Rozdział 2 - Sprzedaż odbiorcom pozarynkowym. - Sprzedaż artykułów jednostkom gospodarki uspołecznionej i organizacjom społecznym, jednostkom gospodarki nie uspołecznionej oraz nabywcom indywidualnym przez placówki uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

Monitor Polski

M.P.1963.20.110

Akt utracił moc
Wersja od: 14 marca 1963 r.

2.

Sprzedaż odbiorcom pozarynkowym.

§  4.
1.
Artykuły sprzedawane odbiorcom pozarynkowym dzielą się na:
1)
artykuły nie limitowane,
2)
artykuły limitowane.
2.
W razie wyczerpania ustalonego limitu placówka handlu detalicznego nie może dokonywać dalszej sprzedaży odbiorcom pozarynkowym.
§  5.
Listę artykułów limitowanych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, ustala Minister Handlu Wewnętrznego, z tym że listę limitowanych materiałów budowlanych Minister Handlu Wewnętrznego ustala w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  6.
1.
Odbiorcom pozarynkowym sprzedawane są artykuły w ilościach zwyczajowo nabywanych w detalu.
2.
Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze wytycznych ustalić wielkość jednorazowej sprzedaży detalicznej określonych artykułów.
3.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do artykułów spożywczych zakupywanych przez kolonie letnie dla dzieci i młodzieży oraz ośrodki wczasowe i obozy, których okres trwania nie przekracza 3 miesięcy w roku, oraz placówki służby zdrowia, a ponadto do artykułów przemysłowych niezbędnych do zajęć praktycznych, zakupywanych przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze.
§  7.
Odbiorcy pozarynkowi przy wyborze oraz zakupie artykułów powinni być traktowani na równi z konsumentami indywidualnymi i nie korzystają z dodatkowych uprawnień (np. pierwszeństwo przy zakupie, rezerwowanie towarów).
§  8.
1.
Sprzedaż odbiorcom pozarynkowym prowadzą:
1)
w zakresie artykułów przemysłowych – placówki handlu detalicznego wyznaczone przez właściwe do spraw handlu organy prezydiów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych,
2)
w zakresie artykułów spożywczych (z wyjątkiem mięsa i wędlin) – wszystkie placówki handlu detalicznego,
3)
w zakresie mięsa i wędlin – placówki handlu detalicznego wyznaczone przez jednostki określone w pkt 1.
2.
W przypadkach uzasadnionych właściwe do spraw handlu organy prezydiów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych powinny wydzielić punkty detalicznej sprzedaży lub osobne stoiska w sklepach do prowadzenia sprzedaży jedynie odbiorcom pozarynkowym artykułów wyłącznie zaopatrzeniowych.
§  9.
Przedsiębiorstwa handlowe obowiązane są do informowania odbiorców o placówkach handlu detalicznego upoważnionych do sprzedaży pozarynkowej przez wyraźne oznaczenie tych jednostek. W pozostałych placówkach powinien znajdować się wykaz placówek handlu detalicznego uprawnionych do prowadzenia sprzedaży pozarynkowej.
§  10.
Do przedsiębiorstw handlowych wymienionych w załączniku do zarządzenia nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z § 6 ust. 1 i § 8 ust. 1 pkt 1.
§  11.
1.
Maksymalny limit sprzedaży pozarynkowej dla kraju z podziałem na poszczególne województwa (miasta wyłączone z województw) ustala Minister Handlu Wewnętrznego. Limit sprzedaży pozarynkowej materiałów budowlanych Minister Handlu Wewnętrznego ustala w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
2.
Właściwe do spraw handlu organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w ramach limitów wojewódzkich (ust. 1) określają limity sprzedaży pozarynkowej dla poszczególnych wojewódzkich organizacji handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, działających na terenie danego województwa (np. zjednoczenia przedsiębiorstw handlowych, oddziału okręgowego Związku Spółdzielni Spożywców "Społem", wojewódzkiego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska", przedsiębiorstw detalicznych planowanych centralnie).
3.
W ramach limitów, o których mowa w ust. 2, organy do spraw handlu po porozumieniu z organami do spraw przemysłu prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) ustalają ilości artykułów typowo zaopatrzeniowych dla działalności usługowej, przeznaczonych do sprzedaży dla uspołecznionych zakładów usługowych.
4.
Jednostki wojewódzkie, o których mowa w ust. 2, w ramach przyznanego im limitu sprzedaży pozarynkowej (ust. 2 i 3) określają limity sprzedaży dla poszczególnych przedsiębiorstw handlowych. Podziału limitu sprzedaży na poszczególne placówki handlu detalicznego dokonują przedsiębiorstwa handlowe.
§  12.
1.
Placówki handlu detalicznego prowadzące sprzedaż odbiorcom pozarynkowym wystawiają na sprzedane artykuły rachunki na drukach powszechnego użytku.
2.
Odbiorca otrzymuje oryginał rachunku. Kopie rachunku łącznie z raportem sklepowym placówka handlu detalicznego przekazuje przedsiębiorstwu handlowemu, a drugą zachowuje w kopiale rachunków.
3.
Formularze rachunków dostarczonych placówkom handlu detalicznego przez przedsiębiorstwa powinny być ponumerowane.
4.
Na formularzu rachunku powinna być odciśnięta pieczątka stwierdzająca, iż placówka uprawniona jest do prowadzenia sprzedaży pozarynkowej.
§  13.
W razie dużej częstotliwości zakupów przez tego samego odbiorcę pozarynkowego (np. zakup artykułów spożywczych przez żłobki, przedszkola, kolonie i placówki służby zdrowia) placówka handlu detalicznego może wystawiać zbiorcze rachunki obejmujące sprzedaż artykułów w okresie uzgodnionym z odbiorcą, nie dłuższym jednak niż jeden miesiąc. W okresie poprzedzającym wydanie rachunku placówka handlu detalicznego prowadzi ewidencję sprzedaży zawierającą następujące dane: nazwę i adres odbiorcy, datę sprzedaży, nazwę, ilość, cenę jednostkową i wartość sprzedanych artykułów, pokwitowanie odbioru oraz datę wystawienia i zapłacenia rachunku.
§  14.
1.
Placówki handlu detalicznego, na podstawie kopii rachunków, prowadzą rejestr sprzedaży pozarynkowej, zawierający następujące dane:
1)
liczbę porządkową, numer i datę rachunku,
2)
kwotę rachunku, z podziałem na sprzedaż gotówkową i bezgotówkową,

a ponadto w razie sprzedaży artykułów limitowanych

3)
wartość sprzedaży pozarynkowej artykułów limitowanych w podziale na poszczególne artykuły oraz z wydzieleniem w każdym artykule sprzedaży dla uspołecznionych punktów usługowych.
2.
Rejestru, o którym mowa w ust. 1, nie prowadzą placówki handlu detalicznego wyznaczone w trybie określonym w § 8 ust. 2. Cały obrót tych punktów zaliczany jest do sprzedaży odbiorcom pozarynkowym.
§  15.
Przy sprzedaży odbiorcom pozarynkowym przez komisowe placówki handlu detalicznego mają zastosowanie jedynie przepisy o prowadzeniu rejestru sprzedaży pozarynkowej (§ 14 ust. 1).