Tryb i warunki uruchamiania oraz zasady prowadzenia bufetów przyzakładowych i studenckich.

Monitor Polski

M.P.1955.124.1618

Akt utracił moc
Wersja od: 24 sierpnia 1966 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 1 grudnia 1955 r.
w sprawie trybu i warunków uruchamiania oraz zasad prowadzenia bufetów przyzakładowych i studenckich. *

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego (Dz. U. Nr 10, poz. 62) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy bufetów prowadzonych przy zakładach pracy (bufetów przyzakładowych) oraz przy szkołach wyższych (bufetów studenckich).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wydziałach handlu bez bliższego określenia, rozumie się przez to wydziały handlu prezydiów właściwych powiatowych rad narodowych i miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty, a na obszarze m. st. Warszawy i m. Łodzi - oddziały handlu prezydiów dzielnicowych rad narodowych.
3. 1
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o wojewódzkich zarządach handlu, rozumie się przez to wojewódzkie zarządy handlu prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Stołeczny i Łódzki Zarządy Handlu Prezydiów Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).

Uruchamianie.

§  2. 2
1.
Bufety przyzakładowe powinny być uruchamiane zgodnie z narodowym planem gospodarczym.
2.
Wojewódzkie zarządy handlu przesyłają do właściwych wydziałów handlu (§ 1 ust. 2) powiatowe (miejskie, dzielnicowe) harmonogramy uruchamiania bufetów określonych w ust. 1.
3.
Harmonogramy, o których mowa w ust. 2, stanowią wycinki z wojewódzkich harmonogramów uruchamiania bufetów; harmonogramy te wojewódzkie zarządy handlu otrzymują z zainteresowanych ministerstw (centralnych urzędów) po uchwaleniu narodowego planu gospodarczego.
§  3.
1. 3
Uruchomienie bufetu przyzakładowego nie objętego narodowym planem gospodarczym może nastąpić po uzyskaniu zgody wojewódzkiego zarządu handlu na wniosek zainteresowanego zakładu pracy.
2.
We wniosku oprócz uzasadnienia potrzeby uruchomienia bufetu należy podać następujące dane:
1)
wielkość powierzchni lokalu wraz z opisem urządzeń oraz zasadniczego wyposażenia w sprzęt,
2)
zamierzony termin uruchomienia bufetu,
3)
przewidzianą liczbę konsumentów,
4)
jednostkę, która ma prowadzić bufet.
§  4.
1.
Rozpoczęcie działalności bufetów przyzakładowych może nastąpić po uzyskaniu zgody wydziału handlu. Wzór decyzji w tym przedmiocie stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
W celu uzyskania zgody na rozpoczęcie działalności bufetu przyzakładowego, przewidzianego w narodowym planie gospodarczym, zainteresowany zakład pracy powinien wystąpić do wydziału handlu z odpowiednim wnioskiem. Wniosek powinien zawierać dane wymienione w § 3 ust. 2.
3. 4
W razie wyrażenia zgody na uruchomienie bufetu w trybie przewidzianym w § 3 wojewódzki zarząd handlu przesyła akta sprawy do wydziału handlu w celu wydania decyzji określonej w ust. 1.
§  5.
1.
Wydział handlu wyraża zgodę na rozpoczęcie działalności bufetu po stwierdzeniu, że bufet odpowiada orientacyjnym normom dotyczącym powierzchni oraz zasadniczego wyposażenia bufetów, podanym w załączniku nr 2 do zarządzania.
2.
Przed powzięciem decyzji wydział handlu powinien zasięgnąć opinii organów nadzoru sanitarnego, czy nie ma przeszkód do uruchomienia bufetu ze względów higieniczno-sanitarnych.
3.
W razie stwierdzenia uchybień wydział handlu uzależnia zgodę na rozpoczęcie działalności bufetu od ich usunięcia.
§  6. 5
1.
Uruchomienie bufetu studenckiego może nastąpić na wniosek zainteresowanej szkoły wyższej po uzyskaniu zgody wojewódzkiego zarządu handlu,
2.
Wojewódzki zarząd handlu wyraża zgodę na uruchomienie bufetu przy odpowiednim zastosowaniu przepisów § 5.

Zasady prowadzenia.

