Rozdział 1 - Warunki i tryb przeprowadzania przewodów doktorskich. - Szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz zakres egzaminów doktorskich i kolokwiów habilitacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1986.11.74

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 1991 r.

Rozdział  1

Warunki i tryb przeprowadzania przewodów doktorskich.

§  1.
1.
Przewody doktorskie przeprowadzają rady wydziałów i rady naukowe instytutów szkół wyższych, samodzielnych placówek typu naukowo-dydaktycznego, placówek Polskiej Akademii Nauk oraz instytutów naukowo-badawczych, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi", uprawnionych do nadawania stopnia naukowego doktora w określonej dziedzinie nauki i dyscyplinie naukowej.
2.
Rady wydziałów i rady naukowe mogą przeprowadzać przewody doktorskie wyłącznie w zakresach dziedziny nauki i dyscypliny naukowej objętej uprawnieniem, jeżeli wśród członków rady zatrudnionych w jednostce organizacyjnej znajduje się co najmniej jeden pracownik z tytułem naukowym lub ze stopniem naukowym i zajmujący stanowisko docenta, reprezentujący specjalność odpowiadającą tematowi rozprawy doktorskiej.
§  2.
Przewód doktorski obejmuje następujące czynności:
1)
wszczęcie przewodu doktorskiego, zatwierdzenie tematu rozprawy doktorskiej oraz powołanie promotora,
2)
powołanie co najmniej dwóch recenzentów,
3)
przeprowadzenie egzaminów doktorskich,
4)
przyjęcie rozprawy doktorskiej i dopuszczenie do jej publicznej obrony,
5)
publiczną obronę rozprawy doktorskiej,
6)
ocenę publicznej obrony rozprawy doktorskiej,
7)
podjęcie uchwały o nadaniu stopnia naukowego doktora.
§  3.
1.
Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia naukowego doktora, zwana dalej "kandydatem", składa dziekanowi (kierownikowi jednostki organizacyjnej) podanie o wszczęcie przewodu doktorskiego, przedstawiając jednocześnie proponowany temat rozprawy doktorskiej.
2.
Do podania kandydat powinien dołączyć w oryginale lub w uwierzytelnionym odpisie dokumenty stwierdzające posiadanie kwalifikacji określonych w ustawie z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz. U. z 1985 r. Nr 42, poz. 202), zwanej dalej "ustawą", dokładny życiorys, uwzględniający przebieg pracy naukowej i zawodowej, oraz wykaz własnych prac naukowych lub twórczych prac zawodowych. W podaniu kandydat może również wskazać pracowników naukowych, którzy mogą udzielić opinii o jego uzdolnieniach do pracy naukowej lub przedstawić inne dowody w tym zakresie.
3.
Jeżeli kandydat ubiegał się uprzednio o nadanie stopnia naukowego doktora w innej jednostce organizacyjnej, obowiązany jest przedstawić informację o przebiegu i wynikach postępowania przeprowadzonego w tej jednostce.
§  4.
1.
Dziekan (kierownik jednostki organizacyjnej) po stwierdzeniu prawidłowości złożonych dokumentów i ewentualnym zasięgnięciu opinii osób wskazanych przez kandydata, o których mowa w § 3 ust. 2, przekazuje podanie wraz załącznikami i opiniami na posiedzenie rady wydziału (rady naukowej).
2.
Dziekan (kierownik jednostki organizacyjnej) może uzależnić przekazanie na posiedzenie rady wydziału (rady naukowej) podania o dopuszczenie do przewodu doktorskiego osoby, o której mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, od uprzedniego złożenia przez nią z wynikiem pomyślnym kolokwium sprawdzającego stopień przygotowania i predyspozycje do pracy naukowej. Kolokwium przeprowadzają wyznaczeni przez dziekana (kierownika jednostki organizacyjnej) trzej pracownicy z tytułem naukowym lub ze stopniem naukowym i zajmujący stanowisko docenta.
§  5.
1.
Rada wydziału (rada naukowa) podejmuje uchwałę o wszczęciu przewodu doktorskiego, zatwierdzeniu tematu rozprawy doktorskiej i powołaniu promotora, jeżeli stwierdzi, że kandydat odpowiada warunkom określonym w art. 9 ustawy.
