Rozdział 5 - Wnoszenie projektów dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - Regulamin pracy Rady Ministrów.

Monitor Polski

M.P.2002.13.221

Akt utracił moc
Wersja od: 6 grudnia 2011 r.

Rozdział  5

Wnoszenie projektów dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów

§  19. 58
 
1. 59
Projekty dokumentów rządowych podlegają, przed ich wniesieniem pod obrady Rady Ministrów, rozpatrzeniu przez stały komitet Rady Ministrów.
2. 60
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy waga lub pilność sprawy wymaga niezwłocznego jej rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, Prezes Rady Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie projektu dokumentu rządowego do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, bez jego uprzedniego rozpatrzenia przez stały komitet Rady Ministrów. W takich przypadkach stanowisko, rekomendację lub opinię przedstawia Radzie Ministrów przewodniczący komitetu lub członek Rady Ministrów wskazany przez Prezesa Rady Ministrów.
3.
Projekty dokumentów rządowych związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, które mają być przekazane do instytucji i organów Unii Europejskiej lub Europejskiego Banku Centralnego, zgodnie z wymogami tych podmiotów w obcej wersji językowej, są wnoszone także w języku polskim.
§  20.
1. 61
Przed wniesieniem projektu aktu normatywnego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, po rozpatrzeniu projektu w trybie określonym w § 19, organ wnioskujący, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji, w celu rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.
2. 62
Komisja Prawnicza bada i ocenia projekt pod względem prawnym i redakcyjnym, w tym ocenia zgodność przepisów projektu z obowiązującym systemem prawa, zasadami techniki prawodawczej, opinią Rady Legislacyjnej oraz poprawność językową przepisów projektu. W wyniku prac Komisja Prawnicza ustala brzmienie projektu pod względem prawnym i redakcyjnym.
2a. 63
Przepisów ust. 1 i 2 oraz § 21 nie stosuje się do projektu ustawy opracowywanego przez Rządowe Centrum Legislacji w trybie określonym w § 6 ust. 1b.
3.
Prezes Rządowego Centrum Legislacji lub upoważniony przez niego kierownik właściwej komórki organizacyjnej w Rządowym Centrum Legislacji może, w uzasadnionych przypadkach, na wniosek organu wnioskującego lub z własnej inicjatywy, zwolnić projekt aktu normatywnego z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.
4. 64
Prezes Rządowego Centrum Legislacji zwraca projekt organowi wnioskującemu, jeżeli projekt jest niezgodny z ustaleniami stałego komitetu Rady Ministrów lub nie odpowiada wymogom określonym w § 10.
§  21.
1.
Prezes Rządowego Centrum Legislacji lub upoważniony przez niego kierownik właściwej komórki organizacyjnej w Rządowym Centrum Legislacji ustala skład Komisji Prawniczej, wskazując ministerstwa i urzędy centralne, których przedstawiciele z komórek prawnych mają obowiązek wziąć udział w posiedzeniu Komisji Prawniczej. Do udziału w pracach Komisji Prawniczej można zaprosić, w miarę potrzeby, przedstawicieli innych urzędów oraz instytucji.
2.
Komisja obraduje pod przewodnictwem wyznaczonego przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji przedstawiciela tego Centrum.
3. 65
Zagadnienia prawne, które wyłoniły się w trakcie rozpatrywania projektu, Komisja Prawnicza rozstrzyga w drodze uzgodnienia. W razie rozbieżności opinii przewodniczący może poddawać zagadnienie prawne pod głosowanie i rozstrzygnąć je, uwzględniając opinię popartą przez większość członków Komisji Prawniczej, z tym że zagadnienia prawne dotyczące zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej, na wniosek przewodniczącego, rozstrzyga przedstawiciel urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Zagadnienia legislacyjne, które wyłoniły się w trakcie rozpatrywania projektu, rozstrzyga przewodniczący.
4.
Z posiedzenia Komisji Prawniczej sporządza się protokół, obejmujący podstawowe jej ustalenia, do którego załącza się ustalony w wyniku prac Komisji Prawniczej tekst projektu aktu normatywnego. Projekt aktu normatywnego zgodny z ustaleniami Komisji Prawniczej organ wnioskujący kieruje do Sekretarza Rady Ministrów w celu rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
5. 66
Projekt aktu normatywnego, o którym mowa w ust. 4 w zdaniu drugim, organ wnioskujący przekazuje niezwłocznie do wiadomości Przewodniczącego stałego komitetu Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza tego komitetu.
§  22.
1. 67
Projekty dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów wnoszą, zgodnie z właściwością, członkowie Rady Ministrów oraz, z zastrzeżeniem ust. 2-4, stały komitet Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, centralne organy administracji rządowej (kierownicy urzędów centralnych), pełnomocnicy Rządu i wojewodowie, zwani dalej "organami uprawnionymi".
2.
Do projektów wnoszonych przez centralne organy administracji rządowej (kierowników urzędów centralnych) nadzorowane przez ministra oraz przez wojewodów stosuje się odpowiednio § 6 ust. 3 zdanie pierwsze.
3.
Pełnomocnicy Rządu są uprawnieni do wnoszenia projektów dokumentów rządowych, jeżeli Rada Ministrów, ustanawiając pełnomocnika, na podstawie odrębnych przepisów, nie postanowi inaczej.
4.
Jeżeli, na podstawie odrębnych przepisów, Rada Ministrów rozpatruje i rozstrzyga określone sprawy na wniosek podmiotu innego niż określony w ust. 1-3, podmiot ten wnosi projekt dokumentu rządowego po porozumieniu z ministrem wskazanym przez Prezesa Rady Ministrów.
§  23.
1.
Organ uprawniony wnosi projekt dokumentu rządowego za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów.
2. 68
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prowadzi rejestr projektów dokumentów rządowych wniesionych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Prowadzenie rejestru nadzoruje Sekretarz Rady Ministrów.
§  24.
1. 69
Sekretarz Rady Ministrów przekazuje członkom Rady Ministrów oraz stałym uczestnikom posiedzeń Rady Ministrów wniesione projekty dokumentów rządowych, nie później niż 7 dni przed datą posiedzenia, na którym mają one zostać rozpatrzone. W uzasadnionych przypadkach, gdy waga lub pilność sprawy wymagają jej niezwłocznego rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów albo jest to uzasadnione terminami prac Rady Unii Europejskiej lub Komitetu Stałych Przedstawicieli, termin ten, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, może zostać skrócony.
2.
Sekretarz Rady Ministrów może wystąpić do organu uprawnionego o usunięcie braków formalnych wniesionego projektu dokumentu rządowego lub o jego uzupełnienie w terminie 14 dni.
3.
W razie gdy projekt dokumentu rządowego:
1)
nie odpowiada wymaganiom określonym w uchwale, a w szczególności nie dołączono do niego:
a)
protokołu rozbieżności,
b) 70
ustosunkowania się organu wnioskującego do zgłoszonych uwag, lub opinii organów lub podmiotów, którym projekt dokumentu rządowego był przekazany, zgodnie z wymogami określonymi w § 12 ust. 2-5,
c)
informacji o przeprowadzeniu konferencji,
d)
informacji o wyrażeniu zgody na zwolnienie dokumentu z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą,
e)
opinii Komitetu, o której mowa w § 16 ust. 2,
f) 71
zgłoszeń podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem ustawy lub rozporządzenia w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz informacji o kolejności wniesienia tych zgłoszeń lub informacji o ich braku,
2)
nie został uzupełniony bądź nie zostały usunięte występujące w nim braki formalne - w terminie, o którym mowa w ust. 2

