Stosowanie instrukcji w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952.

Monitor Polski

M.P.1952.A-61.926

Akt utracił moc
Wersja od: 15 kwietnia 1952 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 maja 1952 r.
w przedmiocie stosowania instrukcji w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952.

Na podstawie § 5 ust. 1 uchwały Nr 258 Prezydium Rządu z dnia 5 kwietnia 1952 r. w sprawie możliwości dokonywania zmian w planie inwestycyjnym na rok 1952 zarządza się, co następuje:
Przy zmianie rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 powinny być stosowane załączone do niniejszego zarządzenia instrukcje:
1)
w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym (załącznik Nr 1);
2)
w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi (załącznik Nr 2);
3)
w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 jednostek spółdzielczych (załącznik Nr 3).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 kwietnia 1952 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

INSTRUKCJA MINISTRA FINANSÓW W SPRAWIE ZASAD I TRYBU DOKONYWANIA ZMIAN W ROCZNYCH PLANACH POKRYCIA FINANSOWEGO INWESTYCJI NA ROK 1952 JEDNOSTEK OBJĘTYCH LUB ROZLICZAJĄCYCH SIĘ Z BUDŻETEM CENTRALNYM

§  1.
Instrukcja niniejsza reguluje zasady i tryb dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 (zwanych w dalszym ciągu "planami pokrycia") jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym, spowodowanych:
1)
powziętymi przez właściwe władze decyzjami o dokonaniu zmian rzeczowych lub formalnych w planie inwestycyjnym na rok 1952;
2)
koniecznością dokonania w planach pokrycia zmian finansowych nie spowodowanych zmianami rzeczowymi lub formalnymi, dokonanymi w planie inwestycyjnym; do tych zmian zalicza się zmiany spowodowane odmiennym od planowanego kształtowaniem się środków obrotowych budów, zobowiązań budów lub poszczególnych elementów pokrycia.
§  2.
W zakresie zmian planów pokrycia należy rozróżnić:
1)
przesunięcia, polegające na przesunięciu środków między poszczególnymi jednostkowymi planami pokrycia, nie powodujące zmian sum poszczególnych kolumn zbiorczych planów pokrycia (np. zmniejszenie limitu netto lub pokrycia z amortyzacji i zwiększenie pokrycia z kredytu budżetowego u jednego inwestora bezpośredniego przy analogicznych, odwrotnych zmianach u innego inwestora bezpośredniego objętego zbiorczym planem pokrycia tego samego rozdziału budżetowego, zastąpienie pokrycia z amortyzacji własnej pokryciem z amortyzacji scentralizowanej lub odwrotnie);
2) 1
przeniesienia, polegające na takich zmianach jednostkowych planów pokrycia, które powodują zmianę sum poszczególnych kolumn zbiorczego planu pokrycia rozdziału budżetowego; przeniesienia te dzielą się na:
a)
przeniesienia powodujące zmianę wysokości kredytu budżetowego przewidzianego w zbiorczym planie pokrycia danej części lub danego rozdziału (powiększenie z rezerwy budżetowej kredytu budżetowego, przewidzianego w zbiorczym planie pokrycia rozdziału, stanowi również przeniesienie),
b)
przeniesienia nie powodujące zmiany wysokości kredytu budżetowego, przewidzianego w zbiorczym planie pokrycia danej części lub danego rozdziału budżetowego;
3)
zwiększenia limitu finansowania zbiorczego planu pokrycia rozdziału z dodatkowych środków własnych lub z amortyzacji ponadplanowej dla sfinansowania włączonych do planu inwestycyjnego dodatkowych zadań inwestycyjnych, zwiększonych w stosunku do planu zobowiązań przechodzących z 1951 r., lub zmniejszenia zobowiązań przechodzących na rok 1953.
§  3.
1. 2
Do dokonywania przeniesień nie powodujących zmian wysokości kredytu budżetowego (§ 2 pkt 2 lit. b) upoważnione są władze naczelne w ramach części budżetowej między działami i rozdziałami budżetowymi i w ramach rozdziałów budżetowych, bez potrzeby uzyskiwania zgody Ministra Finansów. Do dokonywania przesunięć (§ 2 pkt 1) upoważnione są jednostki zatwierdzające jednostkowe plany pokrycia finansowego inwestycji.
2. 3
Przeniesienia, powodujące zmiany wysokości kredytów budżetowych (§ 2 pkt 2 lit. a) dokonywane są na zasadach ustalonych przepisami uchwały Nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa na rok 1952 (Monitor Polski Nr A-24, poz. 304) z uwzględnieniem zmian, wprowadzonych w tej uchwale uchwałą Nr 779 Rady Ministrów z dnia 10 września 1952 r. o zmianie uchwały z dnia 16 lutego 1952 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa na rok 1952 (Monitor Polski Nr A-93, poz. 1438).
3.
Zwiększenia limitów finansowania, określone w § 2 pkt 3, dokonywane są przez władze naczelne bez potrzeby uzyskiwania zgody Ministra Finansów.
§  4.
1.
Przeniesienia, polegające na zwiększeniu kredytu budżetowego z rezerwy budżetowej, są dopuszczalne jedynie dla sfinansowania nowych zadań inwestycyjnych, włączonych do planu inwestycyjnego z rezerwy tego planu. Natomiast nie będą dokonywane zwiększenia kredytu z rezerwy budżetowej na pokrycie różnicy zapotrzebowania na kredyt budżetowy w przypadkach, gdy dla sfinansowania przeniesionego między inwestorami, a objętego już planem inwestycyjnym limitu inwestycyjnego u inwestora, którego limit został zwiększony, potrzebna jest większa kwota kredytu niż u inwestora, którego limit został zmniejszony. Może to mieć miejsce np. z powodu odmiennego kształtowania się środków obrotowych budowy lub poślizgu finansowego na rok 1953. W tych przypadkach należy przenieść do planu pokrycia inwestora, którego limit inwestycyjny został zwiększony, brakującą kwotę kredytu budżetowego z innego planu pokrycia, w którym ujawniła się nadwyżka pokrycia kredytem budżetowym w stosunku do faktycznych potrzeb (np. z powodu ponadplanowej akumulacji środków własnych lub amortyzacji). W braku takiej możliwości należy o potrzebną różnicę kredytu budżetowego zmniejszyć zakres rzeczowy inwestycji inwestora, na którego został przeniesiony limit inwestycyjny, wprowadzając do jego planu jako dodatkową pozycję zmniejszającą zapotrzebowanie - poślizg rzeczowy na rok 1953 w wysokości wystarczającej na wyrównanie wymienionej różnicy kredytu budżetowego.
2.
Ograniczenia określone w ust. 1 nie mają zastosowania, jeżeli plan pokrycia przewidywał dla przeniesionego limitu inwestycyjnego pokrycie z amortyzacji, zwolniona zaś amortyzacja nie może być przeniesiona na pokrycie potrzeb innych inwestorów, a podlega odprowadzeniu na dochód budżetu. Ma to miejsce np. wówczas, gdy inwestor, którego limit został zmniejszony, podlega bezpośrednio władzy naczelnej lub gdy w zbiorczym planie pokrycia danego rozdziału budżetowego kredyt budżetowy nie był w ogóle przewidziany.

