Rozdział 1 - Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych. - Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarka finansowa jednostek badawczych.

Monitor Polski

M.P.1974.9.71

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 1981 r.

Rozdział  1

Szczegółowe zasady finansowania prac badawczych i wdrożeniowych.

§  1.
1.
Środki funduszu prac badawczych, zwanego dalej "FPB", i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, zwanego dalej "FPTE", gromadzi się na odrębnych rachunkach bankowych. Podstawą otwarcia rachunku jest stwierdzenie jednostki nadrzędnej, że jednostka jest dysponentem określonego funduszu.
2.
Jednostki koordynujące, które zgodnie z § 10 ust. 2 i § 11 ust. 4 uchwały nr 289 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i szkół wyższych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 2, poz. 9), zwanej dalej "uchwałą", pełnią funkcję dysponenta określonej części FPB lub FPTE, gromadzą środki tych funduszów na jednym odrębnym rachunku bankowym bez względu na to, które jednostki odpowiedzialne za rozwiązanie koordynowanych problemów przekazują im środki tych funduszów. Podstawą otwarcia tego rachunku przez oddział banku finansującego działalność jednostki koordynującej jest wniosek tej jednostki.
§  2.
1.
Ministrowie, będący dysponentami środków budżetowych przeznaczonych na dotacje na FPB, przekazują te dotacje sukcesywnie w miarę potrzeby na rachunek funduszu ministerstwa.
2.
Jednostki niższego stopnia odpowiedzialne za realizację określonych problemów i planów prac badawczych otrzymują środki FPB z przelewów z funduszu będącego w dyspozycji nadzorującego je ministerstwa.
§  3.
1.
Właściwy minister, ustalając procentowe normy narzutów na FPTE dla poszczególnych zjednoczeń lub grup zjednoczeń oraz dla bezpośrednio nadzorowanych kombinatów i przedsiębiorstw, określa je w stosunku do planowanej wartości:
1)
sprzedaży produkcji i usług przedsiębiorstw przemysłowych obliczonej według cen zbytu lub realizacji,
2)
sprzedaży wykonywanej siłami własnymi produkcji podstawowej, pomocniczej i usług przedsiębiorstw budowlano-montażowych,
3)
sprzedaży usług podstawowych przedsiębiorstw transportu i łączności,
4)
sprzedaży produkcji geologicznej w przedsiębiorstwach geologicznych,
5)
sprzedaży produkcji towarowej w przedsiębiorstwach lasów państwowych i produkcji leśnej w przedsiębiorstwach "Las", obliczonej według cen zbytu,
6)
sprzedaży usług przedsiębiorstw gospodarki komunalnej.
2.
Dyrektor zjednoczenia lub kombinatu może w granicach procentowej normy narzutów, ustalonej zgodnie z ust. 1, ustalić zróżnicowane normy narzutów dla poszczególnych przedsiębiorstw (zakładów, kombinatów). Jeżeli nie nastąpi ustalenie norm zróżnicowanych, normę narzutów ustaloną dla zjednoczenia (kombinatu) stosują wszystkie w nim zgrupowane przedsiębiorstwa (zakłady, kombinaty). Normy ustalone dla przedsiębiorstw (zakładów, kombinatów) stanowią obowiązującą stawkę narzutów na FPTE; stawkę tę stosuje się do faktycznej wartości sprzedaży (ust. 1), a w razie gdy wartość ta jest niższa od planowanej - stosuje się ją do planowanej wartości sprzedaży.
§  4.
W ministerstwach i jednostkach, które nie tworzą FPTE, oraz w resorcie obrony narodowej środki FPB, po wydzieleniu kwot niezbędnych na finansowanie prac wymienionych w § 9 ust. 1 uchwały, przeznacza się przede wszystkim na finansowanie prac badawczych o charakterze pełnych cykli rozwojowych, zaliczonych do problemów resortowo-branżowych, a w następnej kolejności na finansowanie prac badawczych o charakterze poznawczym, nie włączonych do pełnych cykli rozwojowych, oraz na finansowanie działalności przewidzianej w § 9 ust. 2 pkt 2 uchwały.
