Oddział 1 - Wpłaty z zysku. - Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw gospodarki komunalnej.

Monitor Polski

M.P.1969.6.61

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1969 r.

1.

Wpłaty z zysku.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują rozliczeń z budżetem rady narodowej z tytułu wpłat z zysku miesięcznie, kwartalnie i rocznie. Wpłaty miesięczne oraz kwartalne, w tym również wpłaty za IV kwartał, dokonywane na podstawie nie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego, traktuje się jako wpłaty zaliczkowe, a wpłaty roczne po zweryfikowaniu wyniku i zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego - jako wpłaty ostateczne.
2.
Podstawą obliczenia wpłat z zysku do budżetu jest:
1)
przy rozliczeniach miesięcznych - planowana wpłata, ustalona w planach finansowych przedsiębiorstw na poszczególne kwartały,
2)
przy rozliczeniach kwartalnych (w tym również za IV kwartał) - zysk wykazany w kwartalnych sprawozdaniach finansowych (w nie zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym), zmniejszony o odpisy na fundusz zakładowy oraz o ujawniony zysk nieprawidłowy i zysk niezależny od działalności przedsiębiorstwa,
3)
przy ostatecznym rozliczeniu rocznym - zysk wykazany w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym, zmniejszony o odpisy na fundusz zakładowy i zyski wymienione w pkt 2.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa ustalają w rocznych planach finansowych kwartalne oraz roczne wpłaty z zysku w zależności od planowanego wskaźnika rentowności, natomiast rozliczeń z tego tytułu dokonują na podstawie faktycznie osiągniętego wskaźnika rentowności.
2.
Rentowność przedsiębiorstwa określa się stosunkiem procentowym kwoty zysku ogółem do kosztu własnego sprzedaży z całokształtu działalności przedsiębiorstwa wraz z kosztami działalności pozaoperacyjnej. Przy obliczaniu rentowności na podstawie sprawozdań finansowych zysk ogółem należy zmniejszyć o ujawniony zysk nieprawidłowy i niezależny od działalności przedsiębiorstwa.
3.
Przy rentowności nie przekraczającej 3% wpłaty z zysku do budżetu wynoszą 10% podstawy określonej w § 2 ust. 2 pkt 2. Przy rentowności przekraczającej 3% wpłatę z zysku do budżetu zwiększa się o 3% tej podstawy za każdy procent wzrostu rentowności ponad 3% (np. przy rentowności 4% stawka wpłaty z zysku do budżetu wyniesie 13%, a przy rentowności 4,99% -15,97%), z uwzględnieniem przepisów § 3 ust. 2 i 3 uchwały.
4.
Obniżenie stawek wpłat z zysku do budżetu, o którym mowa w § 3 ust. 3 uchwały, może mieć zastosowanie między innymi do rozliczeń z budżetem przedsiębiorstw o sezonowej działalności, co do okresów kwartalnych, w których występuje wysoka rentowność, a poprzedzających okresy zmniejszonej działalności, w których przedsiębiorstwa mimo rozliczenia kosztów w czasie wykazują straty lub rentowność poniżej 3%.
§  4.
Przedsiębiorstwa przekazują zaliczkowe miesięczne wpłaty z zysku w terminie do dnia 25 każdego miesiąca w wysokości 1/3 planowanej na kwartał wpłaty z zysku.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat zaliczkowych kwartalnych w terminie 10 dni od daty przewidzianej dla sporządzenia sprawozdania finansowego za dany okres.
2.
Przy rozliczeniach kwartalnych wpłaty z zysku do budżetu ustala się mnożąc podstawę obliczenia, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, przez stawkę wpłaty z zysku, wynikającą z osiągniętej rentowności (§ 3 ust. 2 i 3) ustalonej na podstawie kwartalnego sprawozdania finansowego oraz za IV kwartał na podstawie nie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia tego sprawozdania.
2.
Przed dokonaniem ostatecznego rozliczenia rocznego zyski przedsiębiorstw podlegają weryfikacji (§ 2 ust. 2 uchwały).
3.
Zysk nieprawidłowy i niezależny od działalności przedsiębiorstw podlega przekazaniu w terminie określonym w ust. 1 i w § 5 ust. 1.
4.
W razie dokonania wpłat z zysku nieprawidłowego do budżetu (§ 2 ust. 7 pkt 2 uchwały) przed zatwierdzeniem rocznego sprawozdania finansowego, stosuje się odpowiednio przepis § 10 ust. 3.
§  7.
Wpłaty z zysku, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz w § 2 ust. 7 pkt 2 uchwały, przedsiębiorstwa przekazują na rachunek bankowy dochodów budżetu terenowego właściwego organu finansowego.
§  8.
Przedsiębiorstwa dokonując wpłat z zysku przesyłają organom finansowym deklaracje wpłat z zysku (wzór Min. Fin. nr 2080) w terminach przewidzianych dla sporządzania kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych.
§  9.
1.
Przedsiębiorstwo, które otrzymuje dopłatę na wyrównanie opłat i stawek taryfowych (rozdział 4), dokonuje wpłaty z zysku do budżetu - w razie nieotrzymania w terminie zaplanowanej dopłaty budżetowej - jedynie w wysokości różnicy między należną od przedsiębiorstwa wpłatą z zysku a przysługującą mu dopłatą budżetową. Jeżeli zaplanowana dla przedsiębiorstwa dopłata budżetowa jest wyższa od należnej wpłaty z zysku, wówczas przedsiębiorstwo może zmniejszyć o brakującą kwotę przelewy środków na rachunek funduszu rezerwowego i funduszu inwestycyjno-remontowego.
2.
Z chwilą otrzymania zaplanowanej należnej dopłaty budżetowej przedsiębiorstwo obowiązane jest dokonać w ciągu 5 dni przelewów z tytułu wpłaty z zysku i odpisów na fundusze, o których mowa w ust. 1.
3.
W razie niedokonania wpłat do budżetu w terminie określonym w ust. 2 stosuje się przepisy § 10 ust. 1 i 2.
§  10.
1.
W razie niedokonania przez przedsiębiorstwo wpłat w terminach określonych w § 4, § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1 bank na wniosek organu finansowego dokona przelewu należnej kwoty wpłat z zysku do budżetu, obciążając rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa.
2.
Przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w zarządzeniu należnych wpłat z zysku, przekazują na rachunek właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości ustalonej w odrębnych przepisach za każdy dzień zwłoki.
3.
Jeżeli dokonane miesięczne wpłaty z zysku przekraczają kwoty należnych wpłat kwartalnych, a te z kolei wpłatę roczną, organ finansowy zalicza nadpłacone kwoty na poczet wpłat okresu następnego lub dokona zwrotu w terminie 5 dni od daty otrzymania odpowiednich wniosków przedsiębiorstwa.