2.
Na wniosek kandydata rada wydziału (rada naukowa) na podstawie opinii promotora może w uzasadnionym wypadku wyrazić zgodę na zmianę tematu rozprawy doktorskiej.
3.
W razie gdy kandydatem jest osoba, o której mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, uchwała rady wydziału (rady naukowej) dopuszczająca do przewodu doktorskiego staje się prawomocna po uzyskaniu zgody:
1)
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jeżeli przewód ma być przeprowadzony w szkole wyższej,
2)
Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk, jeżeli przewód ma być przeprowadzony w placówce Polskiej Akademii Nauk, samodzielnej placówce typu naukowo-dydaktycznego lub instytucie naukowo-badawczym.
4.
Uchwałę, o której mowa w ust. 3, dziekan (kierownik jednostki organizacyjnej) przekazuje właściwemu organowi w terminie 14 dni od jej podjęcia.
5.
Jeżeli kandydat nie odpowiada warunkom, o których mowa w art. 9 ustawy, rada wydziału (rada naukowa) odmawia wszczęcia przewodu doktorskiego, o czym dziekan wydziału (przewodniczący rady naukowej) zawiadamia pisemnie zainteresowanego.
6.
W toku przewodu doktorskiego rada wydziału (rada naukowa) powołuje spośród osób posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy i zajmujących stanowisko docenta:
1)
przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego - spośród członków rady przeprowadzającej przewód,
2)
recenzentów rozprawy doktorskiej, z których co najmniej jeden nie jest zatrudniony w jednostce organizacyjnej, której rada przeprowadza przewód doktorski, nie jest emerytowanym pracownikiem tej jednostki i nie jest członkiem rady.
7.
Promotor czuwa nad prawidłowym przebiegiem przewodu doktorskiego i naukowym poziomem rozprawy doktorskiej oraz w razie potrzeby udziela pomocy kandydatowi. W razie śmierci promotora lub niemożności pełnienia przez niego tej funkcji, rada wydziału (rada naukowa) przed przyjęciem rozprawy doktorskiej podejmuje uchwałę o powołaniu nowego promotora.
§  6.
1.
Rada wydziału (rada naukowa) przeprowadza wszystkie czynności przewodu doktorskiego. Rada wydziału (rada naukowa) może przekazać czynności przewodu doktorskiego wymienione w § 2 pkt 3-6 powołanej przez siebie komisji. W uchwale o powołaniu komisji określa się jej skład i zakres przekazywanych czynności oraz wyznacza przewodniczącego.
2.
W skład komisji wchodzi co najmniej pięć osób - członków rady wydziału (rady naukowej), posiadających tytuł naukowy albo zajmujących stanowisko docenta i posiadających stopień naukowy. Przewodniczącemu komisji przysługują - w zakresie przekazanych czynności - uprawnienia dziekana (przewodniczącego rady naukowej). W skład komisji wchodzą ponadto promotor i recenzenci rozprawy doktorskiej.
§  7.
1.
Egzaminy doktorskie przeprowadza się w zakresie:
1)
dyscypliny podstawowej odpowiadającej tematowi rozprawy doktorskiej wskazanej przez radę wydziału (radę naukową) oraz
2)
ekonomii politycznej lub filozofii marksistowskiej - według wyboru kandydata.
2.
Egzamin z dyscypliny podstawowej powinien być sprawdzianem wiedzy kandydata w zakresie tej dyscypliny, w tym również znajomości współczesnej literatury naukowej polskiej i głównych pozycji literatury zagranicznej. Egzamin z ekonomii politycznej lub filozofii marksistowskiej powinien wykazać znajomość współczesnych podstawowych problemów tych dyscyplin.
3.
Przy ubieganiu się o nadanie stopnia naukowego doktora w zakresie nauk ekonomicznych obowiązuje egzamin z filozofii marksistowskiej, a przy ubieganiu się o stopień naukowy doktora z zakresu filozofii - egzamin z ekonomii politycznej.
4.
Szczegółowy zakres i termin egzaminów doktorskich ustala rada wydziału (rada naukowa).