§  7. 6
1.
Bufety przyzakładowe i studenckie powinny być w zasadzie prowadzone przez powszechne spółdzielnie spożywców.
2.
W zależności od warunków miejscowych wydział handlu w decyzji o rozpoczęciu działalności bufetu może upoważnić zakład pracy do prowadzenia go we własnym zakresie, jak również do powierzenia prowadzenia bufetu jednostce innej niż określona w ust. 1.
3.
Prowadzenie bufetu przyzakładowego we własnym zakresie przez jednostkę budżetową, niezależnie od obowiązku zachowania innych warunków przewidzianych w niniejszym zarządzeniu, wymaga decyzji o utworzeniu (wyodrębnieniu) bufetu jako gospodarstwa pomocniczego zgodnie z przepisami o gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych.
4.
Jeżeli w danym zakładzie pracy istnieje stołówka, bufet przyzakładowy powinien być prowadzony w zasadzie przez jednostkę prowadzącą stołówkę.
§  8. 7
Powierzenie prowadzenia bufetu spółdzielni spożywców bądź innej jednostce (§ 8 ust. 2) powinno nastąpić w drodze umowy.
§  9. 8
1.
Jednostka, przy której prowadzony jest bufet, oddaje nieodpłatnie do użytku dla potrzeb bufetu pomieszczenia z pełnym urządzeniem i wyposażeniem w sprzęt oraz dokonuje wszelkich remontów pomieszczeń, a w miarę potrzeby uzupełnia wyposażenie w sprzęt zmechanizowany. Jednostka ta ponosi również koszty związane z ogrzewaniem, oświetleniem i dekoracją pomieszczeń, konserwacją i naprawą urządzeń i sprzętu oraz opłaty za zużytą wodę i za korzystanie z kanalizacji.
2.
Inne wydatki związane z prowadzeniem bufetów pokrywane są z wpływów bufetu. Do wydatków tych zalicza się również koszt uzupełnienia wyposażenia w drobny sprzęt.
§  10. 9
Jeżeli w zakładzie pracy lub szkole wyższej działają stołówka i bufet, gospodarka finansowa powinna być prowadzona odrębnie dla każdego rodzaju tej działalności w sposób umożliwiający kontrolę surowcową i finansową, z tym że nadwyżki finansowe uzyskane w bufecie powinny być przeznaczone na poprawę jakości posiłków wydawanych w stołówce.
§  11. 10
1.
Bufety prowadzą sprzedaż towarów w formie gotowej do konsumpcji, w jednolitych porcjach, o wadze bądź pojemności określonych recepturami centralnymi lub regionalnymi, ustalonymi zgodnie z zarządzeniem nr 171 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 7 maja 1954 r. w sprawia receptur w zakładach gastronomicznych, albo w opakowaniach fabrycznych.
2.
Sprzedaż papierosów i zapałek odbywa się na zasadach obowiązujących w punktach sprzedaży detalicznej.
3.
Owoce, jarzyny oraz wyroby cukiernicze mogą być sprzedawane na wagę.
4.
Na wszystkich towarach sprzedawanych w bufetach powinny być uwidocznione ceny, a ponadto cennik powinien być umieszczony na widocznym miejscu,
§  12. 11
(skreślony).

Przepisy końcowe.

§  13. 12
Zarządzenie nie dotyczy bufetów uruchamianych przez oddziały zaopatrzenia robotniczego (OZR) oraz jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej, Centralnemu Zarządowi Konsumów i Centralnemu Zarządowi "Wojskowa Centrala Handlowa.
§  14. 13
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 307 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 24 listopada 1951 r. o warunkach i trybie uruchamiania stołówek pracowniczych i bufetów przyzakładowych,
2)
pismo okólne nr 77 Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z dnia 13 grudnia 1951 r. w sprawie warunków i trybu uruchamiania stołówek pracowniczych i bufetów przyzakładowych,
3)
pismo okólne nr 23 Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z dnia 24 grudnia 1950 r. w sprawie zasad prowadzenia bufetów przyzakładowych i akademickich,
4)
pismo okólne Ministerstwa Handlu Wewnętrznego z dnia 23 marca 1953 r. nr ZZ-V-A-181/22 w sprawie zasad prowadzenia bufetów przyzakładowych.
§  15. 14
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Handlu Wewnętrznego: M. Minor

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 15

Prezydium ..........

Rady Narodowej

w ..........

Wydział Handlu

Nr ..........

dnia .......... 195.. r.

DECYZJA Nr .....

Na podstawie § ..... zarządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 1 grudnia 1955 r. w sprawie trybu i warunków uruchamiania oraz zasad prowadzenia bufetów przyzakładowych i studenckich (Monitor Polski Nr 124, poz. 1618) wyraża się zgodę na rozpoczęcie działalności bufetu przy ..........

Termin rozpoczęcia działalności bufetu ..........

Bufet prowadzony będzie przez ..........

Liczba konsumentów ..........

Uzasadnienie

Zgoda na rozpoczęcie działalności wyżej wymienionego bufetu wyrażona została w związku z:

1)
planem żywienia zbiorowego w zakresie bufetów na rok ..... zatwierdzonym dla Ministerstwa .......... (uruchomienie planowe, objęte narodowym planem gospodarczym),
2)
decyzją wojewódzkiego zarządu handlu z dnia .......... (uruchomienie pozaplanowe).

..........

(podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ORIENTACYJNE NORMY DOTYCZĄCE POWIERZCHNI ORAZ ZASADNICZEGO WYPOSAŻENIA BUFETÓW

I.

Wytyczne planowania powierzchni.

1.
Bufet obejmuje części:
a)
ekspedycyjno-handlową wraz z wydzielonym miejscem na kasę,
b)
magazynową.
2.
Bufet korzysta z pomieszczeń administracyjnych oraz urządzeń socjalnych i sanitarnych instytucji, przy której jest prowadzony.
3.
Przyjmuje się dwie wielkości typowe bufetów:
a)
bufet przewidziany do obsługi 20 konsumentów jednorazowo,
b)
bufet przewidziany do obsługi 40 konsumentów jednorazowo.

