§ 4. - Rozwój usług.

Monitor Polski

M.P.1972.14.95

Akt utracił moc
Wersja od: 19 grudnia 1974 r.
§  4.
1.
Prezydia rad narodowych powinny dążyć do pełnego zaspokojenia potrzeb społecznych w dziedzinie usług na terenie ich działania, w szczególności przez:
1)
opracowywanie programów przestrzennego rozwoju sieci usługowej, przy uwzględnieniu zasad racjonalnej koncentracji i specjalizacji,
2)
ustalanie, zgodnie ze swoją właściwością, dla przedsiębiorstw państwowych, zakładów i jednostek budżetowych, spółdzielni i kółek rolniczych, objętych planowaniem terenowym - zadań i środków planowych w zakresie rozwoju usług,
3)
ustalanie w ramach planów terenowych dla organizacji rzemieślniczych lub zrzeszających inne jednostki pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej wytycznych i zaleceń w zakresie działalności usługowej,
4)
zapewnienie jednostkom usługowym środków niezbędnych do realizacji zadań oraz ulg, bodźców i preferencji, przewidzianych dla działalności usługowej.
2.
Prezydia WRN, jako organy odpowiedzialne za całokształt rozwoju gospodarczego i społecznego województwa, powinny w ramach swoich zadań z zakresu koordynacji:
1)
inicjować oraz prowadzić we własnym zakresie prace analityczno-badawcze, mające na celu pełne rozeznanie potrzeb ludności i jednostek gospodarki uspołecznionej w zakresie poszczególnych działów, gałęzi i branż usługowych,
2)
dokonywać okresowych ocen stopnia kształtowania się równowagi odcinkowej w usługach dla ludności,
3)
dążyć do optymalnego rozmieszczenia przestrzennego jednostek usługowych oraz sukcesywnego wyrównywania dysproporcji w sieci placówek usługowych na terenach wiejskich oraz na obszarach peryferyjnych miast,
4)
organizować współpracę i współdziałanie jednostek usługowych, działających na określonym terenie niezależnie od ich podporządkowania organizacyjnego lub systemu planowania,
5)
badać i oceniać przedsięwzięcia inwestycyjne podejmowane w ramach planu centralnego, jak też planu terenowego, pod kątem widzenia poprawy ich efektywności ekonomicznej, możliwości uzyskania podobnych efektów w drodze bezinwestycyjnej, eliminowania zbędnych inwestycji, skrócenia cyklu inwestycyjnego oraz terminowego oddawania inwestowanych obiektów do eksploatacji,
6)
organizować kontrolę placówek usługowych oraz podejmować niezbędne środki dla poprawy jakości i terminowości usług,
7)
współdziałać z ministerstwami w zakresie organizowania i usprawniania działalności jednostek usługowych, objętych planowaniem centralnym,
8)
przekazywać ministrom koordynatorom propozycje dotyczące zadań i środków planowych jednostek usługowych objętych planowaniem centralnym i terenowym w zakresie usług dla ludności.