§  8.
1.
Egzaminy doktorskie składa się przed zespołem egzaminacyjnym, w którego skład, poza przewodniczącym zespołu określonym w § 5 ust. 6 pkt 1, wchodzą: promotor, recenzenci rozprawy doktorskiej oraz egzaminator z przedmiotu określonego w § 7 ust. 1 pkt 2, zaproszony przez przewodniczącego zespołu. Rada wydziału (rada naukowa) lub komisja, o której mowa w § 6, zamiast recenzentów może powołać w skład zespołu egzaminacyjnego egzaminatorów z dyscypliny podstawowej odpowiadającej tematowi rozprawy doktorskiej.
2.
Egzaminator, o którym mowa w ust. 1, powinien posiadać tytuł naukowy lub stopień naukowy i zajmować stanowisko docenta.
3.
Kandydat składa egzamin doktorski z każdego przedmiotu oddzielnie. Egzaminy powinny być złożone przed przyjęciem rozprawy doktorskiej.
4.
Zespół egzaminacyjny większością głosów ocenia przebieg każdego egzaminu jako zadowalający lub niezadowalający.
5.
Z przebiegu każdego egzaminu sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu egzaminacyjnego. W protokole uwidacznia się postawione pytania oraz ocenę odpowiedzi. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przekazuje protokół dziekanowi (przewodniczącemu rady naukowej).
6.
W wypadku niezadowalających wyników egzaminu przewodniczący zespołu egzaminacyjnego wyznacza termin powtórnych egzaminów lub powtórnego egzaminu z określonego przedmiotu. Egzamin może być składany powtórnie nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od dnia poprzedniego egzaminu i nie więcej niż jeden raz.
§  9.
1.
Rozprawa doktorska powinna być napisana w języku polskim. Rada wydziału (rada naukowa) może zezwolić na złożenie rozprawy napisanej w języku obcym. W tym wypadku kandydat jest obowiązany przedstawić streszczenie rozprawy w języku polskim.
2.
W wypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy, rozprawa powinna zawierać dokładny opis pracy projektowej, konstrukcyjnej lub technologicznej, ze szczególnym udokumentowaniem rozwiązania problemu naukowego, stanowiącego podstawę pracy.
3.
Rozprawa doktorska powinna być złożona promotorowi w pięciu egzemplarzach w druku lub w maszynopisie.
4.
Rozprawę doktorską promotor przedstawia wraz ze swoją oceną dziekanowi (przewodniczącemu rady naukowej), który kieruje ją do recenzentów.
5.
W razie gdy rozprawa doktorska jest pracą zespołową, należy:
1)
zapewnić dokonanie przez recenzentów rozprawy oceny indywidualnego wkładu doktoranta w opracowanie rozprawy,
2)
uzyskać zaświadczenia wszystkich współautorów rozprawy, określające ich rolę w opracowywaniu rozprawy i ich indywidualny wkład.
§  10.
1.
Recenzja powinna zawierać ocenę wartości naukowej rozprawy wraz z uzasadnieniem, a w szczególności opinię, czy rozprawa odpowiada warunkom określonym w art. 10 ustawy. Recenzja może zawierać również wnioski co do ewentualnego uzupełnienia lub poprawienia rozprawy. Rozprawa uzupełniona lub poprawiona wymaga dodatkowych recenzji.
2.
Recenzję należy przedstawić radzie wydziału (radzie naukowej) nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania rozprawy. Dziekan (przewodniczący rady naukowej) może w uzasadnionych wypadkach przedłużyć termin przedstawienia recenzji.
§  11.
1.
Rada wydziału (rada naukowa) po zapoznaniu się z rozprawą, oceną promotora i recenzjami podejmuje uchwałę co do przyjęcia rozprawy doktorskiej. Rada może uzależnić przyjęcie rozprawy od jej uprzedniego uzupełnienia lub poprawienia.
2.
Jeżeli o odmowie przyjęcia rozprawy doktorskiej postanowiła komisja, o której mowa w § 6, odmowa ta wymaga zatwierdzenia przez radę wydziału (radę naukową).
3.
