Dział 4 - Przepisy szczególne dotyczące postępowania z projektami niektórych dokumentów rządowych - Regulamin pracy Rady Ministrów.

Monitor Polski

M.P.2022.348 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 marca 2022 r.

DZIAŁ  IV

Przepisy szczególne dotyczące postępowania z projektami niektórych dokumentów rządowych

(uchylony).

(uchylony).

Projekt ustawy 

§  127.  [Przepisy stosowane do postępowania z projektem ustawy]
Do postępowania z projektem ustawy stosuje się przepisy działu III ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§  128. 
(uchylony).
§  129.  [Uzasadnienie wyznaczenia krótszego terminu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania]
Wyznaczenie terminu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania krótszego niż 21 dni od udostępnienia projektu wymaga szczegółowego uzasadnienia.
§  129a. 
(uchylony).
§  130.  [Przekazanie projektu ustawy w celu jego notyfikacji]
1. 
Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy podlegającego notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych członek Rady Ministrów przekazuje projekt koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
2. 
O wynikach notyfikacji, o której mowa w ust. 1, członek Rady Ministrów informuje właściwe organy Sejmu i Senatu oraz Sekretarza Rady Ministrów i ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
§  131.  [Udostępnienie w RPL projektu ustawy kierowanego do Sejmu]
Sekretarz Rady Ministrów udostępnia w RPL również tekst projektu ustawy kierowany do Sejmu.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów oraz rozporządzenia i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów

§  132.  [Przepisy stosowane do postępowania z projektem rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów]
Do postępowania z projektem rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów stosuje się przepisy działu III ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§  132a.  [Konieczność wpisania projektu do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów]
Opracowanie oraz skierowanie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania następuje po wpisaniu projektu do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów. Przepisy § 25a ust. 4 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  133.  [Uzasadnienie wyznaczenia krótszego terminu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów]
Wyznaczenie terminu krótszego niż 10 dni od udostępnienia projektu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów wymaga szczegółowego uzasadnienia.
§  134.  [Czynności Stałego Komitetu Rady Ministrów podejmowane po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów]
1. 
Stały Komitet Rady Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów:
1)
przyjmuje projekt bez zmian i rekomenduje go Prezesowi Rady Ministrów,
2)
przyjmuje projekt ze zmianami i rekomenduje go Prezesowi Rady Ministrów,
3)
rekomenduje Prezesowi Rady Ministrów odrzucenie projektu,
4)
wyraża opinię o projekcie

- chyba że podjął rozstrzygnięcia określone w § 67 ust. 4.

2. 
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów nie podlega rozpatrzeniu przez Radę Ministrów.
§  135.  [Czynności poprzedzające podpisanie podpisanie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów]
1. 
Przed skierowaniem projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do podpisu Prezesa Rady Ministrów:
1)
organ wnioskujący kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie przez komisję prawniczą;
1a)
organ wnioskujący wnosi projekt, przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów na posiedzeniu, do potwierdzenia przez Komitet;
2)
właściwy minister przekazuje projekt podlegający notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
2. 
Do wniosku o podpisanie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów organ wnioskujący dołącza zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem wniesione w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
§  136.  [Wstępna akceptacja i notyfikacja projektu rozporządzenia Rady Ministrów; wniesienie projektu do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Stały Komitet Rady Ministrów]
1. 
Rada Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Rady Ministrów podlegającego notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych:
1)
wstępnie akceptuje projekt bez zmian,
2)
wstępnie akceptuje projekt ze zmianami

- chyba że podjęła rozstrzygnięcia określone w § 90 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2.

2. 
W przypadku wstępnej akceptacji projektu przez Radę Ministrów członek Rady Ministrów przekazuje projekt koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
3. 
Po dokonaniu notyfikacji organ wnioskujący:
1)
wnosi projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, jeżeli projekt nie uległ istotnym zmianom;
2)
wnosi projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, jeżeli projekt uległ istotnym zmianom.
4. 
Zmiany wprowadzone w projekcie rozporządzenia przedstawia się we wniosku o rozpatrzenie projektu odpowiednio przez Radę Ministrów lub Stały Komitet Rady Ministrów.
§  137.  [Skierowanie projektu rozporządzenia do podpisu]
Organ wnioskujący kieruje projekt rozporządzenia do podpisu za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów.
§  138.  [Udostępnienie w RPL projektu rozporządzenia kierowanego do podpisu Prezesa Rady Ministrów]
Sekretarz Rady Ministrów udostępnia w RPL również projekt rozporządzenia kierowany do podpisu Prezesa Rady Ministrów.
§  139.  [Stosowanie przepisów do projektów zarządzeń Prezesa Rady Ministrów]
Przepisy dotyczące postępowania z projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów stosuje się odpowiednio do projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów.

