§ 5. - Szczegółowy sposób przeprowadzania przez przedsiębiorstwo maklerskie transakcji i rozliczeń, zasady prowadzenia ewidencji tych transakcji oraz tryb postępowania w przypadku zabezpieczenia wierzytelności na papierach wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu.

Monitor Polski

M.P.1994.27.224

Akt utracił moc
Wersja od: 17 maja 1994 r.
§  5.
1.
Przy składaniu zlecenia sprzedaży klient obowiązany jest posiadać na rachunku papierów wartościowych papiery wartościowe będące przedmiotem zlecenia.
2.
Przy składaniu zlecenia kupna klient obowiązany jest, z zastrzeżeniem § 7, posiadać na rachunku pieniężnym środki w wysokości 100% wartości zlecenia oraz przewidywanej prowizji. Wartość zlecenia ustala się jako:
1)
dla zlecenia bez limitu ceny - iloczyn liczby papierów wartościowych i ceny ich ostatniego notowania powiększonej o 10% lub o dopuszczalny maksymalny wzrost cen papierów wartościowych,
2)
dla zlecenia z limitem ceny - iloczyn liczby papierów wartościowych i limitu ceny.
3.
W przypadku stwierdzenia niedoboru papierów wartościowych lub środków pieniężnych, zgodnie z ust. 1 i 2, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie realizuje zlecenie do wysokości salda na rachunku pieniężnym lub na rachunku papierów wartościowych albo odstępuje od realizacji zlecenia. Przyjęty sposób postępowania określa regulamin, o którym mowa w § 3.
4.
W przypadku gdy klient składa kilka zleceń kupna papierów wartościowych na daną sesję, obowiązany jest określić kolejność ich realizacji. Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, po sprawdzeniu stanu środków na rachunku pieniężnym klienta, realizuje zlecenia do wysokości posiadanych środków pieniężnych, chyba że klient nie wyraził uprzednio zgody na taką realizację zleceń.
5.
W przypadku gdy klient składa zlecenie na kilka sesji, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie sprawdza stan rachunku pieniężnego przed każdą sesją. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.