Szczegółowe postępowanie w dziale Ministerstwa Komunikacji przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym, niż wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

Monitor Polski

M.P.1950.A-127.1573

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 1950 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 27 września 1950 r.
w sprawie szczegółowego postępowania w dziale Ministerstwa Komunikacji przy udzielaniu zamówień w trybie bezprzetargowym osobom innym, niż wymienione w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

Na podstawie § 52 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) zarządza się, co następuje:
1.
Organ udzielający zamówienia zaprasza listem poleconym do złożenia ofert kandydatów dających rękojmię należytego wykonania zamówienia, wskazując w piśmie przedmiot, miejsce, termin oraz warunki wykonania zamówienia.
2.
W zaproszeniu do złożenia oferty należy również wskazać termin, w którym pożądane jest nadesłanie oferty.
3.
W przypadkach, gdy udzielenie zamówienia następuje na podstawie § 18 lit. a) lub b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. (Dz. U. R. P. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448) lub gdy rozesłanie zaproszeń do większej ilości osób mogłoby zagrozić ujawnieniem tajemnicy państwowej lub wojskowej, ilość zaproszonych osób można ograniczyć nawet do jednej osoby.
1.
W ofercie powinien być określony przedmiot świadczenia, cena jednostkowa i suma ogólna oraz termin wykonania.
2.
W przypadku, gdyby oferent nie podał okresu, w ciągu którego jest związany ofertą, oferta powinna być rozpatrzona w ciągu jednego miesiąca.
1.
Oferent może złożyć ofertę na wykonanie całości lub tylko części zamówienia.
2.
Oferentowi, który złożył ofertę na wykonanie całości zamówienia, można dać do wykonania oparte na niej zamówienie częściowe z zastrzeżeniem:
a)
że zamówienie częściowe będzie udzielone po tej samej cenie i na tych samych warunkach, jak było przewidziane w ofercie,
b)
że zamówienie obejmie co najmniej 50% wartości oferowanego świadczenia.
1.
Po upływie terminu, wskazanego w § 1 ust. 2, organ udzielający zamówienia przystępuje do rozpatrzenia ofert bez względu na ich ilość.
2.
Podczas badania ofert organ udzielający zamówienia może wezwać wybranego oferenta lub oferentów i przeprowadzić z nimi dodatkowe pertraktacje; w przypadku, gdyby takie pertraktacje doprowadziły do zmiany warunków, oferent zamieszcza i podpisuje właściwą wzmiankę na oryginale oferty.
3.
Przy badaniu ofert uwzględnia się obok cen i jakości również wszystkie inne czynniki, które wywierają wpływ na rzeczywistą wartość oferty.
4.
W toku badania ofert na dostawy i usługi organ, rozpatrujący przetarg sprawdza, czy żądane przez oferentów ceny mieszczą się w granicach cen obowiązujących, bądź zwraca się w razie potrzeby do właściwych władz lub organizacji o zatwierdzenie cen stosownie do obowiązujących przepisów.
5.
Przy robotach, opartych na kosztorysie, organ rozpatrujący oferty sprawdza, czy ważnie złożone oferty obejmują wszystkie roboty, a następnie, czy sumy iloczynów cen jednostkowych przez ilości jednostek wymiarowych poszczególnych pozycji kosztorysów ofertowych zgodne są z kwotami ogólnymi tych kosztorysów; w przypadku stwierdzenia różnic za podstawę oceny oferty bierze kwoty, jakie otrzyma się przy sprawdzeniu.
6.
Porównywać należy ceny jednostkowe poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego z kosztorysem urzędowym; przyjęcie cen jednostkowych wyższych niż w kosztorysie urzędowym jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych przypadkach i wymaga szczegółowego uzasadnienia; przekroczenie z tego powodu kosztorysu urzędowego nie może przewyższać 5% kwoty ogólnej tego kosztorysu.
7.
Ze szczególną ostrożnością należy analizować oferty, które są rażąco niższe od kosztorysu urzędowego celem ustalenia, czy oferty te są solidne lub czy kalkulacja ich jest realna.
8.
Porównywać należy również stosunek kosztorysów ofert na całość robót do kosztorysów ofert częściowych na poszczególne działy robót.
Przy równości cen i pozostałych warunków ofert pierwszeństwo mają przedsiębiorstwa spółdzielcze.
1.
Na podstawie wyników badania ofert zamawiający wybiera ofertę, którą uznał za najkorzystniejszą.
2.
Decyzja o wybraniu oferty wymaga uzasadnienia na piśmie.
3.
O wybraniu oferty zawiadamia się zainteresowanego oferenta.
4.
Zawiadomienie o wybraniu oferty powinno zawierać:
a)
wskazanie terminu wyznaczonego do podpisania umowy, który nie powinien przekraczać 28 dni od daty doręczenia zawiadomienia,
b)
wezwanie do złożenia zabezpieczenia wykonania umowy, przewidzianego w warunkach zamówienia.
5.
Zawiadomienie o wybraniu oferty powinno być doręczone oferentowi w okresie ważności oferty.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.