Rozdział 3 - Rozpatrywanie spraw przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu. - Regulamin prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz tryb opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych.

Monitor Polski

M.P.1983.27.152

Akt utracił moc
Wersja od: 15 sierpnia 1983 r.

Rozdział  3

Rozpatrywanie spraw przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu.

§  10.
Do rozpatrzenia przez Radę Ministrów są kierowane:
1)
projekty ustaw wnoszonych do Sejmu PRL oraz projekty dekretów wnoszonych do Rady Państwa z inicjatywy Rządu,
2)
projekty innych dokumentów rządowych wnoszonych do Sejmu PRL na podstawie szczególnych przepisów ustawowych,
3)
projekty rozporządzeń i uchwał wykonawczych Rady Ministrów do ustaw i dekretów,
4)
projekty uchwał Rady Ministrów w węzłowych sprawach działalności administracji państwowej i gospodarki narodowej,
5)
projekt stanowiska Rządu w sprawie projektu ustawy (dekretu) wnoszonego z inicjatywy Rady Państwa lub inicjatywy poselskiej,
6)
inne dokumenty rządowe, skierowane przez Prezydium Rządu lub Prezesa Rady Ministrów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
§  11.
1.
Do rozpatrzenia przez Prezydium Rządu są kierowane:
1)
założenia projektów normatywnych aktów prawnych,
2)
projekty postanowień Prezydium Rządu w sprawach określonych w przepisach szczególnych,
3)
informacje i analizy problemowe nie skierowane pod obrady Rady Ministrów,
4)
oceny realizacji zadań oraz projekty zaleceń pokontrolnych,
5)
wnioski o podjęcie operatywnych rozstrzygnięć koordynacyjnych w sprawach ponadresortowych,
6)
inne sprawy wnoszone przez członków Prezydium Rządu.
2.
Prezydium Rządu może w odniesieniu do dokumentów określonych w § 10 pkt 3-6 rozstrzygać rozbieżności oraz stwierdzić przyjęcie dokumentu. Przy rozstrzyganiu rozbieżności w posiedzeniu Prezydium Rządu uczestniczą zainteresowani ministrowie.
§  12.
Prezes Rady Ministrów rozstrzyga, które z dokumentów rządowych nie wymagające z mocy przepisów szczególnych rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu są kierowane bezpośrednio do Sejmu PRL lub naczelnych instancji politycznych.
§  13.
1.
Prezes Rady Ministrów lub właściwy wiceprezes Rady Ministrów, któremu przedstawiono do wstępnej akceptacji dokument rządowy nie wymagający z mocy przepisów szczególnych rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu, może podjąć rozstrzygnięcie sprawy we własnym zakresie.
2.
Dokumentami rządowymi, o których mowa w ust. 1, mogą być w szczególności: informacje i analizy problemowe, oceny realizacji zadań, wnioski pokontrolne, założenia wstępne projektów normatywnych aktów prawnych oraz sprawy międzyresortowe w zakresie problematyki nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów lub właściwego wiceprezesa Rady Ministrów.
3.
Rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w ust. 2, mogą być podejmowane również w trybie bezpośrednich uzgodnień z zainteresowanymi członkami Prezydium Rządu.
4.
O podjętych rozstrzygnięciach, o których mowa w ust. 2 i 3, zawiadamia się zainteresowanych bezpośrednio członków Rady Ministrów oraz komórkę organizacyjną Urzędu Rady Ministrów prowadzącą rejestr dokumentów rządowych.
§  14.
1.
W celu należytego przygotowania spraw wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu mogą być organizowane w Urzędzie Rady Ministrów konferencje przygotowawcze. W konferencjach przygotowawczych biorą udział przedstawiciele zainteresowanych organów państwowych oraz w miarę potrzeby zaproszeni przedstawiciele organizacji spółdzielczych, społecznych, związków zawodowych oraz innych instytucji.
2.
W czasie konferencji przygotowawczej omawia się stan przygotowania dokumentu rządowego, jego kompletność, wyniki uzgodnień międzyresortowych i konsultacji oraz ustosunkowanie się do zgłoszonych opinii. Wnioski przyjęte w czasie konferencji przygotowawczej są przedstawiane na piśmie Prezesowi Rady Ministrów.