Rozdział 2 - Zakres i zadania rewizji gospodarczej. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji gospodarczej.

Monitor Polski

M.P.1971.55.362

Akt utracił moc
Wersja od: 28 listopada 1975 r.

Rozdział  2

Zakres i zadania rewizji gospodarczej.

§  3.
1.
Organ zarządzający rewizję gospodarczą - zwaną dalej "rewizją" - określa jej zakres przedmiotowy, tematykę, rodzaj (problemowa, kompleksowa, pełna), okres, jaki ma być poddany rewizji, i czas jej trwania, mając na uwadze specyfikę rewidowanej jednostki, jej wielkość, wiadomości dotyczące realizacji zadań, dyscypliny finansowej, możliwości popełniania nadużyć itp.
2.
Jeżeli w toku rewizji na skutek ujawnionych okoliczności powstanie konieczność rozszerzenia jej zakresu, rewident zawiadamia o tym organ zarządzający rewizję i jeżeli nie otrzyma odmiennej decyzji, przeprowadza rewizję w rozszerzonym zakresie.
3.
Jeżeli w toku rewizji ujawnione zostanie nadużycie, należy badaniem objąć wszystkie operacje i dokumenty za taki okres i w takim zakresie, jaki okaże się niezbędny do pełnego ustalenia rozmiarów nadużycia oraz wysokości poniesionych strat.
§  4.
Rewizja - niezależnie od jej rodzaju - powinna w zakresie ustalonej tematyki umożliwić:
1)
wykrycie nieprawidłowości i uchybień w wykonywaniu zadań gospodarczych produkcyjnych i nieprodukcyjnych, ujawnienie przyczyn ich powstawania oraz osób za nie odpowiedzialnych, a także spowodowanie odpowiednich przedsięwzięć, zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania ich powstawaniu w przyszłości; w szczególności należy zwrócić uwagę na zjawiska i okoliczności, stwarzające możliwość popełnienia nadużyć i przestępstw, które mogłyby powodować uszczuplenie majątku rewidowanej jednostki lub straty Skarbu Państwa,
2)
ujawnienie nie wykorzystanych rezerw produkcyjnych, materiałowych itp., niegospodarności oraz nieprzestrzegania dyscypliny finansowej i budżetowej,
3)
sprawdzenie legalności, rzetelności oraz celowości operacji związanych z badaną działalnością, prawidłowości ich udokumentowania oraz ujęcia w ewidencji i sprawozdawczości; szczególnie wnikliwemu badaniu należy poddać operacje gospodarcze dokonywane pomiędzy rewidowaną jednostką a prywatnymi przedsiębiorstwami i osobami w zakresie dostaw, robót i usług,
4)
stwierdzenie, czy rachunkowość jest prowadzona prawidłowo i bieżąco, a sprawozdawczość sporządzana prawidłowo i terminowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami; m.in. należy zbadać, czy dowody księgowe, księgi rachunkowe i inne urządzenia ewidencji oraz sprawozdawczości statystycznej są prawidłowe pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym oraz czy są one w należyty sposób przechowywane,
5)
ocenę organizacji kontroli wewnętrznej i skuteczności jej działania,
6)
ustalenie sposobu wykonania przez jednostkę rewidowaną zarządzeń porewizyjnych, wydanych przez jednostkę nadrzędną lub inne organy kontroli - w tym także zarządzeń wydanych w wyniku weryfikacji i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz zarządzeń wydanych przez kierownika jednostki kontrolowanej w wyniku kontroli przeprowadzonej przez rewidentów zakładowych.
§  5.
Podczas rewizji przeprowadzanej w jednostkach organizacyjnych, sprawujących funkcje nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi niższego stopnia, należy dokonać również kontroli ich działalności w zakresie finansowania, nadzorowania i rewizji jednostek podległych.