Tabela minimalnych wielkości oraz pomieszczeń bufetów.

Pomieszczeniedla bufetu przy obsłudze jednorazowejUwagi
20 konsumentów40 konsumentów
A. Część ekspedycyjno-handlowa
1. Miejsce na ladę bufetową9 m220 m2Wskaźnik powierzchni przypadającej na jednego konsumenta - 0,6 m2
2. Miejsce dla konsumentów12 m224 m2
Razem:21 m244 m2
B. Część magazynowa6 m29 m2W bufetach, w których występuje działalność gastronomiczna, należy przewidzieć zaplecze produkcyjne w zależności od rozmiaru prowadzonej produkcji.
Ogółem:27 m253 m2

II.

Zasadnicze wyposażenie bufetu.

Lp.WyszczególnienieWielkość bufetów przy obsłudze jednorazowejUwagi
20 konsumentów40 konsumentów
A. Sprzęt bufetowy
1Szafa bufetowa11Górna część szafy powinna być oszklona (suwaki), dolna zaś część zasuwana (nie oszklona)
2Lada bufetowa z kranami do piwa11Lada powinna być pokryta blachą, ceratą lub szkłem.
3Gabloty oszklone, wymiary dostosowane do wymiarów lady22
4Stół pokryty blachą11Należy umieścić w pobliżu lady bufetowej jako podręczny stół do pracy
5Biurko11Przeznaczone dla kasjerki i do przechowywania dokumentów
6Ekspres do kawy11W wyjątkowych uzasadnionych przypadkach
7Waga uchylna11Szalkowa
8Komplet odważników11
9Deski do krajania22
10Półmiski długości 34 cm66
11Półmiski długości 42 cm68
12Salaterki szklane66
13Salaterki kamionkowe33
14Rawiery długości 25 cm22
15Talerze deserowe Ø 21 cm6090
16Talerzyki Ø 17 cm4872
17Szklanki do herbaty4872
18Filiżanki do herbaty lub kawy4872
19Spodeczki96144
20Szklanki do wody mineralnej 0,12 l3654
21Klosze do ciastek22
22Kubeczki porcelitowe 0,25 14872
23Kwasiarkl do mleka 0,5 1120180
24Kwasiarki do mleka 0,25 1120180
25Kufle do piwa 0,25 12486
26Kufle do piwa 0,5 12436
27Kieliszki do wina 0,10 14872
28Słoje do cukierków zamykane22
29Widelce4872
30Noże4872
31Łyżki stołowe66
32Łyżeczki do herbaty6090
33Łyżki z masy do sałatek22
34Tace drewniane66
35Tace z masy papierowej66
36Termosy 20 1(zaleca się)22
37Solniczki66
38Szczypce do ciastek22
39Szczypce drewniane do ogórków22
40Waga dziesiętna z kompletem odważników11
41Stół podręczny11
42Szafa chłodnicza o pojemności 500 - 850 l bądź lodówka na lód naturalny lub sztuczny11
43Kuchenka gazowa lub elektryczna11
44Garnki aluminiowe o pojemności 5-6 l22
45Garnek emaliowany 10 l11
46Garnek aluminiowy 20 ł11
47Garnki kamionkowe 10-15 l34
48Rondle Ø 24 cm22
49Czajniki 10 l23
50Patelnie Ø 24 cm33
51Maszynka do krajania chleba11
52Noże do wędlin33
53Chochle22
54Sitka do herbaty23
55Sitko włosiane do kawy11
56Lejek11
57Łyżki drewniane różnej wielkości44
58Wiadra emaliowane23
59Wiadra ocynkowane12
60Miska emaliowana Ø 50 cm11
61Kosze do pieczywa22
62Koszyk do towarów11
B. Ubrania ochronne
63Fartuchy białe33na 1 pracownika
64Fartuchy granatowe11na 1 pracownika
65Czapka33
C. Bielizna kuchenna
66Obrusy22
67Ścierki do naczyń2424
68Ścierki do podłóg66
69Ręczniki66
D. Przybory porządkowe
70Szczotki do zamiatania12
71Szczotki do szorowania22
72Kubeł hermetyczny do śmieci11
73Kosz do śmieci11
74Szufelka do śmieci11
75Miotła11
76Mydelniczki emaliowane11
77Szobry ryżowe do mycia naczyń22
* Z dniem 24 sierpnia 1966 r. nin. zarządzenie traci moc w zakresie uregulowanym zarządzeniem z dnia 29 lipca 1966 r. w sprawie wytycznych organizacji stołówek i bufetów pracowniczych (M.P.66.42.214), zgodnie z § 2 pkt 2 powołanego zarządzenia.
1 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
4 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
5 § 6 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 i 6 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
6 § 7 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
7 § 8 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
8 § 9 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
9 § 10 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
10 § 11 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
11 § 12 skreślony przez § 1 zarządzenia z dnia 6 maja 1957 r. (M.P.57.41.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1957 r.
12 § 13 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 i 8 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
13 § 14 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
14 § 15 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.
15 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 1 września 1956 r. (M.P.56.75.879) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 1956 r.