Tryb dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe.
Monitor Polski
M.P.1957.58.360
Akt utracił moc Wersja od: 1 lipca 1958 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 czerwca 1957 r.
w sprawie trybu dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe. *
Na podstawie § 3 ust. 1 uchwały nr 14 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1957 r. w sprawie umów o roboty budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 4, poz. 28) zarządza się, co następuje:
Zakres obowiązywania.
Zakres obowiązywania.
§ 1.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują wszystkie jednostki gospodarki uspołecznionej w zakresie rozliczeń za wykonane przez nie roboty budowlano-montażowe na rzecz innych jednostek gospodarki uspołecznionej, organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, z wyłączeniem robót wykonanych na rzecz rolniczych spółdzielni produkcyjnych.2.
Ministrowie nadzorujący przedsiębiorstwa budowlano-montażowe mogą w porozumieniu z Ministrem Finansów ustalić odrębny tryb rozliczeń za roboty wykonane przez te przedsiębiorstwa.
Dokumentacja rozliczeń.
Dokumentacja rozliczeń.
§ 2.
1.
Podstawą rozliczeń za wykonane roboty są faktury sporządzone przez wykonawcę, zgodnie z umową po całkowitym bądź też częściowym wykonaniu zamówienia zgodnie z przepisami §§ 40-42 i 54-62 ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe, zwanych w dalszym ciągu "ogólnymi zasadami umów", stanowiących załącznik do uchwały nr 14 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1957 r. (Monitor Polski Nr 4, poz. 28), zwanej dalej "uchwałą".2.
Podział obiektów na elementy scalone następuje na podstawie zarządzeń ministrów (kierowników urzędów centralnych) wydanych na podstawie § 3 ust. 2 uchwały.3.
W przypadku braku kosztorysu lub gdy kosztorys nie zawiera podziału obiektu na elementy scalone, podziału tego dokonują strony w formie pisemnej.4.
Faktury za wykonane roboty budowlano-montażowe nie mogą obejmować należności z tytułu świadczeń nie związanych bezpośrednio z robotami budowlano-montażowymi, a w szczególności świadczeń określonych w § 61 ogólnych zasad umów.5.
Rozliczenia za świadczenia, o których mowa w § 61 ogólnych zasad umów, następują na zasadach uchwały nr 527 Prezydium Rządu z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, roboty i usługi (Monitor Polski z 1955 r. Nr 66, poz. 861 oraz z 1956 r. Nr 100, poz. 1153 i z 1957 r. Nr 28, poz. 187), zwanej w dalszym ciągu "uchwałą nr 527/55".§ 3.
1.
Faktury należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.2.
Istotnymi składnikami faktury są: 1)
protokoły odbioru robót, sporządzane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia, oraz 2)
w przypadkach, o których mowa w § 40 ust. 2 i 3 ogólnych zasad umów - kosztorysy wykonawcze, sporządzane w sposób określony w załączniku nr 3 do zarządzenia, 3)
w przypadkach zaś, o których mowa w § 40 ust. 4-6 ogólnych zasad umów - obliczenie wartości robót, sporządzone w sposób określony w załączniku nr 4 do zarządzenia.3.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) sprawujący nadzór nad wykonawcami mogą w razie potrzeby wprowadzić zmiany do wzorów dokumentów, o których mowa w ust. 2.§ 4.
Faktura powinna obejmować całkowitą należność wykonawcy za zakończone i odebrane przez zamawiającego obiekty lub elementy scalone łącznie z robotami zleconymi dodatkowo przez zamawiającego w trakcie wykonywania robót.§ 5.
Protokoły odbioru robót sporządza każdy wykonawca oddzielnie co do zakończonych elementów scalonych w poszczególnych obiektach.
Tryb rozliczeń.
Tryb rozliczeń.
§ 6.
1.
Faktury za roboty budowlano-montażowe są opłacane stosownie do umowy albo w drodze inkasa bankowego na podstawie żądań zapłaty (akceptowa forma rozliczeń), albo w drodze pozainkasowej na podstawie polecenia przelewu (rozliczenia pozainkasowe).2.
Jeśli strony nie ustaliły w umowie trybu opłacania faktur, faktury za roboty opłacane są w drodze inkasa bankowego.3.
Rozliczenia ostateczne, o których mowa w § 58 ogólnych zasad umów, dokonywane są w drodze pozainkasowej.§ 7.
1.
Akceptowa forma rozliczeń polega na wyrażeniu przez płatnika (zamawiającego) zgody (akceptu) na pokrycie z jego rachunku bankowego należności wynikających z faktur.2.
Wykonawca sporządza na podstawie wystawionych faktur bankowy dokument rozliczeniowy "żądanie zapłaty" i składa go w banku dla niego właściwym.3.
Wykonawca dołącza do żądania zapłaty oryginał faktury wraz z załącznikami. Dokumenty te bank przesyła płatnikowi.§ 8.
W zakresie terminu i formy akceptu mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 5 uchwały nr 527/55.§ 9.
1.
Odmowa akceptu całości lub części roszczenia objętego żądaniem zapłaty powinna zawierać szczegółowe ustalenia przyczyny odmowy. Jeśli odmowa akceptu dotyczy robót wykonanych przez dwóch lub więcej wykonawców, przyczyny i kwoty odmowy akceptu należy podać odrębnie w odniesieniu do każdego wykonawcy.2.
Ustalenia kierownika robót i inspektora nadzoru zawarte w protokole odbioru robót są wiążące dla stron.3.
Odmowa akceptu powinna być złożona przez płatnika w terminie akceptu w formie pisma doręczonego wraz z kopią bankowi płatnika. Po otrzymaniu odmowy akceptu bank przesyła wykonawcy kopię potwierdzonej odmowy akceptu.§ 10.
