Rozdział 2 - Opracowanie projektu dokumentu rządowego - Regulamin pracy Rady Ministrów.

Monitor Polski

M.P.2022.348 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 marca 2022 r.

Rozdział  2

Opracowanie projektu dokumentu rządowego

§  24.  [Podjęcie prac nad projektem dokumentu rządowego]
1. 
Organ wnioskujący podejmuje prace nad projektem dokumentu rządowego, jeżeli opracowanie danego dokumentu wynika w szczególności z:
1)
obowiązujących przepisów;
2)
konieczności wdrożenia lub wykonania prawa Unii Europejskiej;
3)
przyjętych strategii lub programów;
4)
dokonanych analiz i ocen stanu prawnego lub sytuacji społeczno-gospodarczej, w tym uwzględniających konsultacje zagadnień z danej dziedziny życia społeczno-gospodarczego.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, prace nad projektem dokumentu rządowego podejmuje się w terminie uwzględniającym wymagany termin wdrożenia lub wykonania prawa Unii Europejskiej.
3. 
Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu dokumentu rządowego, o którym mowa w § 19 ust. 1, zwanego dalej "projektem aktu normatywnego", organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych. Oceny dokonuje się zgodnie z wytycznymi w zakresie jej dokonywania, jeżeli zostały ustalone przez Radę Ministrów lub jej organ pomocniczy. Zakres dokonywania oceny ustala się w zależności od rodzaju dokumentu oraz przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanych regulacji.
§  25.  [Złożenie wniosku o wprowadzenie projektu do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów]
Organ wnioskujący składa wniosek o wprowadzenie do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów:
1)
projektu ustawy;
2)
projektu rozporządzenia Rady Ministrów;
3)
projektu innego dokumentu rządowego, dotyczącego planowanych działań Rady Ministrów, w szczególności strategii albo programu.
§  25a.  [Rozpatrzenie wniosku o wprowadzenie do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów]
1. 
Wniosek o wprowadzenie projektu, o którym mowa w § 25, do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów rozpatruje Zespół do spraw Programowania Prac Rządu.
2. 
(uchylony).
3. 
Wniosek o wprowadzenie projektu do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów określa:
1)
cele projektu;
2)
proponowane środki realizacji;
3)
oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych;
4)
spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych;
5)
sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych.
4. 
Do wniosku o wprowadzenie projektu, o którym mowa w § 25, do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów dołącza się:
1)
ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych - jeżeli wniosek dotyczy projektu, o którym mowa w § 25 pkt 1 albo 2;
2)
projekt dokumentu rządowego - jeżeli wniosek dotyczy projektu, o którym mowa w § 25 pkt 2 albo 3.
5. 
(uchylony).
6. 
Wniosek o wprowadzenie projektu do właściwego wykazu prac przedstawia się na formularzu, którego wzór Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  25aa.  [Powierzenie opracowania projektu ustawy innemu podmiotowi niż organ wnioskujący]
1. 
W toku rozpatrywania wniosku o wprowadzenie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Zespół do spraw Programowania Prac Rządu może postanowić o powierzeniu opracowania projektu ustawy innemu podmiotowi niż organ wnioskujący, w szczególności Rządowemu Centrum Legislacji.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ wnioskujący współpracuje z podmiotem, któremu powierzono opracowanie projektu ustawy, i udziela mu pomocy, w szczególności przez udostępnianie informacji i dokumentów oraz przekazywanie szczegółowych propozycji rozwiązań niezbędnych do opracowania projektu.
3. 
Po opracowaniu projektu ustawy podmiot, o którym mowa w ust. 1, przekazuje projekt organowi wnioskującemu.
4. 
Organ wnioskujący kieruje projekt ustawy opracowany przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, do dalszych prac legislacyjnych po jego uzupełnieniu zgodnie z wymogami określonymi niniejszą uchwałą, w szczególności po sporządzeniu i dołączeniu do projektu ustawy jego uzasadnienia wraz z oceną skutków regulacji przedstawiającą wyniki oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych.
5. 
Zmiany w projekcie ustawy opracowanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, organ wnioskujący wprowadza we współpracy z tym podmiotem.
§  25b. 
(uchylony).
§  26.  [Wymagania w zakresie projektu dokumentu rządowego oraz jego uzasadnienia]
1. 
Projekt dokumentu rządowego oraz jego uzasadnienie, jeżeli jest sporządzane, opracowuje się z uwzględnieniem wymagań określonych w przepisach odrębnych.
2. 
Projekt aktu normatywnego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej ustalonymi w odrębnym trybie.
3. 
Opracowanie projektu aktu normatywnego pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym stwierdza swoim podpisem kierownik właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej sprawującej obsługę organu wnioskującego.
§  27.  [Uzasadnienie projektu dokumentu rządowego]
1. 
Wraz z projektem aktu normatywnego organ wnioskujący opracowuje uzasadnienie projektu.
2. 
