Rozdział 5 - Protokół kontroli i rewizji finansowej. - Tryb i organizacja pracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych w zakresie kontroli i rewizji finansowej.

Monitor Polski

M.P.1962.26.108

Akt utracił moc
Wersja od: 24 marca 1962 r.

Rozdział  5

Protokół kontroli i rewizji finansowej.

§  29.
1.
Z wyników kontroli i rewizji finansowej inspektor sporządza protokół kontroli (wzór nr 3), a w miarę potrzeby protokoły dodatkowe.
2.
Protokoły dodatkowe sporządza się w szczególności:
1)
z rewizji kasy (wzór nr 4),
2)
z rewizji magazynu (wzór nr 5),
3)
z rewizji schowków itp.
§  30.
W razie ujawnienia w toku kontroli i rewizji finansowej przestępstw podlegających właściwości sądowej, należy na wniosek właściwego prokuratora, postawiony ze względu na dobro dochodzenia bądź śledztwa, pominąć w protokole fakt ujawnienia przestępstwa, podając te fakty jedynie w sprawozdaniu z kontroli (§ 44).
§  31.
1.
Protokół kontroli sporządza inspektor w zasadzie na miejscu, w jednostce kontrolowanej, w ilości egzemplarzy ustalonej przez inspektorat zarządzający kontrolę. Na wniosek inspektora jednostka kontrolowana sporządza maszynopis protokołu.
2.
W treści protokołu kontroli należy podać:
1)
nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i jej adres oraz nazwę i adres jednostki nadrzędnej,
2)
datę rozpoczęcia oraz zakończenia kontroli i rewizji finansowej z wymienieniem ewentualnych przerw w kontroli,
3)
nazwiska, imiona i stanowiska służbowe inspektorów oraz daty i numery delegacji do przeprowadzenia kontroli,
4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5)
określenie komórek organizacyjnych jednostki kontrolowanej, objętych kontrolą,
6)
nazwiska i imiona kierownika jednostki, a w miarę potrzeby kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych i okres ich zatrudnienia w jednostce kontrolowanej,
7)
organy kontroli, które badane zagadnienie kontrolowały w okresie wskazanym w pkt 4,
8)
stwierdzone przez inspektora fakty naruszeń i uchybień ze wskazaniem naruszonych przepisów, przyczyn powstania tych naruszeń i uchybień, osób winnych oraz z wyszczególnieniem ujawnionych strat i ich rozmiarów, jak również osób ponoszących odpowiedzialność za powstanie tych strat,
9)
wzmiankę o sporządzonych protokołach dodatkowych, odpisach i wyciągach, o zabezpieczonych dowodach, o żądaniu wydania zarządzeń w toku kontroli itp.,
10)
stwierdzenie, że poinformowano kierownika jednostki o możliwości skorzystania z uprawnień przewidzianych w § 36 i § 39 ust. 2 oraz, że do protokołu kontroli wniesiono bądź nie wniesiono zastrzeżeń,
11)
stwierdzenie, że jeden egzemplarz protokołu doręczono kierownikowi jednostki,
12)
wykaz załączników z podaniem nazwy i cech każdego dokumentu,
13)
miejsce i datę sporządzenia protokołu kontroli,
14)
właściwe podpisy (§ 35).
§  32.
Z kontroli i rewizji finansowej, w której toku nie stwierdzono uchybień, sporządza się protokół stwierdzający przeprowadzenie kontroli w określonej jednostce oraz zakres tej kontroli. W protokole tym nie zamieszcza się danych, o których mowa w § 31 ust. 2 pkt 6-10.
§  33.
W treści protokołów dodatkowych nie podaje się danych, o których mowa w § 31 ust. 2 pkt 5, 6 i 9.
§  34.
1.
Do protokołu inspektor dołącza w miarę potrzeby zebrane w toku kontroli dowody (dokumenty, dowody rzeczowe, orzeczenia biegłych, odpisy i wyciągi z dokumentów, zestawienia itp.).
2.
W uzasadnionych przypadkach inspektor może nie dołączać do protokołu kontroli poszczególnych materiałów związanych z przeprowadzaną kontrolą, lecz przekazać je odrębnie inspektoratowi.
§  35.
1.
Protokół kontroli bezpośrednio po jego sporządzeniu i odczytaniu pospisują inspektor i kierownik jednostki oraz główny księgowy lub ich zastępcy.
2.
Każdą kartę protokołu parafuje inspektor i kierownik jednostki lub jego zastępca, jeśli podpisał protokół.
§  36.
Jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki lub główny księgowy zgłaszają uzasadnione zastrzeżenia co do konkretnych ustaleń kontroli wymienionych w protokole, inspektor jest obowiązany dodatkowo zbadać te zastrzeżenia.
§  37.
1.
Jeżeli kierownik lub główny księgowy kontrolowanej jednostki odmówi podpisania protokołu kontroli, inspektor wzywa ich do złożenia pisemnego wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
2.
Odmowa podpisu protokołu kontroli przez kierownika jednostki nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez inne osoby (§ 35).
3.
Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik lub główny księgowy kontrolowanej jednostki, podpisuje inspektor, dołączając złożone przez kierownika lub głównego księgowego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisania protokołu, bądź też czyni w protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu i złożenia wyjaśnienia, o którym mowa w ust. 1.
§  38.
Po podpisaniu protokołu kontroli nie wolno dokonywać w nim żadnych poprawek ani dopisków bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich, które parafuje inspektor.
§  39.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej może złożyć na wniosek inspektora lub z własnej inicjatywy do protokołu wyjaśnienia co do stwierdzonych w toku kontroli naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstania.
2.
Kierownik jednostki może również zgłosić w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu inspektoratowi, który zarządził kontrolę i rewizję finansową, pisemne wyjaśnienia co do stwierdzonych w protokole naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstania.
§  40.
Inspektor doręcza kierownikowi jednostki jeden egzemplarz protokołu kontroli bezpośrednio po jego podpisaniu. W razie odmowy przyjęcia protokołu przez kierownika jednostki protokół ten doręcza się jednostce kontrolowanej za pośrednictwem jednostki bezpośrednio nadrzędnej, która powinna dołączyć go do wydanych jednostce kontrolowanej zarządzeń pokontrolnych. W ten sam sposób postępuje się w razie odmowy przez kierownika jednostki podpisania protokołu kontroli.
§  41.
Protokół zawierający dane z materiałów tajnych, jak również załączniki do tego protokołu, inspektor, po potwierdzeniu odbioru, zabiera ze sobą lub po opieczętowaniu pozostawia kierownikowi jednostki, który zarządza niezwłocznie przekazanie ich właściwemu inspektoratowi zgodnie z obowiązującymi w tej jednostce przepisami o postępowaniu z aktami tajnymi. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki.