Rozdział 3 - Rozpatrywanie spraw przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu. - Regulamin prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz tryb opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych.
Monitor Polski
M.P.1983.27.152
Akt utracił moc Wersja od: 15 sierpnia 1983 r.
Rozdział 3
Rozpatrywanie spraw przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu.
Rozpatrywanie spraw przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu.
§ 10.
Do rozpatrzenia przez Radę Ministrów są kierowane:1)
projekty ustaw wnoszonych do Sejmu PRL oraz projekty dekretów wnoszonych do Rady Państwa z inicjatywy Rządu,2)
projekty innych dokumentów rządowych wnoszonych do Sejmu PRL na podstawie szczególnych przepisów ustawowych,3)
projekty rozporządzeń i uchwał wykonawczych Rady Ministrów do ustaw i dekretów,4)
projekty uchwał Rady Ministrów w węzłowych sprawach działalności administracji państwowej i gospodarki narodowej,5)
projekt stanowiska Rządu w sprawie projektu ustawy (dekretu) wnoszonego z inicjatywy Rady Państwa lub inicjatywy poselskiej,6)
inne dokumenty rządowe, skierowane przez Prezydium Rządu lub Prezesa Rady Ministrów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.§ 11.
1.
Do rozpatrzenia przez Prezydium Rządu są kierowane:1)
założenia projektów normatywnych aktów prawnych,2)
projekty postanowień Prezydium Rządu w sprawach określonych w przepisach szczególnych,3)
informacje i analizy problemowe nie skierowane pod obrady Rady Ministrów,4)
oceny realizacji zadań oraz projekty zaleceń pokontrolnych,5)
wnioski o podjęcie operatywnych rozstrzygnięć koordynacyjnych w sprawach ponadresortowych,6)
inne sprawy wnoszone przez członków Prezydium Rządu.2.
Prezydium Rządu może w odniesieniu do dokumentów określonych w § 10 pkt 3-6 rozstrzygać rozbieżności oraz stwierdzić przyjęcie dokumentu. Przy rozstrzyganiu rozbieżności w posiedzeniu Prezydium Rządu uczestniczą zainteresowani ministrowie.§ 12.
Prezes Rady Ministrów rozstrzyga, które z dokumentów rządowych nie wymagające z mocy przepisów szczególnych rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu są kierowane bezpośrednio do Sejmu PRL lub naczelnych instancji politycznych.§ 13.
1.
Prezes Rady Ministrów lub właściwy wiceprezes Rady Ministrów, któremu przedstawiono do wstępnej akceptacji dokument rządowy nie wymagający z mocy przepisów szczególnych rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu, może podjąć rozstrzygnięcie sprawy we własnym zakresie.2.
Dokumentami rządowymi, o których mowa w ust. 1, mogą być w szczególności: informacje i analizy problemowe, oceny realizacji zadań, wnioski pokontrolne, założenia wstępne projektów normatywnych aktów prawnych oraz sprawy międzyresortowe w zakresie problematyki nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów lub właściwego wiceprezesa Rady Ministrów.3.
Rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w ust. 2, mogą być podejmowane również w trybie bezpośrednich uzgodnień z zainteresowanymi członkami Prezydium Rządu.4.
O podjętych rozstrzygnięciach, o których mowa w ust. 2 i 3, zawiadamia się zainteresowanych bezpośrednio członków Rady Ministrów oraz komórkę organizacyjną Urzędu Rady Ministrów prowadzącą rejestr dokumentów rządowych.§ 14.
1.
W celu należytego przygotowania spraw wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu mogą być organizowane w Urzędzie Rady Ministrów konferencje przygotowawcze. W konferencjach przygotowawczych biorą udział przedstawiciele zainteresowanych organów państwowych oraz w miarę potrzeby zaproszeni przedstawiciele organizacji spółdzielczych, społecznych, związków zawodowych oraz innych instytucji.2.
W czasie konferencji przygotowawczej omawia się stan przygotowania dokumentu rządowego, jego kompletność, wyniki uzgodnień międzyresortowych i konsultacji oraz ustosunkowanie się do zgłoszonych opinii. Wnioski przyjęte w czasie konferencji przygotowawczej są przedstawiane na piśmie Prezesowi Rady Ministrów.