I.

Przeniesienia powodujące zmiany wysokości kredytów budżetowych (§ 2 pkt 2 lit. a).

§  5.
1. 4
Władze naczelne na podstawie decyzji, o których mowa w § 1 pkt 1, lub po otrzymaniu od podległych jednostek wiadomości o zaistnieniu konieczności dokonania zmian finansowych (§ 1 pkt 2) w zbiorczych planach pokrycia rozdziałów budżetowych, powodujących w tych planach zmianę wysokości kredytu budżetowego, jeśli zmiana ma być przeprowadzona w ramach rocznego limitu finansowania części budżetowej, przeprowadzają ją we własnym zakresie, w przeciwnym zaś razie składają Ministerstwu Finansów wnioski w sprawie przeniesienia kredytów budżetowych (zwane w dalszym ciągu wnioskami) na formularzach według załączonego wzoru Z-PF-1.
2. 5
Do wniosków spowodowanych decyzjami o zmianach w planie inwestycyjnym powodujących zmianę rocznego limitu finansowania części budżetowej należy dołączyć odpisy odpowiednich decyzji. Jeśli decyzje te zostały określone jedynie w kwotach brutto, należy na odpisach dokonać obliczenia kwot netto, w których z zasady wnioski muszą być sporządzone.
3.
Wnioski dotyczące jedynie zmian finansowych powinny być uzupełnione uzasadnieniem tych zmian.
§  6. 6
Wnioski dotyczące przeniesienia kredytów budżetowych między częściami budżetu centralnego lub między budżetem centralnym a budżetami terenowymi obowiązane są składać równocześnie obydwa zainteresowane resorty lub prezydia wojewódzkich rad narodowych bezzwłocznie po otrzymaniu decyzji powodującej zmiany w budżecie.
§  7.
1.
W razie złożenia wniosku jedynie przez resort lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej, w którego planie kredyt ma być zwiększony, Ministerstwo Finansów przeprowadza z urzędu zmianę planu pokrycia resortu, w którego planie kredyt ma być zmniejszony, drogą zmniejszenia limitu inwestycyjnego netto i kwoty kredytu w tymże planie o kwotę kredytu określoną we wniosku resortu lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej, w którego planie ma być dokonane zwiększenie.
2. 7
Ministerstwo Finansów przeprowadza również z urzędu analogiczną zmianę planu pokrycia resortu, który nie złoży w ciągu 10 dni od daty decyzji Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, dotyczącej częściowego lub całkowitego skreślenia tytułów inwestycyjnych z planu inwestycyjnego, wniosku w sprawie odpowiedniej zmiany rocznego limitu finansowania inwestycji części budżetowej.
§  8.
Wnioski władz naczelnych (§ 5) składane są Ministerstwu Finansów w pięciu egzemplarzach, z których Ministerstwo - po ich zatwierdzeniu - trzy przesyła centrali banku finansującego inwestycje, a jeden zainteresowanej władzy naczelnej.
§  9.
1. 8
Na podstawie zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów lub zadysponowanych we własnym zakresie zmian w zbiorczych planach pokrycia władze naczelne zatwierdzają te zmiany w zbiorczych planach jednostek bezpośrednio im podległych, te zaś z kolei zatwierdzają te zmiany w planach jednostkowych inwestorów bezpośrednich.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są na formularzach według załączonych wzorów Z-PF-2 i Z-PF-3, których 3 egzemplarze przesyłane są centrali banku finansującego inwestycje, a 1 egzemplarz zainteresowanym jednostkom.
3.
Zatwierdzanie zmian, o których mowa w ust. 1, powinno być dokonywane bezzwłocznie po otrzymaniu zatwierdzenia zmiany w planie zbiorczym, stanowiącej podstawę do zatwierdzenia zmian w planach zbiorczych niższego szczebla lub w planach jednostkowych.

II.

Przeniesienia nie powodujące zmian wysokości kredytów budżetowych (§ 2 pkt 2 lit b).

§  10.
1. 9
Jeżeli decyzje, o których mowa w § 1 pkt 1, lub konieczność dokonania zmian finansowych (§ 1 pkt 2) nie powodują w zbiorczych planach pokrycia finansowego inwestycji odpowiednich części budżetowych zmiany wysokości kredytów budżetowych, władze naczelne dokonują we własnym zakresie właściwych zmian planów pokrycia jednostek bezpośrednio im podległych.
2. 10
Zmiany takie przeprowadzają władze naczelne:
1)
na formularzach według wzoru Z-PF-1 i Z-PF-2, jeżeli zmiany te są przeprowadzane w zbiorczym planie pokrycia jednostki, będącej jednostką nadrzędną w stosunku do inwestorów bezpośrednich; po trzy egzemplarze decyzji o zmianie zbiorczych planów pokrycia należy przesłać centrali banku finansującego inwestycje i jeden egzemplarz Z-PF-2 - zainteresowanej jednostce bezpośrednio podległej; jednostka ta na podstawie egzemplarza Z-PF-2 sporządza decyzję o zmianach w planach jednostkowych na formularzach według załączonego wzoru Z-PF-3, przesyłając trzy egzemplarze centrali banku finansującego inwestycje i po jednym egzemplarzu inwestorom bezpośrednim;
2)
na formularzach według wzoru Z-PF-3, jeżeli zmiany te są przeprowadzane w stosunku do jednostkowych planów pokrycia bezpośrednio podległych inwestorów bezpośrednich; po trzy egzemplarze decyzji należy przesłać centrali banku finansującego inwestycje, oraz jeden egzemplarz Z-PF-3 - inwestorowi bezpośredniemu.

III.

Przesunięcia środków planów pokrycia (§ 2 pkt 1).

§  11.
1.
Przesunięcia środków, o których mowa w § 2 pkt 1, spowodowane decyzjami określonymi w § 1 pkt 1 lub koniecznością dokonania zmian finansowanych (§ 1 pkt 2), dokonywane są we własnym zakresie:
1)
przez władze naczelne - w stosunku do jednostkowych planów pokrycia inwestorów bezpośrednich, podległych im bezpośrednio;
2)
przez jednostki podległe bezpośrednio władzom naczelnym - w stosunku do jednostkowych planów pokrycia finansowego jednostek im podległych.
2.
Przesunięcia, o których mowa w ust. 1, dokonywane są na formularzach według wzoru Z-PF-3, z tym że odpowiednie decyzje są przesyłane w trzech egzemplarzach centrali banku finansującego inwestycje i w jednym egzemplarzu inwestorom bezpośrednim.

IV.

Zwiększenie limitów finansowania zbiorczych planów pokrycia ze środków własnych lub z amortyzacji (§ 2 pkt 3).