- projekt dokumentu rządowego nie podlega rozpatrzeniu przez Radę Ministrów, a Sekretarz Rady Ministrów zwraca ten projekt organowi wnioskującemu, z zastrzeżeniem ust. 4.

4.
W uzasadnionych przypadkach projekt dokumentu rządowego niespełniający wymagań, o których mowa w ust. 3, może zostać rozpatrzony na posiedzeniu Rady Ministrów wyłącznie za zgodą Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii członków Rady Ministrów wyrażonej na posiedzeniu Rady Ministrów, na którym projekt ten będzie rozpatrywany.
5. 72
Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do projektów dokumentów rządowych rozpatrywanych przez stały komitet Rady Ministrów.
§  25.
1.
Wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Radę Ministrów powinien, w sposób możliwie zwięzły, określać jego przedmiot, istotę i cel proponowanego rozstrzygnięcia, informację o zakresie i wynikach przeprowadzonego postępowania uzgadniającego oraz, zależnie od rodzaju dokumentu, przewidywane skutki społeczne i ekonomiczne oraz inne okoliczności mające istotny wpływ na podjęcie rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, organ uprawniony załącza pełny tekst projektu dokumentu rządowego, opinie, analizy i inne materiały wymagane lub niezbędne ze względu na charakter sprawy i rodzaj dokumentu.
58 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.
59 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
60 § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
61 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a) uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
62 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.
63 § 20 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 12 lit. b) uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
64 § 20 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
65 § 21 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 10 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr 214 z dnia 6 grudnia 2011 r. (M.P.11.113.1146) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 grudnia 2011 r.

66 § 21 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.2010.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.
67 § 22 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 11 uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 10 uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.

68 § 23 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 38 z dnia 31 marca 2009 r. (M.P.09.20.246) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 2009 r.
69 § 24 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a) uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.
70 § 24 ust. 3 pkt 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 12 lit. b) uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.
71 § 24 ust. 3 pkt 1 lit. f) dodana przez § 1 pkt 7 uchwały nr 89 z dnia 12 czerwca 2006 r. (M.P.06.40.439) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 czerwca 2006 r.
72 § 24 ust. 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. c) uchwały nr 244 z dnia 20 września 2005 r. (M.P.05.55.757) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 września 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 uchwały nr 12 z dnia 26 stycznia 2010 r. (M.P.10.5.47) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lutego 2010 r.