Nie przyjęta rozprawa doktorska nie może być podstawą do ubiegania się o nadanie stopnia naukowego doktora w innych jednostkach organizacyjnych.
4.
Przyjęcie rozprawy doktorskiej stanowi podstawę dopuszczenia do jej publicznej obrony.
§  12.
1.
Obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na publicznym posiedzeniu rady wydziału (rady naukowej) z udziałem promotora i recenzentów. O dacie i miejscu obrony zawiadamia się w prasie miejscowej i przez wywieszenie ogłoszenia w lokalu jednostki przeprowadzającej przewód doktorski co najmniej na 10 dni przed terminem. W zawiadomieniach należy również podać, gdzie została złożona rozprawa doktorska, w celu umożliwienia zainteresowanym zapoznania się z jej treścią.
2.
Podczas obrony kandydat przedstawia na wstępie główne tezy rozprawy, po czym recenzenci przedstawiają swoje opinie. W razie nieobecności recenzenta dziekan (przewodniczący rady naukowej) zarządza odczytanie recenzji. Następnie otwiera dyskusję, w której mogą zabierać głos wszyscy obecni na posiedzeniu. Obrona kończy się wypowiedzią kandydata.
3.
Jeżeli o uzyskanie stopnia naukowego doktora na podstawie rozprawy zespołowej ubiega się w tej samej jednostce organizacyjnej więcej niż jedna osoba, należy:
1)
przeprowadzić obronę rozprawy doktorskiej równocześnie dla wszystkich kandydatów,
2)
podejmować uchwały w sprawie wyniku poszczególnych etapów przewodu doktorskiego oddzielnie w stosunku do każdego kandydata.
§  13.
1.
Po zakończeniu obrony rozprawy doktorskiej rada wydziału (rada naukowa) odbywa posiedzenie niejawne, z udziałem promotora i recenzentów, na którym dziekan (przewodniczący rady naukowej) referuje przebieg przewodu doktorskiego, wyniki egzaminów doktorskich, opinie recenzentów oraz przebieg obrony rozprawy, a następnie rada podejmuje uchwałę w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia naukowego doktora.
2.
W razie gdy czynności przewodu doktorskiego przeprowadzane były przez komisję, o której mowa w § 6, komisja ta po zakończeniu publicznej obrony odbywa posiedzenie niejawne, na którym uchwala wniosek dla rady wydziału (rady naukowej) o nadanie lub odmowę nadania kandydatowi stopnia naukowego doktora.
§  14.
Rada wydziału (rada naukowa) zamiast publicznej obrony zarządza obronę rozprawy doktorskiej na posiedzeniu niejawnym rady, jeżeli uzna, że opublikowanie lub wyłożenie do publicznego wglądu rozprawy oraz przeprowadzenie obrony na publicznym posiedzeniu rady naruszałoby przepisy o tajemnicy państwowej.
§  15.
1.
Uchwałę o nadaniu stopnia naukowego doktora lub o odmowie nadania stopnia podaje się zainteresowanemu do wiadomości na piśmie wraz z zastrzeżeniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
2.
Uchwałę o nadaniu stopnia naukowego doktora wraz z dokumentacją przekazuje się w terminie miesiąca od dnia jej podjęcia do organu, który zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy uprawniony jest do złożenia sprzeciwu. Organ ten określa rodzaj dokumentacji przekazywanej mu wraz z uchwałą o nadaniu stopnia naukowego doktora.
3.
W razie złożenia sprzeciwu, a także w wypadku, o którym mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy, organ określony w ust. 2 przekazuje akta przewodu doktorskiego Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych. Komisja ta ma prawo zażądać od rady wydziału (rady naukowej), która podjęła uchwałę o nadaniu stopnia naukowego doktora, dodatkowych dokumentów i informacji.
4.
Po uprawomocnieniu się uchwały o nadaniu stopnia naukowego doktora następuje promocja doktorska i wręczenie dyplomu zgodnie z zasadami ustalonymi w szkole wyższej, placówce naukowej Polskiej Akademii Nauk, placówce typu naukowo-dydaktycznego lub instytucie naukowo-badawczym. Wzór dyplomu doktorskiego określa załącznik nr 1 do zarządzenia.