§ 12. - Rozwój usług.

Monitor Polski

M.P.1972.14.95

Akt utracił moc
Wersja od: 19 grudnia 1974 r.
§  12.
1.
W usługach radiowo-telewizyjnych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług ogółem co najmniej do 1.560 mln złotych, to jest o 40,2%, w tym odpłatnych przez ludność co najmniej do 1.000 mln złotych, to jest o około 52% - w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.,
2)
kontynuować planowe rozszerzanie sieci wyspecjalizowanych zakładów naprawczych, uwzględniając w pierwszej kolejności potrzeby ludności zamieszkałej na wsi oraz w osiedlach i mniejszych miastach,
3)
przyśpieszyć modernizację oraz przystosowanie potencjału usługowego do rozwijania usług bardziej technicznie złożonych, związanych z programowanym zwiększeniem dostaw na rynek do 1975 r. nowoczesnego sprzętu radiowo-telewizyjnego, magnetofonów itp.,
4)
dążyć do poprawy wskaźników techniczno-ekonomicznych, skrócenia terminów wykonania oraz polepszenia jakości usług.
2.
W usługach związanych z środkami transportu samochodowego należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług dla ludności co najmniej do 2.060 mln złotych, to jest o 148%, w tym usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe co najmniej do 1.240 mln złotych, to jest o 198% - w porównaniu do wykonania w 1970 r.,
2)
ustalić lokalizację i wielkości nowo budowanych stacji obsługi i specjalistycznych warsztatów zgodnie z założeniami wojewódzkich programów rozwoju sieci zakładów usługowych,
3)
dążyć do poprawy efektywności ekonomicznej usług przez lepsze wykorzystanie zdolności warsztatowych, podniesienie wydajności i zmianowości pracy oraz prowadzenie na podstawowych stanowiskach obsługowo-naprawczych pracy dwuzmianowej,
4)
stosować pogłębioną specjalizację obsługi według "marek" pojazdów mechanicznych, uwzględniając jednocześnie rekomendację stacji obsługi i warsztatów specjalistycznych, spełniających warunki określone odrębnymi przepisami dla zakładów wykonujących usługi wysokiej jakości,
5)
usprawnić działalność usługową stacji paliwowych Centrali Produktów Naftowych, rozszerzając ją na świadczenie doraźnych usług konserwacyjno-naprawczych.
3.
W usługach pralniczych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług co najmniej do ponad 2.000 mln złotych, to jest o 58,7%, w tym wartości usług dla ludności co najmniej do 1.445 mln złotych, to jest o 65,3% - w porównaniu do wykonania w 1970 r.,
2)
dążyć do rozwijania zdolności usługowej pralnictwa przez organizowanie zakładów typu przemysłowego o większym rejonie obsługi, powiązanych z siecią punktów przyjęć, kantorów i ajencji,
3)
lepiej wykorzystać zdolności przerobowe pralni przyzakładowych, a w wypadkach uzasadnionych rachunkiem ekonomicznym przekazywać je do eksploatacji uspołecznionym jednostkom wyspecjalizowanym w zakresie usług pralniczych w celu pełnego wykorzystania zdolności przerobowych tych pralni, a w szczególności dla obsługi większej liczby zleceniodawców,
4)
podnosić jakość usług, między innymi przez stosowanie nowych środków piorących, rozpuszczalników i środków wspomagających, a także przez powtórne nanoszenie apretur różnego rodzaju.
4.
W usługach budowlanych i instalacyjnych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług dla ludności co najmniej do 12.680 mln złotych, to jest o 76,8%, w tym wartości usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe do 3.620 mln złotych, to jest o 90,5% - w stosunku do wykonania w 1970 r.,
2)
zwiększyć w pierwszej kolejności usługi dla ludności wiejskiej w zakresie budowy, konserwacji i remontów budynków mieszkalnych i gospodarczych,
3)
rozwinąć wachlarz usług związanych z konserwacją mieszkań oraz z poprawianiem standardów ich wyposażenia i stanu technicznego, w szczególności przez zarządy administracji domów mieszkalnych i spółdzielni mieszkaniowych,
4)
wprowadzać w szerszym zakresie zróżnicowane formy obsługi zgodnie z potrzebami ludności, jak wykonywanie tylko pewnej określonej umownie fazy robót przy wznoszeniu domów lub pomieszczeń gospodarczych na rzecz inwestorów nie uspołecznionych,
5)
dążyć do większego mechanizowania robót i stosowania nowej technologii w celu uzyskania poprawy efektywności ekonomicznej usług.
5.
W usługach oftalmicznych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług opłacanych ze środków ludności i państwowej służby zdrowia co najmniej do 350 mln złotych, to jest o 55%, w tym wartości usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe do 285 mln złotych, to jest o 55% - w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.,
2)
organizować przy współudziale państwowej służby zdrowia zakłady usługowe lub co najmniej punkty przyjęć zamówień na wykonanie lub naprawę okularów w miejscowościach, w których ordynują stale lekarze okuliści,
3)
utworzyć do końca 1973 r. co najmniej dwie bazy w ramach Centrali Handlowej "Foto-Optyka", w których wykonywanie okularów odbywać się będzie przy częściowej automatyzacji procesu technologicznego.