Uzasadnienie projektu dokumentu rządowego innego niż akt normatywny sporządza się w miarę potrzeby.
3. 
Uzasadnienie projektu aktu normatywnego powinno:
1)
wyjaśniać potrzebę i cel wydania aktu;
2)
przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana;
3)
wykazywać różnicę między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym (przewidywane skutki prawne wejścia aktu w życie);
4)
zawierać:
a)
oświadczenie organu wnioskującego co do zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej,
b)
ocenę organu wnioskującego, czy projekt aktu podlega notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
4. 
W projekcie dokumentu rządowego albo jego uzasadnieniu, jeżeli jest sporządzane, przedstawia się informację dotyczącą przedstawienia projektu właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
§  28.  [Ocena skutków regulacji (OSR)]
1. 
Odrębną część uzasadnienia projektu aktu normatywnego stanowi ocena skutków regulacji, która przedstawia wyniki oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych, o której mowa w § 24 ust. 3, zwana dalej "OSR".
2. 
OSR zawiera w szczególności:
1)
wskazanie podmiotów, na które oddziałuje projektowany akt normatywny;
2)
informacje o konsultacjach przeprowadzonych przed opracowaniem projektu, a także o zakresie konsultacji publicznych i opiniowania projektu, w tym o obowiązku zasięgnięcia opinii określonych podmiotów wynikającym z przepisów odrębnych;
2a)
informacje o wynikach analiz możliwości osiągnięcia celu projektu za pomocą innych środków;
3)
przedstawienie wyników analizy wpływu projektowanego aktu normatywnego na podmioty, o których mowa w pkt 1, oraz wpływu projektu na istotne obszary oddziaływania, w szczególności na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego,
b)
rynek pracy,
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, a zwłaszcza mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców,
d)
sytuację ekonomiczną i społeczną rodziny, a także osób niepełnosprawnych oraz osób starszych;
4)
wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
5)
wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń.
2a. 
OSR projektu aktu normatywnego, który określa zasady podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej, zawiera także:
1)
wyniki analizy zgodności projektu z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24);
2)
informację o zastosowaniu proporcjonalnych ograniczeń obowiązków administracyjnych wobec przedsiębiorców albo uzasadnienie braku możliwości zastosowania takich ograniczeń, o których mowa w art. 68 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
3. 
OSR projektu ustawy zawiera także:
1)
zidentyfikowanie rozwiązywanego problemu;
2)
określenie celu i istoty interwencji;
3)
porównanie z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach.
4. 
OSR projektu ustawy albo projektu rozporządzenia, który nie jest przedstawiany do konsultacji publicznych, zawiera wskazanie przyczyn rezygnacji z prowadzenia konsultacji publicznych.
5. 
OSR przedstawia się na formularzu, którego wzór Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  29.  [Koordynacja sporządzania OSR]
1. 
Koordynację sporządzania OSR zapewnia osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej "koordynatorem OSR". W przypadku niewyznaczenia koordynatora OSR jego zadania wykonuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Na wniosek koordynatora OSR organ wnioskujący sporządza OSR do projektu dokumentu rządowego innego niż akt normatywny. Przepisy dotyczące dokonywania oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych oraz sporządzania i dokonywania oceny OSR projektu aktu normatywnego stosuje się odpowiednio.
3. 
Koordynator OSR może sporządzić OSR do projektu dokumentu rządowego opracowanego przez inny organ wnioskujący, jeżeli ze względu na wagę dokumentu uzna to za uzasadnione lub sporządzenie takiej OSR poleci mu Prezes Rady Ministrów.
§  30.  [Dodatkowe wymagania dotyczące projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mającego na celu wdrożenie prawa UE]
1. 
Jeżeli projekt ustawy albo projekt rozporządzenia ma na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej, organ wnioskujący dołącza do projektu dodatkowo:
1)
tabelaryczne zestawienie przepisów dyrektywy lub dyrektyw, których wdrożenie jest celem projektu, oraz projektowanych przepisów prawa polskiego, zwane dalej "tabelą zgodności";
2)
wyjaśnienie określające przyczyny wejścia w życie ustawy albo rozporządzenia lub niektórych ich przepisów w danym terminie oraz zawierające informacje, czy proponowany termin wejścia w życie uwzględnia wymogi w zakresie terminów wdrożenia dyrektywy lub dyrektyw, zwane dalej "wyjaśnieniem terminu wejścia w życie".
2. 
Projekt ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej może zawierać przepisy wykraczające poza ten cel wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku organ wnioskujący dołącza do projektu dodatkowo tabelaryczne zestawienie projektowanych przepisów ustawy, które wykraczają poza cel wdrożenia prawa Unii Europejskiej, wraz z wyjaśnieniem niezbędności objęcia ich tym projektem, zwane dalej "odwróconą tabelą zgodności".