§  12.
Zwiększenia limitów finansowania, określone w § 2 pkt 3, dokonywane są przez władze naczelne w trybie określonym w § 10.

V.

Postanowienia przejściowe i końcowe. 11 (skreślony)

§  13-15.

Załącznik  12

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD DOKONYWANIA ZMIAN W PLANACH POKRYCIA FINANSOWEGO INWESTYCJI JEDNOSTEK OBJĘTYCH LUB ROZLICZAJĄCYCH SIĘ Z BUDŻETEM CENTRALNYM

W związku z instrukcją Ministra Finansów w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym wyjaśnia się, co następuje:
1.
W zbiorczych planach pokrycia władz naczelnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów, wprowadzono w poszczególnych rozdziałach budżetowych jako pozycję zmniejszającą zapotrzebowanie - poślizg rzeczowy na rok 1953. W jednostkowych planach pokrycia, objętych wspomnianymi rozdziałami budżetowymi, wymieniona pozycja nie jest wprowadzona, wskutek czego wysokość pokrycia finansowego w poszczególnych planach nie bilansuje się z wysokością zapotrzebowania finansowego. Dla sukcesywnego likwidowania w planach zbiorczych pozycji "poślizg rzeczowy na rok 1953" i w objętych nimi planach jednostkowych sukcesywnego uzyskiwania pełnego zbilansowania zapotrzebowania i pokrycia należy wykorzystywać kwoty kredytów budżetowych, zwalniające się w przypadkach, gdy na skutek decyzji Prezydium Rządu lub Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego tytuły inwestycyjne objęte planem inwestycyjnym ulegają całkowitemu lub częściowemu skreśleniu. W przypadkach tych należy stosować następujący tryb postępowania:
a)
jeśli wartość netto skreślenia jest mniejsza lub równa poślizgowi rzeczowemu na rok 1953, przewidzianemu w zbiorczym planie pokrycia rozdziału budżetowego, właściwego dla skreślonego tytułu inwestycyjnego, wówczas władze naczelne przeprowadzą we własnym zakresie w trybie § 10 instrukcji stosowną zmianę zbiorczych planów pokrycia, zmniejszając o wymienioną wartość netto pozycję "limit inwestycyjny netto na rok 1952" i pozycję "poślizg rzeczowy na rok 1953". Dysponent II stopnia, po otrzymaniu decyzji władzy naczelnej, przeprowadza stosowne zmiany w trybie określonym w § 10 instrukcji - w jednostkowych planach pokrycia, przydzielając środki zwolnione u inwestora, którego limit inwestycyjny został skreślony (zmniejszony), inwestorom, których jednostkowe plany pokrycia wykazują mniejszą sumę pokrycia od wysokości zapotrzebowania dla wyrównania tej różnicy;
b)
jeśli wartość netto skreślenia przekracza kwotę poślizgu rzeczowego na rok 1953, przewidzianą w zbiorczym planie pokrycia rozdziału obejmującego skreślony tytuł inwestycyjny, wówczas władze naczelne występują do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o zmianę swego zbiorczego planu pokrycia zarówno z zakresu tego rozdziału, który obejmuje skreślony tytuł inwestycyjny, jak i w ramach tego samego działu - innego rozdziału, wykazującego poślizg rzeczowy na rok 1953. W pierwszym z tych planów należy przewidzieć zmniejszenie limitu netto, skreślenie poślizgu rzeczowego na rok 1953 oraz zmniejszenie kredytu budżetowego o kwotę różnicy między tymi dwiema kwotami. W drugim z tych planów należy przewidzieć obniżenie o kwotę zwolnionego w pierwszym planie kredytu budżetowego - kwoty poślizgu rzeczowego na rok 1953 i analogiczne zwiększenie kredytu budżetowego. Dysponenci II stopnia, po otrzymaniu od władzy naczelnej dyspozycji dotyczącej omawianych zmian ich zbiorczych planów pokrycia, przeprowadzają stosowne zmiany - w trybie określonym w § 10 instrukcji - w jednostkowych planach pokrycia na zasadach podanych pod lit. a);
c)
ustalenia pod lit. a) i b) mają zastosowanie w odniesieniu do skreśleń, zarządzonych przez Prezydium Rządu lub Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego po dniu 30 czerwca 1952 r., natomiast w odniesieniu do analogicznych decyzji, wydanych do dnia 30 czerwca 1952 r., dysponenci główni są zobowiązani składać Ministerstwu Finansów wnioski o zmianę zbiorczych planów pokrycia, obejmujących skreślone limity, przez odpowiednie zmniejszenie w tych planach limitu inwestycyjnego netto i równoczesne zmniejszenie pokrycia.
2.
Jeżeli źródłem pokrycia przenoszonego limitu inwestycyjnego inwestora bezpośredniego były różne środki własne, wówczas władza naczelna jest zobowiązana do wyrównania powstającego stąd niedoboru kredytu budżetowego na zasadach określonych w § 4 instrukcji.
3.
Jeżeli źródłem pokrycia przenoszonego do innego rozdziału budżetowego limitu inwestycyjnego inwestora bezpośredniego była amortyzacja (własna lub scentralizowana), władza naczelna w swoim wniosku skierowanym do Ministerstwa Finansów powinna zaproponować odpowiednie obniżenie wysokości kredytu budżetowego, przewidzianego w zbiorczym planie danego rozdziału.

Jednostka podległa bezpośrednio władzy naczelnej, po otrzymaniu stosownej zmiany swego planu zbiorczego, przeprowadza odpowiednią zmianę w jednostkowym planie pokrycia jednego lub kilku podległych inwestorów bezpośrednich, zastępując w ich jednostkowych planach pokrycia kredyt budżetowy pokryciem z amortyzacji scentralizowanej.

4.
Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 3, w zbiorczym planie obejmującym przenoszony limit inwestycyjny nie przewidziano żadnego kredytu budżetowego, władza naczelna zwiększa w swoim wniosku amortyzację przeznaczoną do odprowadzenia na dochód budżetu. Pokrycie w zbiorczym planie pokrycia, do którego limit inwestycyjny został przeniesiony, zwiększonego zapotrzebowania następuje w tych przypadkach z ewentualnych środków własnych inwestora, którego limit inwestycyjny został zwiększony, oraz z kredytu budżetowego.
5.
Reorganizacja powodująca przeniesienie przedsiębiorstw nie inwestujących do innego rozdziału budżetu centralnego powoduje zmniejszenie kredytu budżetowego i - po jego ewentualnym całkowitym zastąpieniu amortyzacją przedsiębiorstw przenoszonych - ew. zwiększenie amortyzacji odprowadzanej do budżetu w rozdziale, do którego zostały przeniesione odpowiednie przedsiębiorstwa, przy równoczesnym zwiększeniu kredytu budżetowego w rozdziale, z którego przedsiębiorstwa zostały przeniesione.
6.
Jeżeli dla sfinansowania limitu inwestycyjnego przenoszonego między inwestorami bezpośrednimi w jednostkowym planie pokrycia inwestora, którego limit jest przenoszony, przewidziana była wyższa kwota kredytu budżetowego, aniżeli kwota zapotrzebowania na dodatkowy kredyt budżetowy u inwestora, na którego limit inwestycyjny został przeniesiony - wolna kwota kredytu budżetowego powinna być przez władzę naczelną wykorzystana w drodze zmniejszenia we właściwym zbiorczym planie pokrycia w pierwszym rzędzie poślizgu rzeczowego na rok 1953, a następnie poślizgu finansowego na rok 1953. Na podstawie decyzji władzy naczelnej przeprowadzone są w trybie ustalonym instrukcją odpowiednie zmiany w jednostkowych planach pokrycia w drodze zwiększenia (na formularzach według wzoru Z-PF-3) wysokości kredytu budżetowego (jeśli w zbiorczym planie pokrycia został zmniejszony poślizg rzeczowy na rok 1953) lub zmniejszenia poślizgu finansowego i zwiększenia kredytu budżetowego (jeśli w zbiorczym planie pokrycia został zmniejszony poślizg finansowy na rok 1953).
7.
W przypadkach gdy zmiany zbiorczych planów spowodowane są zmianami organizacyjnymi, na skutek których w jednostkowych planach pokrycia przeprowadzana jest zmiana klasyfikacji budżetowej, dysponent II stopnia, którego planem zbiorczym był objęty właściwy inwestor, po dokonanej zmianie planu zbiorczego sporządza decyzję o zmianie jednostkowego planu pokrycia na formularzu według wzoru Z-PF-3 - w drodze wypełnienia w nim jedynie kolumny planu rocznego i tymi samymi kwotami kolumny określającej zmniejszenia. Dysponent II stopnia, którego planem zbiorczym dany inwestor ma być objęty, po dokonanej zmianie planu zbiorczego sporządza dyspozycję o zmianie jednostkowego planu pokrycia na formularzu według wzoru Z-PF-3 w drodze wypełnienia w nim jedynie kolumny określającej zwiększenia i tymi samymi kwotami - kolumny aktualnego planu rocznego. Dyspozycje te stosownie do trybu ustalonego instrukcją przesyłane są w 3 egzemplarzach centrali banku i w 1 egzemplarzu zainteresowanemu inwestorowi bezpośredniemu.

Wzór Z-PF-1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Z-PF-2

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Z-PF-3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

INSTRUKCJA MINISTRA FINANSÓW W SPRAWIE ZASAD I TRYBU DOKONYWANIA ZMIAN W ROCZNYCH PLANACH POKRYCIA FINANSOWEGO INWESTYCJI NA ROK 1952 JEDNOSTEK OBJĘTYCH LUB ROZLICZAJĄCYCH SIĘ Z BUDŻETAMI TERENOWYMI

