Rozdział 6 - Posiedzenia Rady Ministrów oraz rozpatrywanie spraw i podejmowanie rozstrzygnięć - Regulamin pracy Rady Ministrów.

Monitor Polski

M.P.2002.13.221

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 2011 r.

Rozdział  6

Posiedzenia Rady Ministrów oraz rozpatrywanie spraw i podejmowanie rozstrzygnięć

§  26.
1.
Rada Ministrów odbywa posiedzenia w stałych terminach określonych przez Prezesa Rady Ministrów. Z uzasadnionych przyczyn Prezes Rady Ministrów może wyznaczyć inny termin posiedzenia Rady Ministrów, zawiadamiając o tym uczestników posiedzenia, nie później niż na tydzień przed stałym terminem posiedzenia.
2.
Zawiadomienia o posiedzeniu Rady Ministrów, wraz z porządkiem obrad, doręcza uczestnikom posiedzenia Sekretarz Rady Ministrów, nie później niż na 5 dni przed datą posiedzenia.
3.
Prezes Rady Ministrów może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zwołać posiedzenie Rady Ministrów w trybie nagłym. W takich przypadkach Prezes Rady Ministrów przedstawia na posiedzeniu uzasadnienie nagłego trybu jego zwołania. Przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§  27.
1.
Posiedzenia Rady Ministrów odbywają się przy obecności większości członków Rady Ministrów.
2.
Rozstrzygnięcia Rady Ministrów zapadają w drodze uzgodnienia.
3.
W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy przewodniczącego posiedzenia, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków Rady Ministrów, a w razie równej liczby głosów - rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
4.
Członek Rady Ministrów może zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Rady Ministrów.
§  28.
W porządku obrad posiedzeń Rady Ministrów, odbywanych w stałych terminach, umieszcza się rozpatrywane sprawy według ich rodzaju i przedmiotu w następującej kolejności:
1)
projekty dokumentów rządowych w pełni uzgodnione, których rozpatrzenie nie wymaga przeprowadzenia dyskusji,
2)
projekty dokumentów rządowych z dołączonym protokołem rozbieżności albo do których zostały zgłoszone uwagi członków Rady Ministrów,
3)
informacje i sprawozdania,
4)
sprawy parlamentarne,
5)
analizy problemowe lub inne sprawy dotyczące podstawowych problemów polityki Rządu,
6) 73
pozostałe projekty dokumentów rządowych,
7)
sprawy programowe,
8)
sprawy bieżące.
§  29. 74
(uchylony).
§  30. 75
 
