§ 5. - Różnice budżetowe oraz zasady stosowania niektórych cen.

Monitor Polski

M.P.1967.13.65

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1979 r.
§  5.
1.
W jednostkach handlowych oraz w jednostkach skupu różnice budżetowe, dodatnie bądź ujemne, występują w wypadkach, gdy jednostki te dokonują sprzedaży artykułów po cenie, która jest wyższa lub niższa od ceny zakupu i (skupu) zwiększonej o przysługujące jednostce handlowej (skupu) marże (prowizje, narzuty).
2.
Różnicą budżetową jest:
1)
w jednostkach zbytu, z wyjątkiem jednostek wymienionych w załączniku nr 1 do uchwały, w razie gdy jednostki te dokonują sprzedaży artykułów po cenie innej niż zaopatrzeniowa cena zbytu - różnica między ceną, po której nastąpiła sprzedaż, a zaopatrzeniową ceną zbytu, z zastrzeżeniem pkt 3; przepis § 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio,
2)
w jednostkach handlu hurtowego, z wyjątkiem jednostek handlu hurtowego typu rynkowego wymienionych w załączniku nr 1 do uchwały, w razie gdy jednostki te dokonują sprzedaży po cenie innej niż zaopatrzeniowa cena hurtowa - różnica między ceną, po której nastąpiła sprzedaż, a zaopatrzeniową ceną hurtową, z zastrzeżeniem pkt 3,
3)
w jednostkach handlowych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami nabywają artykuły po zróżnicowanych zaopatrzeniowych cenach zbytu ustalonych dla poszczególnych grup dostawców, a sprzedają te artykuły po jednolitych zaopatrzeniowych cenach zbytu (hurtowych) albo po cenach zbytu lub cenach hurtowych, wynikających z cen detalicznych, bądź po cenach detalicznych - różnica między ceną, po której dokonuje się sprzedaży, zmniejszoną o należne marże, a ceną zakupu.
3.
Przepis ust. 2 pkt 3 dotyczy również artykułów zakupywanych od jednostek gospodarki nie uspołecznionej, z tym że zakup od jednostek gospodarki nie uspołecznionej nie może powodować ujemnych różnic budżetowych.
4.
W jednostkach skupu różnicą budżetową jest, z zastrzeżeniem ust. 5, różnica miedzy obowiązującą ceną, po której dokonuje się sprzedaży produktu skupionego, a ceną skupu zwiększoną o określoną przepisami należną danej jednostce skupu marżę (narzut) lub prowizję oraz ewentualne ryczałty i dodatki za określone czynności.
5.
W jednostkach skupujących te same produkty rolne po różnych cenach skupu ustalonych dla poszczególnych form skupu (dostawy obowiązkowe, kontraktacja, skup wolnorynkowy) różnicą budżetową jest różnica między ceną skupu, określoną jako podstawowa, a obowiązującą dla danej formy skupu ceną odmienną od ceny podstawowej. Powyższa różnica cen może być określona kwotowo lub w procencie ceny.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, Państwowa Komisja Cen w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, którą cenę uważa się za cenę podstawową, jeżeli Rada Ministrów takiej ceny nie określiła.