§  1.
Instrukcja niniejsza reguluje zasady i tryb dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 (zwanych w dalszym ciągu "planami pokrycia") jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi, spowodowanych:
1)
powziętymi przez właściwe władze decyzjami o dokonaniu zmian rzeczowych, lub formalnych w planie inwestycyjnym na rok 1952;
2)
koniecznością dokonania w planach pokrycia zmian finansowych nie spowodowanych zmianami rzeczowymi lub formalnymi dokonanymi w planie inwestycyjnym; do zmian tych zalicza się zmiany spowodowane odmiennym od zaplanowanego kształtowaniem się środków obrotowych budów, zobowiązań budów lub poszczególnych elementów pokrycia przy nie zmienionej wysokości limitu inwestycyjnego.
§  2.
Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej instrukcji będzie mowa:
1)
o wydziałach bez bliższego ich określenia - należy rozumieć, że mowa jest o wydziałach fachowych właściwych prezydiów rad narodowych lub o prezydiach miast nie stanowiących powiatów;
2)
o kredytach - należy rozumieć, że mowa jest o kredytach budżetowych na inwestycje, przewidzianych w § 17 właściwych rozdziałów budżetów jednostkowych;
3)
o bankach - należy rozumieć, że mowa jest o właściwych oddziałach banków finansujących inwestycje;
4)
o częściach, działach i rozdziałach - należy rozumieć, że mowa jest o częściach, działach i rozdziałach budżetowych;
5)
o jednostkowych budżetach wojewódzkich - należy rozumieć, że dane przepisy dotyczą również budżetów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi;
6)
o uchwale Nr 70 bez bliższego określenia - należy rozumieć, że mowa jest o uchwale Nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa na rok 1952 (Monitor Polski Nr A-24, poz. 304).
§  3.
W zakresie zmian planów pokrycia należy rozróżnić:
1)
przesunięcia polegające na przesunięciu środków między poszczególnymi jednostkowymi planami pokrycia, nie powodujące zmian sum poszczególnych kolumn zbiorczego planu pokrycia danego rozdziału w danym budżecie jednostkowym, np. zmniejszenie limitu netto lub pokrycia z amortyzacji i zwiększenie pokrycia z kredytu budżetowego u jednego inwestora bezpośredniego, przy analogicznych, odwrotnych zmianach u innego inwestora bezpośredniego objętego zbiorczym planem pokrycia tego samego rozdziału w ramach tego samego budżetu jednostkowego;
2)
przeniesienia polegające na takich zmianach jednostkowych planów pokrycia, które powodują zmiany sum poszczególnych kolumn zbiorczych planów pokrycia rozdziałów; przeniesienia te dzielą się na:
a)
przeniesienia powodujące zmiany wysokości kredytów, przewidzianych w zbiorczych planach pokrycia rozdziałów, objętych poszczególnymi budżetami jednostkowymi; do tych przeniesień zalicza się również zwiększenie limitów wydatków na inwestycje i zwiększenie dotacji wyrównawczej z rezerwy budżetu centralnego,
b)
przeniesienia nie powodujące zmiany wysokości kredytu, przewidzianego w zbiorczym planie pokrycia danego rozdziału w ramach budżetu jednostkowego;
3)
zwiększenia limitu finansowania zbiorczego planu pokrycia rozdziału objętego budżetem jednostkowym z dodatkowych środków własnych lub z amortyzacji ponadplanowej dla sfinansowania włączonych do planu inwestycyjnego nowych zadań inwestycyjnych, zwiększonych w stosunku do planu zobowiązań przechodzących z 1951 r., lub zmniejszenia zobowiązań przechodzących na rok 1953.
§  4.
1.
Do dokonywania przesunięć, o których mowa w § 3 pkt 1, upoważnione są wydziały.
2.
Do dokonywania przeniesień określonych w § 3 pkt 2 lit. b) oraz zwiększenia limitów finansowania z dodatkowych środków własnych lub z ponadplanowej amortyzacji (§ 3 pkt 3) upoważnione są prezydia właściwych rad narodowych.
3.
Przeniesienia powodujące zmiany wysokości kredytów przewidzianych w zbiorczych planach pokrycia (§ 3 pkt 2 lit. a) są dokonywane w trybie ustalonym przepisami uchwały Nr 70.
§  5.
1.
Jeżeli dla sfinansowania przenoszonego limitu inwestycyjnego u zainteresowanych inwestorów potrzebne są różne kwoty kredytu, wówczas w przypadku gdy kwota zwalnianego kredytu jest niższa od zapotrzebowania na kredyt u inwestora, którego limit inwestycyjny został zwiększony - brakującą kwotę kredytu należy przenieść w miarę możności z innego planu pokrycia. W braku takiej możliwości należy o potrzebną różnicę kredytu zmniejszyć zakres rzeczowy przewidziany planem inwestora przejmującego limit inwestycyjny, wprowadzając do jego planu jako dodatkową pozycję zmniejszającą zapotrzebowanie - poślizg rzeczowy na rok 1953.
2.
Ograniczenia określone w ust. 1 nie mają zastosowania, jeżeli plan pokrycia przewidywał dla przeniesionego limitu inwestycyjnego pokrycie z amortyzacji (gdyż zwolniona amortyzacja nie może być przeniesiona na pokrycie potrzeb innych inwestorów, lecz podlega odprowadzeniu na dochód jednostkowego budżetu wojewódzkiego). W tych przypadkach na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej Ministerstwo Finansów pokrywa różnicę w drodze przeniesień polegających na zwiększeniu limitów wydatków i zwiększeniu dotacji wyrównawczej z rezerwy budżetu centralnego.
§  6.
Przesunięcia (§ 3 pkt 1), spowodowane przyczynami określonymi w § 1 pkt 1 lub 2, są dokonywane przez wydziały we własnym zakresie na formularzach według wzoru Z-PF-4, z których trzy egzemplarze należy przesłać bankowi, a po jednym - zainteresowanym inwestorom bezpośrednim.
§  7.
Przeniesienia nie powodujące zmiany wysokości kredytu przewidzianego w zbiorczym planie pokrycia rozdziału (§ 3 pkt 2 lit. b) oraz zwiększenia limitów finansowania z dodatkowych środków własnych lub ponadplanowej amortyzacji (§ 3 pkt 3) są dokonywane przez prezydia właściwych rad narodowych na formularzach według wzoru Z-PF-5. Prezydia przesyłają te formularze w trzech egzemplarzach bankowi i w jednym egzemplarzu wydziałowi. Wydział na tej podstawie dokonuje zmian w jednostkowych planach pokrycia w trybie określonym w § 6.
§  8.
1.
Przeniesienia wymienione w § 3 pkt 2 lit. a) w ramach tego samego budżetu jednostkowego dokonywane są przez prezydia rad narodowych za zgodą właściwych władz określonych w uchwale Nr 70. W szczególności wymagana jest w zakresie przeniesień dokonywanych w obrębie tego samego działu między rozdziałami jednej lub różnych części zgoda prezydium rady narodowej bezpośrednio wyższego stopnia, w odniesieniu zaś do jednostkowych budżetów wojewódzkich - zgoda Ministra Finansów. Do przeniesienia między działami w obrębie jednej jak i różnych części wymagana jest zgoda Ministra Finansów wyrażona na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej lub - w zakresie analogicznych przeniesień w planach pokrycia objętych budżetami miast nie stanowiących powiatu - zgoda prezydium wojewódzkiej rady narodowej, wyrażona na wniosek prezydium rady narodowej miasta nie stanowiącego powiatu.
2.
Jeżeli na skutek zmian formalnych w planie inwestycyjnym, spowodowanych zmianą w organizacji inwestorów objętych tym samym budżetem jednostkowym, polegającą na przeniesieniu ich do innych rozdziałów, działów lub części (§ 27 ust. 2 pkt 1 uchwały Nr 70), zachodzi potrzeba dokonania przeniesień, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. a) - przeniesienia te są przeprowadzane przez prezydia właściwych rad narodowych we własnym zakresie bez potrzeby uzyskiwania zgody władzy wyższego stopnia.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 zainteresowane prezydia rad narodowych zwracają się o zgodę, o której mowa w ust. 1 i 2, w formie przesłania w 3 egzemplarzach wniosków sporządzonych na formularzach według wzoru Z-PF-6. Władza wyrażająca zgodę zwraca zainteresowanemu prezydium rady narodowej dwa egzemplarze wniosku przy piśmie przewodnim, wyrażającym zgodę na przeniesienie kredytów budżetowych.
4.
Zainteresowane prezydium rady narodowej (wydział finansowy):
1)
przesyła bankowi 3 egzemplarze decyzji na formularzu według wzoru Z-PF-6, w tym jeden egzemplarz z otrzymanych od władzy nadrzędnej i
2)
sporządza na formularzach według wzoru Z-PF-5 decyzje o zmianach w zbiorczych planach wydziału (wydziałów) i przesyła je w 3 egzemplarzach bankowi oraz w 1 ezemplarzu zainteresowanemu wydziałowi (wydziałom).
5.
Zainteresowane wydziały na podstawie otrzymanych decyzji o zmianach w ich planach zbiorczych, tj. po otrzymaniu formularzy Z-PF-5, sporządzają na formularzach według wzoru Z-PF-4 odpowiednie decyzje o zmianach w jednostkowych planach pokrycia inwestorów bezpośrednich i przesyłają je w 3 egzemplarzach bankowi i w 1egzemplarzu zainteresowanym inwestorom.
§  9.
1.
Zmian w planach pokrycia powodujących konieczność przeniesienia kredytów między budżetami jednostkowymi, spowodowanych decyzjami o zmianach w planie inwestycyjnym, dokonuje zgodnie z przepisami § 35 uchwały Nr 70 prezydium rady narodowej stopnia wyższego od prezydiów, w których budżetach dokonane są zmiany, w drodze zmniejszenia lub zwiększenia w tych budżetach limitów wydatków oraz dotacji wyrównawczej lub dochodów regulujących.
2.
Przepisy § 8 ust. 3-5 mają odpowiednie zastosowanie z tym, że decyzję na formularzu Z-PF-6 wydaje właściwe prezydium wyższego stopnia.
§  10.
Wnioski w sprawie przeniesień, o których mowa w § 8, w przypadku gdy dotyczą dwu wydziałów, oraz wnioski w sprawie przeniesień, określonych w § 9, obowiązane są składać obydwa zainteresowane wydziały lub prezydia rad narodowych.
§  11.
1.
W przypadku przeniesienia przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego limitu inwestycyjnego między województwami zainteresowane prezydia wojewódzkich rad narodowych obowiązane są przesłać Ministerstwu Finansów odpowiednie wnioski o zmianę planów pokrycia, dotyczących właściwych jednostkowych budżetów, oraz o zmniejszenie lub zwiększenie limitu wydatków i dotacji wyrównawczej dla zbiorczego budżetu wojewódzkiego w terminie 14 dni od daty otrzymania wyżej wymienionej decyzji.
2.
Przepisy § 8 ust. 3-5 mają odpowiednie zastosowanie.
§  12.
1.
W przypadku przydzielenia lub skreślenia inwestorowi limitu inwestycyjnego w planie wojewódzkim prezydium wojewódzkiej rady narodowej obowiązane jest w terminie 14 dni od otrzymania odnośnej decyzji przesłać do Ministerstwa Finansów odpowiedni wniosek o zmianę planu pokrycia dotyczącego właściwego budżetu jednostkowego, występując jednocześnie o odpowiednie zmniejszenie lub zwiększenie limitu wydatków i dotacji wyrównawczej dla zbiorczego budżetu wojewódzkiego.
2.
Przepisy § 8 ust. 3-5 mają odpowiednie zastosowanie.
3.
Jeżeli wniosek o zmianę planu pokrycia i zmniejszenie limitu inwestycyjnego nie wpłynie do Ministerstwa Finansów w terminie 30 dni od daty decyzji o skreśleniu limitu, wówczas Ministerstwo dokona zmiany planu pokrycia oraz zmniejszenia limitu wydatków i dotacji wyrównawczej o kwotę skreślonego limitu inwestycyjnego.
§  13.
Dla uniknięcia zahamowań w finansowaniu inwestycji zmiany w planach zbiorczych i jednostkowych muszą być dokonywane bezzwłocznie po uzyskaniu decyzji lub zgody na ich przeprowadzenie.
§  14.
W przypadkach gdy przeniesienie określone w § 3 pkt 2 lit. a) spowodowane decyzjami, o których mowa w § 1 pkt 1, wymagają zgody prezydium rady narodowej wyższego stopnia lub Ministra Finansów (§§ 8, 9, 11, 12), właściwe prezydia rad narodowych są uprawnione do otwierania, w miarę potrzeby i w ramach posiadanej rezerwy kasowej, środków ponad kwotę kredytu budżetowego przewidzianego we właściwym zbiorczym i jednostkowym rocznym planie pokrycia. Otwarcia te mogą być dokonywane jedynie na poczet składanych równocześnie wniosków o zwiększenie kredytów lub o wyrażenie zgody na dokonanie zmian w planach pokrycia.
§  15.
Banki po otrzymaniu wiadomości o zmniejszeniu limitu inwestycyjnego inwestora bezpośredniego są obowiązane bezzwłocznie wezwać wydział fachowy właściwej rady narodowej do przeprowadzenia na zasadach niniejszej instrukcji odpowiedniego zmniejszenia kwot zbiorczego planu pokrycia danego rozdziału i jednostkowego planu pokrycia inwestora bezpośredniego. W przypadku gdy zmniejszenie planu pokrycia stosownie do §§ 8, 9, 11, 12 wymaga decyzji jednostki wyższego szczebla, banki przesyłają kopię wezwania właściwym jednostkom. Równocześnie banki zobowiązane są zablokować limit inwestycyjny w wysokości zmniejszenia.
§  16.
Do czasu uchwalenia jednostkowych budżetów niedopuszczalne jest przeprowadzenie żadnych zmian w zbiorczych i jednostkowych planach pokrycia. Po uchwaleniu jednostkowych budżetów zmiany w planach pokrycia mogą być przeprowadzane jedynie na zasadach ustalonych uchwałą Nr 70 i w sposób ustalony niniejszą instrukcją.
§  17.
Przy stosowaniu niniejszej instrukcji należy kierować się wytycznymi, stanowiącymi załącznik do tej instrukcji.