Bank płatnika obciąża rachunek płatnika w następnym dniu roboczym po upływie terminu akceptu (akcept milczący) lub po wyraźnym pisemnym zaakceptowaniu żądania zapłaty (akcept wyraźny), przyjmując za podstawę saldo jego rachunku na koniec ostatniego dnia terminu akceptu.§ 11.
1.
Pozainkasowa forma rozliczeń polega na złożeniu przez płatnika (zamawiającego) w banku dla niego właściwym polecenia pokrycia z jego środków należności wykonawcy objętej fakturą. Oryginał faktury wraz z kopią i załącznikami wykonawca składa bezpośrednio zamawiającemu.2.
Płatnikowi przysługuje pięciodniowy termin na sprawdzenie faktury. Termin ten obejmuje dni robocze i biegnie od następnego dnia po dacie otrzymania przez płatnika faktury i załączników.3.
Najpóźniej w ostatnim dniu terminu, o którym mowa w ust. 2, płatnik obowiązany jest do wystawienia polecenia przelewu w wysokości uznanego roszczenia wykonawcy i do złożenia polecenia przelewu w banku lub też do wysłania wykonawcy zawiadomienia o przyczynach odmowy zapłaty.4.
Do polecenia przelewu płatnik obowiązany jest dołączyć kopię faktury wraz z załącznikami wymienionymi w § 3 ust. 2 zarządzenia.5.
Polecenia przelewu podlegają wykonaniu najpóźniej następnego dnia po złożeniu ich w banku płatnika, przyjmując za podstawę saldo na rachunku płatnika.§ 12.
Do rozliczeń za roboty budowlano-montażowe mają odpowiednio zastosowanie przepisy o karach za zwłokę, o pokrywaniu żądań zapłaty należności objętych tytułami wykonawczymi, o kolejności pokrywania płatności w razie braku dostatecznych środków na rachunku płatnika oraz o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny rozliczeń zawarte w §§ 10, 12, 13, 15 ust. 4-9 oraz w §§ 24, 26-30 i 32-34 uchwały nr 527/55, jak również przepisy wydane na podstawie § 35 tej uchwały.
Rozliczenia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą.
Rozliczenia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą.
§ 13.
Przepisy rozdziałów II i III stosuje się odpowiednio do rozliczeń za roboty budowlano-montażowe między podwykonawcą a generalnym wykonawcą ze zmianami wskazanymi w §§ 14 i 15.§ 14.
1.
Generalny wykonawca i podwykonawca ustalają w umowie, w porozumieniu z zamawiającym, sposób dokonywania rozliczeń za roboty wykonane przez podwykonawcę.2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, mogą polegać na tym, że: 1)
podwykonawca fakturuje swoje należności na generalnego wykonawcę albo 2)
podwykonawca fakturuje swoje należności bezpośrednio na zamawiającego.3.
W razie uzgodnienia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą, że należność podwykonawcy podlega zafakturowaniu na generalnego wykonawcę, zapłata tej należności, zgodnie z umową stron, może nastąpić: 1)
ze środków obrotowych generalnego wykonawcy albo 2)
ze środków, jakie generalny wykonawca otrzymuje od zamawiającego.4.
W przypadkach, o których mowa w ust. 3, generalny wykonawca obejmuje swoją fakturą należność za roboty wykonane siłami własnymi, jak też należności podwykonawców.5.
W przypadku wymienionym w ust. 3 pkt 2 generalny wykonawca dołącza dodatkowo do swej faktury wystawione przez siebie polecenia przelewu na uwzględnione w fakturze należności dla poszczególnych podwykonawców.§ 15.
1.
Generalny wykonawca z tytułu wykonywania czynności związanych z koordynacją robót na budowie otrzymuje od podwykonawców ryczałtowe wynagrodzenie w wysokości 1% wartości robót podwykonawców, obliczonej w cenach bieżących.2.
Generalny wykonawca i podwykonawca mogą ustalić w umowie, że rozliczenia między nimi z tytułu wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, będą przeprowadzane okresowo (np. kwartalnie) odrębnymi fakturami na podstawie faktur podwykonawców za wykonane roboty.3.
W braku porozumienia, o którym mowa w ust. 2, należność podwykonawców pomniejsza się w fakturze o 1% przypadający na rzecz generalnego wykonawcy.4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku, gdy podwykonawca fakturuje należność za wykonane przez siebie roboty bezpośrednio na zleceniodawcę (§ 14 ust. 2 pkt 2). W tym przypadku rozliczenia między generalnym wykonawcą a podwykonawcą z tytułu należności, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są w sposób określony w ust. 2, przy czym jeśli strony nie umówiły się inaczej, rozliczenie następuje w okresach kwartalnych.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
§ 16.
W przypadkach i do terminu, o których mowa w § 2 ust. 2 uchwały, zachowuje moc obowiązującą uchwała nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) oraz zarządzenia ministrów, wydane na podstawie tej uchwały.§ 17.
Tryb rozliczeń różnic powstałych w wyniku zmiany cen niektórych materiałów budowlanych i taryf transportowych w odniesieniu do robót budowlano-montażowych wykonanych w 1957 r. w zakresie inwestycji limitowych i remontów kapitalnych określają odrębne przepisy.§ 18.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1956 r. w sprawie zaokrąglania kwot objętych fakturami wystawianymi przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i biura projektów przy rozliczeniach między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 56, poz. 614).§ 19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK Nr 1-4
..................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
* Z dniem 1 lipca 1958 r. nin. zarządzenie traci moc w zakresie unormowanym zarządzeniem Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 30 czerwca 1958 r. w sprawie trybu rozliczeń za roboty budowlano-montażowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe (M.P.58.63.366), zgodnie z § 11 pkt 1 ww. zarządzenia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »