§ 9. - Środki zmierzające do przeciwdziałania wadliwej produkcji i kierowaniu do obrotu wyrobów złej jakości.

Monitor Polski

M.P.1964.55.262

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 1969 r.
§  9.
1.
Specjalistyczne jednostki inspekcyjne, do których zadań należy kontrolowanie artykułów w produkcji i obrocie, oraz instytucje i organy przeprowadzające kontrolę jakości środków spożywczych i inne jednostki organizacyjne, wyznaczone przez właściwych ministrów do przeprowadzania kontroli jakości wyrobów, każda w swoim zakresie działania, zwrócą przy wykonywaniu zadań kontrolnych szczególną uwagę na przestrzeganie przez przedsiębiorstwa produkcyjne (dostawców i odbiorców) i handlowe przepisów w zakresie jakości wyrobów oraz na przeprowadzenie reklamacji jakościowych i dochodzenie kar umownych z tytułu stwierdzonych wad w dostarczanych przedmiotach.
2.
Jednostki organizacyjne, o których wyżej mowa, mają stały obowiązek powiadamiania bezpośredniego dostawcy oraz przedsiębiorstwa produkcyjnego (jeżeli nie jest nim bezpośredni dostawca) oraz jednostkę nadrzędną producenta o stwierdzeniu w produkcji, obrocie lub użytkowaniu wyrobów, których jakość nie odpowiada obowiązującym warunkom. W ważniejszych wypadkach zawiadomienia należy także kierować do właściwych ministrów nadzorujących dostawców.
3.
Dostawca (producent lub jednostka handlowa) wyrobu o złej jakości obowiązany jest zbadać przyczyny, które spowodowały złą jakość, oraz opracować i zastosować odpowiednie środki lub wystąpić do właściwych jednostek organizacyjnych o realizację przedsięwzięć mających na celu uniknięcie dalszych partii wyrobów złej jakości w przerobie lub obrocie. Jeśli przyczyną wadliwej jakości jest norma techniczna (zakładowa, branżowa, Polska Norma), producent obowiązany jest wystąpić w obowiązującym trybie o jej zmianę lub zniesienie.
4.
W razie niepodjęcia przez dostawcę w terminie przedsięwzięć przewidzianych w ust. 3 lub powtórnego stwierdzenia złej jakości tych samych wyrobów w obrocie, jednostka nadrzędna ma obowiązek przeprowadzenia kontroli w celu stwierdzenia przyczyn i wyciągnięcia konsekwencji służbowych w stosunku do winnych. Informacje w tej sprawie przedstawia jednostka nadrzędna dostawcy właściwemu ministrowi.
5.
Jeśli stwierdzone zostaną notoryczne wypadki złej jakości wyrobów, a próby ich usunięcia w określonym terminie nie dały rezultatu, jednostka nadrzędna dostawcy ma obowiązek wstrzymać w danym przedsiębiorstwie produkcję tych wyrobów, przerzucając związane z tym zadania produkcyjne i środki na inne przedsiębiorstwa danej branży.
6.
Jeśli dostawcą jest jednostka handlowa (zbytu, zaopatrzenia), ma ona w przypadkach przewidzianych w ust. 5 obowiązek wycofania zamówień u producenta wyrobów złej jakości i skierowania ich do innych uspołecznionych producentów. Odstępowanie od umowy następuje w sposób i ze skutkami określonymi w ogólnych warunkach dostaw.
7.
Jeżeli zła jakość dotyczy wyrobów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej lub wyrobów eksportowych albo jeżeli wstrzymanie produkcji wyrobów w jednym przedsiębiorstwie nie może być kompensowane zwiększeniem produkcji w innych jednostkach organizacyjnych i może spowodować inne ujemne skutki u odbiorców, jednostka nadrzędna dostawcy ma obowiązek zwrócić się do właściwego ministra o wydanie odpowiedniego zarządzenia lub podjęcie innych kroków w zależności od charakteru sprawy.