Załącznik 

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD DOKONYWANIA ZMIAN W PLANACH POKRYCIA FINANSOWEGO, INWESTYCJI JEDNOSTEK OBJĘTYCH LUB ROZLICZAJĄCYCH SIĘ Z BUDŻETAMI TERENOWYMI

W związku z instrukcją Ministra Finansów w sprawie zasad i trybu dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi wyjaśnia się, co następuje:

1.
W przypadku gdy źródłem pokrycia finansowego limitu inwestycyjnego była również amortyzacja, wówczas zwalniająca się kwota pokrycia amortyzacji zostaje przeznaczona do odprowadzenia na dochód jednostkowego budżetu wojewódzkiego. Zasada ta obowiązuje również jednostki objęte jednostkowym budżetem wojewódzkim. Jeżeli na skutek powyższej okoliczności kredyt budżetowy zwalniany w planie pokrycia dotyczącym przenoszonego limitu nie wystarczy na pokrycie zapotrzebowania na tenże kredyt u inwestora, na którego został przeniesiony limit inwestycyjny, o brakującą kwotę pokrycia, należy przejściowo w planie pokrycia tego inwestora zwiększyć kwotę zobowiązań przechodzących na rok 1953. Równocześnie zainteresowane prezydium rady narodowej zgłasza do prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a to ostatnie - do Ministerstwa Finansów odrębny umotywowany wniosek o przydzielenie dodatkowego kredytu z rezerwy budżetowej. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej zwiększy danemu budżetowi jednostkowemu limity wydatków w § 17 danego rozdziału oraz dotację wyrównawczą. Na tej podstawie prezydium właściwej rady narodowej dokonuje zmiany zbiorczego planu wydziału na formularzu według wzoru Z-PF-5 (przesyłając 3 egzemplarze tego formularza bankowi oraz 1 egzemplarz wydziałowi), po czym wydział przeprowadza stosowne zmiany w planie pokrycia inwestora bezpośredniego na formularzu według wzoru Z-PF-4, przesyłając 3 egzemplarze tego formularza do banku i 1 egzemplarz inwestorowi bezpośredniemu. Przeprowadzając powyższe zmiany planów pokrycia, należy w nich zmniejszyć zobowiązania przechodzące na rok 1953 i zwiększyć kredyt budżetowy.
2.
Jeżeli kwota kredytu budżetowego w planie pokrycia dotyczącym przenoszonego limitu, służąca na pokrycie tegoż limitu, przewyższa zapotrzebowanie na kredyt u inwestora, na którego limit został przeniesiony, wówczas w planie pokrycia, z którego kredyt jest przenoszony, następuje równocześnie w wysokości wymienionej różnicy zmniejszenie kwoty zobowiązań przechodzących na rok 1953. W przypadku gdy w danym jednostkowym planie pokrycia nie są przewidziane zobowiązania przechodzące na rok 1953 lub przewidywana ich kwota nie wymaga zmniejszenia, można dokonać zmniejszenia tych zobowiązań w planie pokrycia innego lub innych inwestorów, objętych tym samym rozdziałem budżetowym. W przypadku, gdy w planie zbiorczym, dotyczącym danego rozdziału, nie są przewidziane zobowiązania przechodzące na rok 1953 lub przewidywana ich kwota nie wymaga zmniejszenia, w danym rozdziale pozostaje przejściowo nadwyżka kredytów budżetowych w stosunku do ich kwot rozdzielonych na plany pokrycia objęte danym rozdziałem. Nadwyżka ta może być wykorzystana przez prezydium rady narodowej dla zwiększenia kredytów budżetowych w planach pokrycia objętych innymi rozdziałami, z tym jednak że limity inwestycyjne nie mogą być zwiększone.
3.
W przypadkach, gdy zmiany zbiorczych planów wydziałów spowodowane są zmianami organizacyjnymi, na skutek których w jednostkowym planie pokrycia przeprowadzana jest zmiana klasyfikacji budżetowej, wydział, którego planem zbiorczym objęty był odnośny inwestor, po dokonanej zmianie planu zbiorczego sporządza dyspozycję o zmianie jednostkowego planu pokrycia na formularzu według wzoru Z-PF-4 w drodze wypełnienia w nim jedynie kolumny planu rocznego i tymi samymi kwotami kolumny określającej zmniejszenia. Wydział, którego planem zbiorczym odnośny inwestor ma być objęty, po dokonanej zmianie planu zbiorczego sporządza dyspozycję o zmianie jednostkowego planu pokrycia na formularzu według wzoru Z-PF-4 w drodze wypełnienia w drodze wypełnienia w nim jedynie kolumny określającej zwiększenia i tymi samymi kwotami kolumny aktualnego planu rocznego. Zasady powyższe mają również zastosowanie w przypadku zmiany organizacyjnej, powodującej zmianę klasyfikacji budżetowej w planie jednostkowym w zakresie rozdziałów objętych planem zbiorczym tego samego wydziału, z tym że wówczas omówione wyżej dyspozycje o zmianie planu jednostkowego sporządza ten sam wydział. Stosownie do trybu ustalonego instrukcją omawiane dyspozycje przesyłane są w 3 egzemplarzach bankowi i w 1 egzemplarzu zainteresowanemu inwestorowi bezpośredniemu.
4.
W związku z określonym w §§ 29 i 35 uchwały Nr 70 wymaganiem uzgodnienia przeniesień między działami i między budżetami jednostkowymi z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego lub z wojewódzką (powiatową) komisją planowania gospodarczego należy rozumieć, że w przypadkach określonych w § 1 pkt 1 instrukcji wymaganie to zostało już spełnione wobec powzięcia przez właściwe władze decyzji o zmianach rzeczowych w planie inwestycyjnym, powodujących zmiany w planach pokrycia.
5.
Uchwały i wnioski o wyrażenie zgody w sprawie przeniesień, określonych w § 8 instrukcji, podejmowane są przez prezydia rad narodowych na podstawie wniosków wydziałów, uzgodnionych z wydziałami finansowymi, a w zakresie przeniesień spowodowanych przyczynami określonymi w § 1 pkt 2 instrukcji - również z wojewódzkimi (powiatowymi) komisjami planowania gospodarczego.
6.
Przypadki, o których mowa w § 12 instrukcji mają miejsce wówczas, gdy inwestorowi objętemu budżetem terenowym przydzielono nowy (dodatkowy) limit inwestycyjny czy to z rezerwy planu inwestycyjnego, czy też w drodze przeniesienia limitu od inwestora objętego budżetem centralnym, oraz wówczas, gdy limit inwestycyjny inwestora objętego budżetem terenowym został skreślony lub przeniesiony na rzecz inwestora objętego budżetem centralnym.

