Rozdział 2 - Odbiory częściowe. - Tryb odbioru robót budowlano-montażowych przez jednostki podległe Ministrowi Kultury i Sztuki.

Monitor Polski

M.P.1955.116.1525

Akt utracił moc
Wersja od: 7 grudnia 1955 r.

II.

Odbiory częściowe.

§  4.
1.
W razie gdy zachodzi potrzeba stwierdzenia stanu robót, dokonuje się odbioru częściowego; dotyczy to zwłaszcza przypadków:
1)
zakończenia poszczególnych części obiektu (elementów scalonych);
2)
zakończenia robót zanikających lub ulegających zakryciu;
3)
zmiany wykonawcy;
4)
dłuższej przerwy w robotach.
2.
Za części budowli (elementy scalone) podlegające odbiorowi częściowemu uważa się:
1)
w zakresie robót budowlanych - wykopy, fundamenty, mury, ścianki działowe, stropy, szkielet żelbetowy (stalowy, drewniany), tynki wewnętrzne, drzwi i okna, roboty malarskie, piece, podłogi, roboty szklarskie, wykończenia zewnętrzne itp.;
2)
w zakresie robót instalacyjnych - poszczególne instalacje: wodociągową, kanalizacyjną, gazową, centralnego ogrzewania, klimatyzacyjną itp.;
3)
w zakresie urządzeń placu budowy - roboty ziemne, większe budynki, sieć komunikacyjną, instalacje sanitarne, instalacje siły i światła, pozostałe urządzenia placu budowy wraz z drobnymi budynkami.
3.
Części budowli (elementy scalone) podlegające odbiorowi częściowemu określa tabela scalonych elementów, stanowiąca podstawę rozliczeń przejściowych.
§  5.
Odbiór częściowy ma na celu:
1)
sprawdzenie zgodności robót z dokumentacją projektowo-kosztorysową;
2)
sprawdzenie jakości wykonanych robót i zużytych materiałów;
3)
sprawdzenie ilości wykonanych robót;
4)
sprawdzenie wartości kosztorysowej wykonanych robót;
5)
sprawdzenie terminu(ów) wykonania robót, w porównaniu z obowiązującymi harmonogramami;
6)
ustalenie ewentualnych usterek i braków oraz wyznaczenie terminów ich usunięcia.
§  6.
Odbiór częściowy powinien być dokonany w terminie:
1)
10 dni od zakończenia części obiektu (§ 4 ust. 1 pkt 1);
2)
w pozostałych przypadkach - niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniającej dokonanie. odbioru (§ 4 ust. 1 pkt 2, 3 i 4), stwierdzonej przez kierownika budowy w dniu jej powstania wpisem do dziennika budowy bądź od zaistnienia innej okoliczności uzasadniającej jego przeprowadzenie.
§  7.
1.
Zamawiający obowiązany jest wyznaczyć dzień i godzinę odbioru częściowego wpisem do dziennika budowy najpóźniej na 3 dni przed odbiorem, z zachowaniem terminu określonego w § 6. Odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu powinien być wyznaczony w terminie umożliwiającym dokonanie tej czynności.
2.
Fakt przeprowadzenia odbioru częściowego nie może wpłynąć na opóźnienia lub zahamowanie innych robót, przewidzianych harmonogramem budowy do wykonania.
3.
Przy zachowaniu warunku, o którym mowa w ust. 1 i w ust. 4, do ważności odbioru nie jest konieczna obecność przedstawiciela wykonawcy.
4.
O wyznaczonym terminie odbioru robót zamawiający powinien zawiadomić organy wymienione w § 17.
§  8.
Jeżeli stwierdzenie zaistnienia podstawy do dokonania odbioru częściowego jest przedmiotem sporu, decyzję wydaje organ nadrzędny, któremu podlega inspektor nadzoru.
§  9.
1.
Odbiór częściowy przeprowadza się zasadniczo jednoosobowo przez inspektora nadzoru jako przedstawiciela zamawiającego od kierownika budowy jako przedstawiciela wykonawcy.
2.