§  5.
1.
Środki FPTE będącego w dyspozycji ministerstw i zjednoczeń (kombinatów) przeznacza się na cele wymienione w § 11 ust. 2 uchwały oraz na przewidziane w § 17 uchwały pokrycie całości lub części kosztów prac wdrożeniowych. Ze środków tego funduszu mogą być dokonywane ponadto wypłaty wynagrodzeń tymczasowych za projekty wynalazcze oraz inne zadania określone odrębnymi przepisami.
2.
Środki FPTE będącego w dyspozycji przedsiębiorstw przeznacza się na finansowanie prac badawczych wchodzących w zakres działalności przedsiębiorstw (zakładów w kombinacie), polegających w szczególności na doskonaleniu organizacji i procesów technologicznych oraz modernizacji dotychczas produkowanych wyrobów. Jeżeli przedsiębiorstwa wykonują we własnym zakresie prace badawcze zakwalifikowane do sfinansowania z FPTE, finansują te prace ze środków obrotowych i rozliczają ich wartość z FPTE po koszcie własnym z doliczeniem odpowiedniego zysku albo po zakończeniu całej pracy lub określonego jej etapu, albo okresowo. Zakup aparatury i urządzeń wymienionych w § 4 ust. 1 uchwały oraz materiałów potrzebnych wyłącznie do wykonania określonej pracy badawczej, powinien być sfinansowany bezpośrednio ze środków funduszu.
3.
Prace badawcze nie zakwalifikowane do sfinansowania z FPTE są finansowane ze środków obrotowych przedsiębiorstwa; koszty tych prac są zaliczane do kosztów przygotowania nowej produkcji i mogą być rozliczane w okresach dłuższych niż rok według ogólnie obowiązujących zasad.
4.
W razie pokrywania kosztów prac wdrożeniowych ze środków FPTE (§ 17 uchwały), dysponent tego funduszu może pokrywać całość lub część następujących kosztów tych prac:
1)
kosztów sporządzenia pełnej dokumentacji związanej z nowo uruchomioną produkcją lub nową metodą wytwarzania,
2)
kosztów prac normalizacyjnych związanych z opracowaniem norm i dokumentacji w zakresie typizacji,
3)
kosztów wykonania narzędzi lub oprzyrządowania i urządzeń potrzebnych do wykonania serii próbnej wyrobu lub zastosowania nowej metody wytwarzania, a w wypadku wymienionym w § 2 ust. 5 uchwały również serii informacyjnej wyrobu,
4)
kwoty stanowiącej różnicę między rzeczywistymi kosztami wykonania serii próbnej (ewentualnie również serii informacyjnej) a wartością sprzedażną uzyskanych z niej wyrobów, zmniejszoną o podatek obrotowy, a w razie braku obowiązujących cen nowych wyrobów - kwoty stanowiącej różnicę między rzeczywistymi kosztami wykonania serii próbnej a kosztem tych wyrobów, planowanym w warunkach normalnej produkcji seryjnej,
5)
innych kosztów, po potrąceniu wartości przedmiotów majątkowych nabytych dla wykonania prac wdrożeniowych i pozostałych po ich zakończeniu bądź wytworzonych w toku tych prac.
5.
Ze środków FPTE nie mogą być pokrywane:
1)
koszty związane z przygotowaniem przyszłej eksploatacji nowo budowanych zakładów i wydziałów przedsiębiorstwa (zakładu),
2)
koszt prac związanych z przygotowaniem produkcji jednostkowej, z wyjątkiem produkcji, która ma charakter powtarzalny,
3)
koszty nabycia patentów, praw ochronnych na wzory użytkowe, praw do patentów i praw ochronnych, praw stosowania projektów wynalazczych, doświadczeń i dokumentacji; zasady finansowania tych kosztów określają przepisy w sprawie finansowania wynalazczości.