Wzór Z-PF-4

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Z-PF-5

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Z-PF-6

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

INSTRUKCJA MINISTRA FINANSÓW W SPRAWIE ZASAD I TRYBU DOKONYWANIA ZMIAN W ROCZNYCH PLANACH POKRYCIA FINANSOWEGO INWESTYCJI NA 1952 R. JEDNOSTEK SPÓŁDZIELCZYCH

§  1.
Instrukcja niniejsza reguluje tryb dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1952 (zwanych w dalszym ciągu "planami pokrycia") jednostek spółdzielczych, spowodowanych:
1)
powziętymi przez właściwe władze decyzjami o dokonanie zmian rzeczowych lub formalnych w planie inwestycyjnym na 1952 r.;
2)
koniecznością dokonania w planach pokrycia zmian finansowych, nie spowodowanych zmianami rzeczowymi lub formalnymi dokonanymi w planie inwestycyjnym, np. zmniejszenie zobowiązań przechodzących na rok 1953 przy równoczesnym zwiększeniu pokrycia z Funduszu Inwestycyjnego, równoczesne zwiększenie zobowiązań przechodzących z 1951 r. i zwiększenie zobowiązań przechodzących na 1953 r.
§  2.
W ramach zmian planów, o których mowa w § 1, należy odróżnić:
1)
zmiany w jednostkowych planach pokrycia, powodujące zmiany w wysokości kredytu bankowego w zbiorczych planach pokrycia central spółdzielni, zwanych w dalszym ciągu "centralami"; ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o centralach, należy rozumieć, że dotyczące ich postanowienia odnoszą się również do spółdzielni nie zrzeszonych w centralach; zmiany te są dokonywane za zgodą Ministerstwa Finansów;
2)
zmiany w jednostkowych planach pokrycia nie powodujące zmian w wysokości kredytu bankowego w zbiorczych planach pokrycia centrali, powodujące jednak inne zmiany w tych planach; zmiany te są dokonywane przez centrale we własnym zakresie;
3)
zmiany w jednostkowych planach pokrycia, nie powodujące zmian w zbiorczych planach pokrycia central i związków branżowych (oddziałów okręgowych), zwanych w dalszym ciągu "związkami"; zmiany te są dokonywane przez związki branżowe (oddziały okręgowe) we własnym zakresie.

I.

Zmiany wysokości kredytów bankowych w zbiorczych planach pokrycia central.