Zamawiający może w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć innego przedstawiciela dla przeprowadzenia odbioru. Inspektor nadzoru obowiązany jest w tym przypadku brać udział w pracach związanych z odbiorem.
3.
Przy odbiorze jednoosobowym stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące odbioru komisyjnego.
4.
W przypadkach uzasadnionych zamawiający może powołać komisję odbioru częściowego robót w składzie 3 osób, określonym w § 16 ust. 1.
5.
Przy odbiorze mogą być obecni również przedstawiciel użytkownika i inni przedstawiciele zainteresowanych stron. Obecność przedstawiciela użytkownika jest konieczna w przypadku odbioru połączonego z oddaniem odbieranej części obiektu do użytku (§ 26).
§  10.
1.
Kierownik budowy przygotowuje materiały do odbioru częściowego na podstawie obmiaru rzeczywiście wykonanych robót i przedkłada w dniu odbioru do podpisu inspektorowi nadzoru wraz z potrzebnymi dokumentami, jak dziennik budowy, księga obmiarów, zatwierdzone rysunki, kosztorys, metryki użytych materiałów i ewentualnie, poprzednie protokoły odbiorów.
2.
Inspektor nadzoru sprawdza przy odbiorze wykonane roboty zgodnie z przepisem § 5 na podstawie przedłożonych dokumentów oraz bezpośrednich obmiarów i badań, ocenia możliwość przyjęcia robót i stwierdza wady i braki wraz z wyznaczeniem terminów ich usunięcia.
§  11.
1.
Z odbioru częściowego sporządza się w czasie odbioru lub bezpośrednio po jego zakończeniu protokoły w 3 jednobrzmiących egzemplarzach (dla zamawiającego, wykonawcy i kierownika budowy).
2.
Protokół odbioru częściowego podpisują: inspektor nadzoru, a w przypadku, o którym mowa w § 9 ust. 2 - także inny przedstawiciel zamawiającego oraz przedstawiciel wykonawcy. W razie odmowy podpisania protokołu przez przedstawiciela wykonawcy komisja odbioru czyni o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
3.
Protokół odbioru częściowego może być zastąpiony wpisem do dziennika budowy. Nie dotyczy to odbiorów robót określonych w § 4 ust. 1 pkt 2 i 3.
4.
Protokół odbioru częściowego powinien zawierać:
1)
stwierdzenie zgodności wykonanych robót z umową, dokumentacją projektowo-kosztorysową i obowiązującymi warunkami technicznymi;
2)
stwierdzenie wad i braków oraz ustalenie terminów ich usunięcia;
3)
stwierdzenie dokonania sprawdzeń wymiarów i ilości wykonanych robót oraz ich wartości kosztorysowej.
§  12.
Decyzje komisji odbiorczej zapadają zwykłą większością głosów; w razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego. Przegłosowany członek komisji ma prawo wpisać do protokołu odbioru swój sprzeciw. Zgłoszenie sprzeciwu nie wstrzymuje dalszych czynności odbiorczych.
§  13.
1.
Wykonawca ma prawo uczestniczenia we wszystkich czynnościach odbiorczych.
2.
W razie nieobecności wykonawcy przy odbiorze robót ma on prawo zgłoszenia sprzeciwu w ciągu 7 dni od daty doręczenia mu protokołu komisji odbiorczej.
3.
Niezgłoszenie sprzeciwu w terminie 7 dni (ust. 2) lub niezgłoszenie sprzeciwu wprost do protokołu uważa się za zgodę wykonawcy na wyniki odbioru.
4.
W razie sprzeciwu zamawiający przedstawi akta odbioru swej jednostce nadrzędnej (inwestorowi wyższego szczebla), która może zmienić decyzję organu odbierającego, zatwierdzić ją lub nakazać przeprowadzenie ponownego odbioru przez osobę, która nie uczestniczyła w odbiorze, lub przez komisję w innym składzie. Orzeczenie o przeprowadzeniu ponownego odbioru jest ostateczne.