§  6.
1.
Plany finansowe FPB i FPTE sporządza się na okresy roczne w układzie dochodów i kosztów. W planach wykazuje się również sumy otrzymane od innych dysponentów funduszu i przekazane innym dysponentom tego samego funduszu (przelewy redystrybucyjne).
2.
Szczegółowy układ planów finansowych FPB i FPTE określają przepisy w sprawie opracowania projektu budżetu centralnego.
§  7.
1.
Nie sporządza się odrębnego planu finansowego środków funduszów gromadzonych na odrębnych rachunkach pozostających w dyspozycji jednostek koordynujących (§ 1 ust. 2). Z rachunków tych jednostki koordynujące finansują prace badawcze wchodzące w skład określonego problemu, wykonane zarówno przez jednostki współpracujące, jak i przez jednostkę koordynującą. Wypłaty z tych rachunków dokonuje się na podstawie faktur za wykonanie określonej pracy lub jej etapu; jednostka koordynująca pokrywa z rachunku również wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji koordynacyjnych, o którym mowa w § 25 ust. 2 pkt 3 uchwały.
2.
Po zakończeniu całości prac nad rozwiązaniem koordynowanego problemu i dokonaniu rozliczeń za te prace z dysponentem funduszu nie wykorzystana część środków powinna być bezzwłocznie zwrócona przez jednostkę koordynującą na rachunek dysponenta tego funduszu.
§  8.
1.
Przedmiotami majątkowymi, o których mowa w § 4 ust. 2 uchwały, rozporządza jednostka finansująca pracę lub z jej upoważnienia jednostka wykonująca prace badawcze. Jednostka wykonująca prace niezwłocznie po zakończeniu pracy ustala rodzaje, ilość i wartość przedmiotów zakwalifikowanych do dalszego użytkowania i informuje o tych ustaleniach w ciągu 14 dni od daty zakończenia pracy jednostkę finansującą pracę. Jednostka finansująca lub działająca z jej upoważnienia jednostka wykonująca pracę badawczą dokonuje sprzedaży lub przekazuje nieodpłatnie te przedmioty jednostkom, które mogą je zagospodarować na cele inwestycyjne lub eksploatacyjne.
2.
Przedmioty majątkowe (ust. 1), z wyjątkiem wyrobów gotowych, są przekazywane nieodpłatnie i zwiększają wartość środków trwałych lub obrotowych jednostki przejmującej, jeżeli jednostką tą jest:
1)
jednostka wykonująca prace badawcze lub wdrożeniowe,
2)
jednostka finansująca pracę badawczą, jeżeli tego zażąda,
3)
szkoła wyższa,
4)
jednostka budżetowa.
3.
Nieodpłatne przekazywanie przedmiotów majątkowych w wypadkach nie przewidzianych w ust. 2 oraz przekazywanie przedmiotów majątkowych na złom następuje według zasad określonych w przepisach w sprawie rozporządzania przez państwowe jednostki organizacyjne niektórymi składnikami majątkowymi.
4.
Jednostka wykonująca pracę badawczą ustala wartość przedmiotów majątkowych zakwalifikowanych do dalszego użytkowania (ust. 1), a w wypadku sprzedaży tych przedmiotów - ich cenę, w uzgodnieniu z jednostką zamawiającą i finansującą pracę oraz jednostką nabywającą, a jeżeli praca została wykonana w trybie bezumownym - w porozumieniu z jednostką nadrzędną. Przy ustalaniu wartości i ceny tych przedmiotów stosuje się odpowiednio przepisy w sprawie ustalania cen przedmiotów nietypowych oraz cen przedmiotów niepełnowartościowych.
5.
Dochody ze sprzedaży przedmiotów majątkowych są przekazywane na FPB lub FPTE, z którego sfinansowano pracę badawczą, z tym że 10% kwoty uzyskanej ze sprzedaży otrzymuje i zarachowuje na swoje dochody jednostka wykonująca pracę. Jeżeli pracę badawczą sfinansowano bezpośrednio ze środków budżetowych, dochody ze sprzedaży w całości przekazuje się na dochody budżetowe.