§  3.
1.
Centrale bezzwłocznie po zapadnięciu decyzji (§ 1 pkt 1) lub po zaistnieniu konieczności dokonania zmiany finansowej w ich zbiorczych planach pokrycia, związanej ze zmianą wysokości kredytów bankowych przewidzianych w tych planach, występują za pośrednictwem resortu, któremu podlegają, do Ministerstwa Finansów z wnioskiem według załączonego wzoru Z-PF-7 o zmniejszenie lub zwiększenie kredytu bankowego.
2.
Do wniosków spowodowanych decyzjami o zmianach w planie inwestycyjnym należy dołączyć odpisy decyzji, a w przypadku, gdy decyzje o zmianach rzeczowych określono jedynie w kwotach brutto (bez obliczenia zadań oszczędnościowych), należy do wniosku dołączyć również obliczenie kwot netto, w których z zasady wnioski muszą być obliczane.
3.
Wnioski dotyczące jedynie zmian finansowych powinny być uzupełnione uzasadnieniem tych zmian.
§  4.
1.
Wnioski dotyczące przeniesienia kredytów bankowych między centralami obowiązane są składać równocześnie obydwie zainteresowane centrale bezzwłocznie po otrzymaniu decyzji powodującej odnośną zmianę.
2.
W razie złożenia wniosku jedynie przez centralę, w której planie kredyt ma być zwiększony, Ministerstwo Finansów przeprowadza z urzędu zmianę planu pokrycia centrali, w której planie kredyt ma być zmniejszony, drogą zmniejszenia kwoty kredytu w tymże planie o kwotę kredytu określoną we wniosku centrali, w której planie ma być dokonywane zwiększenie.
3.
Ministerstwo Finansów przeprowadza również z urzędu analogiczną zmianę planu pokrycia centrali, która nie złoży w ciągu 20 dni od daty decyzji Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego dotyczącej całkowitego lub częściowego skreślenia z planu inwestycyjnego tytułów inwestycyjnych wniosku o odpowiednią zmianę zbiorczego planu pokrycia centrali.
§  5.
1.
Jeżeli źródłem pokrycia przenoszonego do innej centrali limitu inwestycyjnego inwestora bezpośredniego były również środki własne, amortyzacja lub pożyczka z Funduszu Inwestycyjnego, wówczas wniosek o zmianę planu pokrycia powinien także obejmować odpowiednie zmniejszenie kwot pokrycia z powyższych źródeł.
2.
Wniosek o zmianę zbiorczego planu pokrycia centrali, na rzecz której limit inwestycyjny zostaje przeniesiony, powinien w zakresie pokrycia obejmować nie tylko zmiany w kredytach, lecz również zmiany wynikające z posiadanych przez zainteresowanego inwestora środków własnych lub amortyzacji na pokrycie przeniesionego limitu oraz z ewentualnej pożyczki z Funduszu Inwestycyjnego, o ile centrala ma możność pożyczki takiej udzielić.
§  6.
Wnioski, o których mowa w § 3, należy składać w Ministerstwie Finansów w pięciu egzemplarzach. Po zatwierdzeniu tych wniosków Ministerstwo przesyła trzy egzemplarze centrali banku finansującego inwestycje, a po jednym - zainteresowanym centralom.
§  7.
1.
Na podstawie zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów zmian w zbiorczych planach pokrycia centrale zatwierdzają te zmiany w zbiorczych planach związków. Związki z kolei zatwierdzają wynikające stąd zmiany w planach pokrycia inwestorów bezpośrednich.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są na formularzach według wzoru Z-PF-8 i Z-PF-9, których 3 egzemplarze przesyłane są centrali (oddziałowi wojewódzkiemu) banku finansującego inwestycje, a 1 egzemplarz - zainteresowanemu związkowi (inwestorowi bezpośredniemu).
3.
Zatwierdzenie zmian, o których mowa w ust. 1, powinno być dokonywane bezzwłocznie po otrzymaniu zatwierdzenia zmiany w planie zbiorczym, stanowiącym podstawę do zatwierdzenia zmian w planach zbiorczych niższego szczebla lub w planach jednostkowych.

II.

Zmiany w zbiorczych planach pokrycia central bez zmian kredytów bankowych.

§  8.
1.
Zmiany w rocznych zbiorczych planach pokrycia central nie powodujące zmian ich kredytów bankowych (np. włączenie dodatkowych środków własnych na pokrycie nowych limitów inwestycyjnych, zwiększenie pokrycia z amortyzacji lub środków własnych przy równoczesnym zmniejszeniu zobowiązań przechodzących na 1953 r. lub pokrycia z funduszu inwestycyjnego) nie wymagają zatwierdzenia przez Ministerstwo Finansów.
2.
Zmiany takie przeprowadzają we własnym zakresie centrale na formularzach według wzoru Z-PF-7, z tym że trzy egzemplarze decyzji o zmianie w planie zbiorczym centrali należy przesłać centrali banku finansującego inwestycje, a jeden Ministerstwu Finansów.
3.
W przypadkach tych zmiany w zbiorczych planach związków oraz w jednostkowych planach inwestorów bezpośrednich dokonywane są w trybie i na formularzach określonych w § 7.

III.

Zmiany w jednostkowych planach pokrycia nie powodujące zmian w zbiorczych planach pokrycia central i związków.

§  9.
1.
Zmiany jednostkowych planów pokrycia objętych tym samym rocznym planem zbiorczym związku, jeśli nie powodują zmian w tymże planie zbiorczym, zatwierdzają związki we własnym zakresie na formularzach według wzoru Z-PF-9, przesyłając je w 3 egzemplarzach oddziałowi wojewódzkiemu banku finansującego inwestycje i w 1 egzemplarzu zainteresowanym inwestorom bezpośrednim.
2.
Do zmian tej kategorii należą jedynie zmiany między planami pokrycia inwestorów bezpośrednich w zakresie tych samych elementów planu pokrycia (np. zmniejszenie kwoty zobowiązań przechodzących na rok 1953 w jednym planie z równoczesnym zwiększeniem tychże zobowiązań w drugim planie, zmniejszenie i zwiększenie pożyczki z Funduszu Inwestycyjnego itp., z tym że dla zmian w pozycjach limitu inwestycyjnego planu inwestycyjnego 1952 r. i poślizgu rzeczowego z roku 1951 podstawę stanowić mogą jedynie decyzje właściwych władz (§ 1 pkt 1).
3.
Nie mogą natomiast w omawianym trybie być przeprowadzone zmiany między różnymi elementami w planie pokrycia jednego lub kilku inwestorów (np. zmniejszenie zobowiązań przechodzących z roku 1951 z równoczesnym zmniejszeniem zobowiązań przechodzących na rok 1953, zwiększenie zobowiązań przechodzących na rok 1953 z równoczesnym zmniejszeniem któregoś ze źródeł pokrycia itp.), gdyż powodują one zmianę w zbiorczym planie pokrycia central i związku, wobec czego w zależności od tego, czy powodują również zmianę kredytu bankowego, czy nie - muszą być załatwiane w trybie określonym w rozdziale I lub II.

IV.

Postanowienia końcowe.

§  10.
Dokumenty potrzebne dla przeprowadzenia zmian powinny być przygotowane w takim terminie, aby zmiany w planach pokrycia następowały natychmiast po otrzymaniu decyzji uzasadniającej zmianę.
§  11.
1.
W okresie sporządzania i zatwierdzania zbiorczych i jednostkowych planów pokrycia nie mogą być w nich uwzględniane żadne zmiany, które nie zostały uwzględnione w zbiorczych planach central, zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów.
2.
W związku z powyższym dla wszelkich zmian bieżących przeprowadzanych w okresie będącego w toku zatwierdzania rocznych planów pokrycia, kwotami wyjściowymi muszą być kwoty wynikające z zatwierdzonego przez Ministerstwo Finansów planu pokrycia danej centrali.
3.
Dyspozycje o zmianach dokonanych w tym okresie w stosunku do zatwierdzonych kwot powinny być przekazywane równocześnie z przekazaniem zatwierdzonych planów.

Wzór Z-PF-7

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Z-PF-8

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór Z-PF-9

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Załącznik § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
2 Załącznik § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
3 Załącznik § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
4 Załącznik § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
5 Załącznik § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
6 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
7 Załącznik § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
8 Załącznik § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
9 Załącznik § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
10 Załącznik § 10 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
11 Załącznik rozdział V skreślony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r.
12 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 12 września 1952 r. (M.P.52.A-93.1443) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1952 r. Zmiany nie zostay naniesione na tekst.