1.
Porządek obrad opracowuje oraz wprowadza w nim zmiany Sekretarz Rady Ministrów w trybie określonym w pisemnym upoważnieniu udzielonym przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Porządek obrad może zostać zmieniony lub uzupełniony przez Prezesa Rady Ministrów z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek zgłoszony przez członka Rady Ministrów.
3.
Porządek obrad Prezes Rady Ministrów zatwierdza na posiedzeniu Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii członków Rady Ministrów.
§  31.
1. 76
Na posiedzeniu Rady Ministrów rozpatrzeniu podlegają rozbieżności stanowisk nieusunięte w toku prac stałego komitetu Rady Ministrów oraz uwagi zgłoszone do projektu dokumentu rządowego nie później niż do godziny 1200 dnia poprzedzającego stały termin posiedzenia Rady Ministrów, z zastrzeżeniem ust. 2-3.
2. 77
Uwagi zgłoszone po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, oraz zgłoszone przez członków Rady Ministrów na posiedzeniu Rady Ministrów, podlegają rozpatrzeniu za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
2a. 78
Uwagi do projektu dokumentu rządowego, rozpatrywane w toku prac stałego komitetu Rady Ministrów i wycofane albo uzgodnione, a także uwagi niedopuszczone do rozpatrzenia w toku prac tego komitetu, mogą zostać zgłoszone i rozpatrzone na posiedzeniu Rady Ministrów za zgodą Prezesa Rady Ministrów, na umotywowany wniosek organu zgłaszającego.
3.
Na posiedzeniu Rady Ministrów nie podlegają rozpatrzeniu wniesione do projektu dokumentu rządowego uwagi o charakterze legislacyjnym lub redakcyjnym. Uwagi te Sekretarz Rady Ministrów przekazuje odpowiednio Rządowemu Centrum Legislacji oraz właściwym komórkom organizacyjnym Kancelarii Prezesa Rady Ministrów obsługującym posiedzenia Rady Ministrów.
4. 79
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do projektów dokumentów rządowych rozpatrywanych przez stały komitet Rady Ministrów.
5. 80
Przepisy ust. 1-2a stosuje się odpowiednio do uwag i opinii przedstawianych przez innych uczestników posiedzeń Rady Ministrów.
6. 81
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do projektów dokumentów rządowych włączonych do porządku obrad bez zachowania 7-dniowego terminu, o którym mowa w § 24 ust. 1.
§  32.
1.
W posiedzeniach Rady Ministrów stale uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zobowiązane do uczestnictwa przez Prezesa Rady Ministrów, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im obowiązków w zakresie realizacji polityki lub obsługi prac Rządu.
2. 82
Prezes Rady Ministrów może także zapraszać do udziału w posiedzeniu lub jego części, z głosem doradczym, inne osoby.
3.
Sekretarz Rady Ministrów informuje osoby, o których mowa w ust. 2, o ustawowych i regulaminowych zasadach uczestnictwa w posiedzeniu, w szczególności o rygorach wynikających z ich niejawnego charakteru.
§  33.
1.
Projekty dokumentów rządowych i inne sprawy przewidziane do rozpatrzenia na posiedzeniu referuje Prezes Rady Ministrów lub wskazany przez niego członek Rady Ministrów.
2.
W sprawach złożonych lub w innych uzasadnionych przypadkach Prezes Rady Ministrów może powierzyć referowanie projektu dokumentu rządowego przedstawicielowi organu uprawnionego.
§  34.
1.
Rada Ministrów, po rozpatrzeniu projektu dokumentu rządowego, dokument przyjmuje lub wprowadza w nim zmiany albo go odrzuca, lub kieruje do rozstrzygnięcia po spełnieniu określonych wymogów lub w innym terminie. W szczególności Rada Ministrów może skierować projekt dokumentu rządowego:
1)
do rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów lub inny organ wewnętrzny Rady Ministrów, z określeniem terminu do zajęcia stanowiska lub zobowiązaniem komitetu do opracowania, uzgodnienia i wniesienia do rozpatrzenia w określonym terminie nowego tekstu projektu lub dokonania w nim niezbędnych zmian i uzupełnień,
2)
do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów lub wskazany organ wewnętrzny Rady Ministrów.
2.
Do czasu rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów i podjęcia decyzji, o których mowa w ust. 1, organ uprawniony może wycofać wniesiony projekt dokumentu rządowego. W takim przypadku Prezes Rady Ministrów może zarządzić opracowanie, uzgodnienie i wniesienie projektu lub dokonanie niektórych z tych czynności w odrębnym trybie, o którym mowa w § 8.
§  34a. 83
 
