Rozdział 5 - Znaki lotnictwa wojskowego - Szczegółowe zasady używania znaków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustalenie innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1996.14.178

Akt utracił moc
Wersja od: 20 grudnia 2005 r.

Rozdział  5

Znaki lotnictwa wojskowego

§  31.
1.
Na wojskowych statkach powietrznych szachownica lotnicza umieszczana jest na płatowcu:
1)
samolotu - po obu stronach statecznika pionowego (w przypadku podwójnego usterzenia pionowego tylko na zewnętrznych powierzchniach stateczników pionowych) oraz na dolnych powierzchniach lewego i prawego płata skrzydła (w przypadku dwupłata - tylko na dolnych powierzchniach lewego i prawego dolnego płata skrzydła);
2)
śmigłowca - po obu stronach tylnej części kadłuba oraz na jego dolnej powierzchni.
2.
Szachownicę lotniczą umieszcza się tak, aby jej krawędzie były równoległe do osi symetrii podłużnej i krawędzi natarcia lub spływu skrzydła.
3.
Szachownica lotnicza nie może swym obrysem wchodzić na części ruchome statku powietrznego (lotki, drzwi, wrota ładunkowe itp.), natomiast może być umieszczona w całości na ruchomej części samolotu (ruchoma część skrzydła, ster kierunku).
§  32.
1.
Szachownica lotnicza może być również używana:
1)
na odznakach, oznakach, godłach i innych znakach;
2)
w wydawnictwach naukowych, okolicznościowych i prasie wojskowej.
2.
Szachownica lotnicza używana w wypadkach, o których mowa w ust. 1, nie może być deformowana.
§  33.
1.
Szachownica lotnicza umieszczona na białych bądź czerwonych płaszczyznach wojskowych statków powietrznych powinna mieć obwiedzione szarą kreską obrzeża skrajów:
1)
białych - w wypadku umieszczenia na płaszczyznach o barwie białej;
2)
czerwonych - w wypadku umieszczenia na płaszczyznach o barwie czerwonej.

Szerokość szarej kreski obrzeża wynosi 1/6 szerokości skrajów szachownicy lotniczej.

2.
Szczegółowe wymiary szachownicy lotniczej dla poszczególnych typów wojskowych statków powietrznych oraz sposób jej umieszczania ustala dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej.
§  34.
1.
Flagę lotnisk (lądowisk) wojskowych podnosi się przy stanowisku dowodzenia na lotniskach (lądowiskach) wojskowych - stałych i polowych.
2.
Flagę lotnisk (lądowisk) wojskowych podnosi się i opuszcza na rozkaz dowódcy lub kierownika lotów.
3.
W przypadku obecności na lotnisku (lądowisku) wojskowym zorganizowanych jednostek bądź sił i środków lotnictwa wojskowego państw obcych, flaga lotnisk (lądowisk) wojskowych powinna być podniesiona przez cały czas ich obecności.
4.
Szczegółowe zasady podnoszenia i opuszczania flagi lotnisk (lądowisk) wojskowych określa ceremoniał wojskowy.