§  9.
1.
Przedsiębiorstwo lub zjednoczenie (jednostka równorzędna), które odebrało pracę badawczą w celu jej wdrożenia, ujmuje na kontach pozabilansowych wartość pracy lub przyjętą do wdrożenia jej część. Jeżeli ta sama praca badawcza ma być wdrożona w różnych przedsiębiorstwach, które z przedsiębiorstw wdrażających zobowiązane jest do ujęcia na kontach pozabilansowych wartości pracy przyjętej do wdrożenia.
2.
Wartość pracy badawczej zaliczonej do kosztów przygotowania nowej produkcji oraz koszt zakupu patentu lub wzoru użytkowego albo licencji na ich stosowanie, sfinansowany przez przedsiębiorstwo wdrażające ze środków obrotowych, ujmuje się w aktywach bilansu.
3.
Zakres i termin wdrożenia pracy badawczej ustala się w umowach wdrożeniowych; w umowie podaje się również wartość pracy badawczej. Zakres i termin wdrożenia wynalazku lub wzoru użytkowego określa na wniosek jednostki wdrażającej jednostka nadrzędna.
4.
Przewidziane w § 18 ust. 1 uchwały odsetki miesięczne od wartości nie wdrożonych w terminie prac badawczych lub od kosztu nabycia patentu lub praw ochronnych na wzór użytkowy albo licencji na stosowanie wynalazku lub wzoru użytkowego przedsiębiorstwo wpłaca na dochody budżetowe począwszy od czwartego miesiąca od upływu terminu wdrożenia pracy (wynalazku, wzoru użytkowego) za każdy rozpoczęty miesiąc zwłoki w wysokości po 2,5% za miesiąc czwarty i piąty i po 5% za każdy następny miesiąc zwłoki od ustalonego terminu zakończenia prac wdrożeniowych (ust. 3).
5.
Obowiązek opłacania odsetek (ust. 3) ustaje począwszy od najbliższego miesiąca, w którym zakończono wdrożenie pracy, lub po wydaniu i zatwierdzeniu decyzji o rezygnacji z wdrożenia pracy badawczej, wynalazku lub wzoru użytkowego. Decyzję o rezygnacji podejmuje dyrektor przedsiębiorstwa wdrażającego, a zatwierdza ją kierownik jednostki nadrzędnej.
6.
Zatwierdzona decyzja o rezygnacji z wdrożenia pracy badawczej, której wartość została ujęta na kontach pozabilansowych, stanowi podstawę, zgodnie z § 18 ust. 2 uchwały, do odpisania tej wartości w ciężar strat oraz do odprowadzenia kwoty odpowiadającej wartości spisanej w straty pracy badawczej na rachunek FPB lub FPTE, z którego została praca sfinansowana; jeżeli przedsiębiorstwo nie może ustalić źródła sfinansowania pracy badawczej, wówczas odprowadza się te kwoty na FPB lub FPTE, będący w dyspozycji jednostki nadrzędnej, a jeżeli jednostka nadrzędna nie jest dysponentem tych funduszy - do budżetu. Jeżeli rezygnacja z wdrożenia pracy badawczej nastąpiła z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa lub zjednoczenia wdrażającego, minister nadzorujący działalność tych jednostek może wyrazić zgodę na niespisywanie wartości tej pracy w ciężar strat i nieodprowadzanie odpowiednio na rachunek FPB, FPTE lub do budżetu kwoty odpowiadającej wartości pracy spisanej w straty.
7.
Zatwierdzona decyzja o rezygnacji z wdrożenia pracy badawczej, wynalazku lub wzoru użytkowego sfinansowanych przez przedsiębiorstwo wdrażające ze środków obrotowych stanowi podstawę do odpisania wartości pracy (patentu, praw ochronnych, licencji) w ciężar strat.