1.
Rada Ministrów, przyjmując projekt dokumentu rządowego, powierza sporządzenie tekstu ostatecznego dokumentu rządowego, zgodnego z postanowieniami Rady Ministrów, organowi wnioskującemu lub innemu wskazanemu, w uzgodnieniu z Rządowym Centrum Legislacji i właściwą komórką organizacyjną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Sekretarz Rady Ministrów może zarządzić rozesłanie tekstu ostatecznego dokumentu rządowego do członków Rady Ministrów w celu potwierdzenia, w terminie nie dłuższym niż 3 dni, dokonanych po posiedzeniu Rady Ministrów dodatkowych uzgodnień dokumentu rządowego lub brzmienia przepisów, których ostateczną redakcję Rada Ministrów powierzyła zgodnie z ust. 1.
3.
W przypadku nieuzyskania potwierdzenia uzgodnień przepis § 35 stosuje się.
§  35.
Prezes Rady Ministrów może, na wniosek uprawnionego organu albo z inicjatywy własnej, zarządzić ponowne rozpatrzenie dokumentu rządowego lub rozstrzygniecie sprawy.
§  36.
1. 84
Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów może, na wniosek uprawnionego organu albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego, w szczególności projektu ustawy opracowanego przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b, lub rozstrzygnięcie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk przez członków Rady Ministrów (tryb obiegowy).
2.
W razie skierowania projektu dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcia do rozpatrzenia przez Radę Ministrów w trybie obiegowym, termin do zajęcia stanowiska przez członków Rady Ministrów nie powinien być krótszy niż 3 dni.
3. 85
Projekt dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcia, skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym, uważa się za przyjęty, jeżeli wszyscy członkowie Rady Ministrów wyrazili na piśmie zgodę na przyjęcie dokumentu lub proponowaną treść rozstrzygnięcia bez zastrzeżeń oraz w razie niezgłoszenia uwag lub zastrzeżeń do projektu w wyznaczonym terminie. W razie zgłoszenia uwag lub zastrzeżeń, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcia wymaga rozpatrzenia przez Radę Ministrów na posiedzeniu, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Przepis § 31 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.
Sekretarz Rady Ministrów przedstawia do wiadomości członkom Rady Ministrów, na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów, wykaz dokumentów rządowych i spraw przyjętych lub rozstrzygniętych przez Radę Ministrów w trybie obiegowym.
§  37.
1. 86
Z posiedzenia Rady Ministrów sporządza się, pod nadzorem Sekretarza Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, pełny zapis jego przebiegu (na podstawie zapisu dźwiękowego), zwany dalej "zapisem posiedzenia", oraz protokół ustaleń posiedzenia Rady Ministrów, zwany dalej "protokołem ustaleń".
2.
Zapis posiedzenia jest wewnętrznym dokumentem roboczym Rady Ministrów, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu ustaleń.
3.
Protokół ustaleń zawiera pełne zestawienie rozstrzygnięć podjętych przez Radę Ministrów na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników przeprowadzonych głosowań oraz zgłoszonych do protokołu stanowisk odrębnych.
4.
Członek Rady Ministrów może zgłosić do Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów, zastrzeżenia do treści protokołu ustaleń, wraz z wnioskiem o jego sprostowanie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich protokołu ustaleń może także nastąpić z urzędu w każdym czasie.
5.
Sprostowania protokołu dokonuje Sekretarz Rady Ministrów, działający z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów.
6.
Protokół ustaleń podpisuje Prezes Rady Ministrów i Sekretarz Rady Ministrów, a w przypadku określonym w art. 6 ust. 1 ustawy - wiceprezes Rady Ministrów lub inny członek Rady Ministrów i Sekretarz Rady Ministrów.
7.
Protokół ustaleń doręcza się członkom Rady Ministrów, wojewodom, Prezesowi Narodowego Banku Polskiego, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli oraz organom i osobom wskazanym przez Prezesa Rady Ministrów.
8. 87
Zapis posiedzenia jest przechowywany w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  38.
Z każdego posiedzenia Rady Ministrów jest sporządzany komunikat prasowy, informujący w szczególności o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Komunikat przygotowuje Rzecznik Prasowy Rządu, po porozumieniu z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Sekretarzem Rady Ministrów, i podaje go do publicznej wiadomości.
§  39.
Członkowie Rady Ministrów oraz inne osoby uczestniczące w posiedzeniach Rady Ministrów nie mogą, bez zgody Prezesa Rady Ministrów, ujawniać jakichkolwiek informacji o jego przebiegu oraz o indywidualnych opiniach i stanowiskach wyrażanych na tym posiedzeniu przez jego uczestników.
73 § 28 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
74 § 29 uchylony przez § 1 pkt 12 uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
75 § 30 zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.
76 § 31 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. a) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
77 § 31 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. b) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
78 § 31 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 13 lit. c) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
79 § 31 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 14 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. d) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.

80 § 31 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. e) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
81 § 31 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 13 lit. f) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
82 § 32 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 14 uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
83 § 34a dodany przez § 1 pkt 15 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.
84 § 36 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 16 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.

85 § 36 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
86 § 37 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 15 uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
87 § 37 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 89 z dnia 12 czerwca 2006 r. (M.P.06.40.439) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 czerwca 2006 r.