Projekt rozporządzenia ministra

§  140.  [Przepisy stosowane do postępowania z projektem rozporządzenia ministra]
Do postępowania z projektem rozporządzenia ministra stosuje się przepisy działu III, z wyłączeniem rozdziałów 6a i 7 oraz § 71a, ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§  141.  [Konieczność wpisania projektu do wykazu prac legislacyjnych ministra]
Opracowanie oraz skierowanie projektu rozporządzenia ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania może nastąpić po wpisaniu projektu do wykazu prac legislacyjnych tego ministra.
§  142.  [Uzasadnienie wyznaczenia krótszego terminu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu rozporządzenia ministra]
1. 
Wyznaczenie terminu krótszego niż 10 dni od udostępnienia projektu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu rozporządzenia ministra wymaga szczegółowego uzasadnienia.
2. 
W toku uzgodnień projektu rozporządzenia ministra nie stwierdza się rozbieżności stanowisk, o której mowa w § 49 ust. 1.
3. 
W przypadku nieuwzględnienia lub pozostawienia bez rozpatrzenia uwagi zgłoszonej przez podmiot, o którym mowa w § 35 ust. 1 i 2, organ wnioskujący informuje zgłaszającego uwagę o przyczynach, dla których uwaga nie została uwzględniona lub została pozostawiona bez rozpatrzenia.
4. 
Na wniosek zgłaszającego uwagę, o której mowa w ust. 3, lub organu wnioskującego projekt rozporządzenia ministra, w odniesieniu do którego zgłoszono uwagę, rozpatruje Stały Komitet Rady Ministrów.
5. 
Stały Komitet Rady Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia ministra wydaje opinię o projekcie w zakresie uwagi, o której mowa w ust. 3.
§  143.  [Ograniczenie rozpatrywania projektów rozporządzeń ministrów przez Stały Komitet Rady Ministrów]
Z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 142 ust. 4, projekt rozporządzenia ministra nie podlega rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów.
§  144.  [Skierowanie projektu rozporządzenia ministra do rozpatrzenia przez komisję prawniczą; notyfikacja projektu]
1. 
Przed skierowaniem projektu rozporządzenia ministra do podpisu organ wnioskujący kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie przez komisję prawniczą.
2. 
Przed podpisaniem projektu rozporządzenia minister przekazuje projekt podlegający notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
§  145.  [Podpisywanie rozporządzeń wydawanych wspólnie albo w porozumieniu z innym organem]
Jeżeli rozporządzenie jest wydawane wspólnie albo w porozumieniu z innym organem, po podpisaniu rozporządzenia organ wydający rozporządzenie przekazuje je do organu współuczestniczącego w celu podpisania.
§  146.  [Udostępnienie w RPL projektu rozporządzenia ministra kierowanego do podpisu]
Organ wnioskujący udostępnia w RPL również projekt rozporządzenia ministra kierowany do podpisu.

Stanowisko Rządu do pozarządowego projektu ustawy

§  147.  [Przepisy stosowane do postępowania z projektem stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy]
Do postępowania z projektem stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy stosuje się przepisy działu III ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§  148.  [Skierowanie do organu wnioskującego pozarządowego projektu ustawy przekazanego Radzie Ministrów]
1. 
Sekretarz do Spraw Parlamentarnych, o którym mowa w § 163, niezwłocznie kieruje pozarządowy projekt ustawy przekazany Radzie Ministrów do organu wnioskującego, zawiadamiając o tym Sekretarza Rady Ministrów oraz Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów.
2. 
Jeżeli organ wnioskujący stwierdzi, że przygotowanie stanowiska Rządu wobec pozarządowego projektu ustawy jest niecelowe, w szczególności jeżeli Rada Ministrów skierowała albo powinna skierować do Sejmu własny projekt ustawy, powiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych.
§  149.  [Decyzja Rady Ministrów o nieprzedstawieniu stanowiska do pozarządowego projektu ustawy]
Rada Ministrów może zdecydować o nieprzedstawieniu stanowiska do pozarządowego projektu ustawy.
§  150.  [OSR pozarządowego projektu ustawy]
1. 
Do projektu stanowiska Rządu może zostać dołączona OSR pozarządowego projektu ustawy.
2. 
OSR sporządza organ wnioskujący na wniosek koordynatora OSR lub z własnej inicjatywy.
§  151.  [Skierowanie projektu stanowiska Rządu do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną]
Organ wnioskujący może skierować projekt stanowiska Rządu do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.