Rozdział 2 - Opracowywanie i uzgadnianie projektów dokumentów rządowych - Regulamin prac Rady Ministrów.

Monitor Polski

M.P.1991.7.47

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1992 r.

Rozdział  2

Opracowywanie i uzgadnianie projektów dokumentów rządowych

§  5.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych, projekty przedłożeń rządowych przeznaczonych na podstawie przepisów szczególnych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, analizy problemowe, oceny realizacji zadań, informacje i sprawozdania oraz projekty stanowiska Rządu w sprawie projektów ustaw wnoszonych do Sejmu z inicjatywy innych podmiotów, a także inne materiały, zwane również dalej "dokumentami rządowymi", opracowują w ramach swojej właściwości, uzgadniają i wnoszą pod obrady Rady Ministrów członkowie Rady Ministrów, kierownicy urzędów centralnych organów administracji państwowej oraz wojewodowie.
2.
Jeżeli centralny organ administracji państwowej podlega nadzorowi ministra, uzgadnianie i wnoszenie dokumentów rządowych pod obrady Rady Ministrów następuje za pośrednictwem lub po porozumieniu z tym ministrem.
3.
W opracowaniu projektów normatywnych aktów prawnych uczestniczą komórki obsługi prawnej organów określonych w ust. 1, które są odpowiedzialne za stronę prawną i formalną projektów.
4. 1
Opracowanie, uzgodnienie i wniesienie pod obrady Rady Ministrów projektu dokumentu rządowego może nastąpić z inicjatywy Komitetu Ekonomicznego lub Komitetu Społecznego Rady Ministrów.
5.
Opracowanie projektu dokumentu rządowego może być powierzone organowi opiniodawczo-doradczemu Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, pełnomocnikowi Rządu, a także komisji lub zespołowi specjalistów.
§  6.
1.
Projekt normatywnego aktu prawnego jest opracowany zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, ustalonymi przez Radę Ministrów w odrębnym trybie.
2.
Do projektu normatywnego aktu prawnego załącza się uzasadnienie obejmujące:
1)
przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana, oraz wyjaśnienie potrzeby i celu wydania normatywnego aktu prawnego,
2)
wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym oraz charakterystykę przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych, a także skutków finansowych, związanych z wejściem aktu w życie, oraz źródeł finansowania,
3)
omówienie wyników konsultacji społecznej bądź dyskusji publicznej oraz informacje o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek przeprowadzenia konsultacji lub zasięgnięcia opinii wynika z przepisów prawa.
3.
Jeżeli projekt normatywnego aktu prawnego przewiduje wydanie aktów wykonawczych, należy dołączyć projekty takich aktów o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji.
§  7.
1.
Projekty dokumentów rządowych przed wniesieniem do rozpatrzenia Radzie Ministrów są poddawane przez organ wnioskujący uzgodnieniom z członkami Rady Ministrów.
2. 2
Postępowaniem uzgadniającym w zakresie prawnym i formalnym powinna być objęta właściwa w sprawach legislacji komórka organizacyjna Urzędu Rady Ministrów, a w odniesieniu do dokumentów rządowych w sprawach:
a)
gospodarczych - Komitet Społeczno-Ekonomiczny Rady Ministrów,
b)
społeczno-politycznych - Komitet Społeczny Rady Ministrów.
3.
Projekty dokumentów rządowych, o których mowa w ust. 1, mogą być kierowane w celu zasięgnięcia opinii również do innych organów państwowych, a zwłaszcza: Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta, Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk, kierowników urzędów centralnych organów administracji państwowej i wojewodów, jeżeli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek uzgodnienia z tymi organami projektu dokumentu rządowego.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio przy zasięganiu opinii Sądu Najwyższego i Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§  8.
1.
Organy, do których skierowano projekt dokumentu rządowego w celu uzgodnienia, są obowiązane zająć stanowisko w wyznaczonym terminie, zgłaszając uwagi na piśmie lub zawiadamiając o ich braku.
2.
Termin, w którym należy ustosunkować się do projektu dokumentu rządowego, organ uzgadniający ustala, biorąc pod uwagę rodzaj i przedmiot dokumentu, a także pilność sprawy; termin ten nie powinien w zasadzie przekraczać 30 dni. Wyznaczenie dla uzgodnienia projektu dokumentu rządowego terminu krótszego niż 7 dni wymaga szczególnego uzasadnienia i porozumienia z Sekretarzem Rady Ministrów.
§  9. 3
 
1.
Rozbieżności powstałe w trakcie postępowania uzgadniającego właściwy organ wyjaśnia w toku organizowanych przez siebie konferencji uzgadniających. Po zakończeniu konferencji uzgadniającej sporządza się nową wersję projektu dokumentu rządowego lub protokół rozbieżności.
2.
Jeżeli nie jest możliwe usunięcie rozbieżności w trakcie postępowania uzgadniającego, właściwy organ kieruje projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Komitet Ekonomiczny lub Komitet Społeczny Rady Ministrów.
§  10.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych po przeprowadzeniu uzgodnień, a przed wniesieniem pod obrady Rady Ministrów, są rozpatrywane, z zastrzeżeniem ust. 2, pod względem prawnym i redakcyjnym przez Komisję Prawniczą w Urzędzie Rady Ministrów, zwaną dalej "Komisją Prawniczą". Z wnioskiem o rozpatrzenie projektu przez Komisję Prawniczą występuje organ, który opracował projekt.
2.
Sekretarz Rady Ministrów lub upoważniony przez niego kierownik właściwej w sprawach legislacji komórki organizacyjnej Urzędu Rady Ministrów może:
1)
z własnej inicjatywy lub na szczególnie umotywowany wniosek organu wnoszącego projekt normatywnego aktu prawnego zwolnić ten projekt od obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą albo
2)
odmówić skierowania pod obrady Komisji Prawniczej projektu opracowanego niezgodnie z zasadami określonymi w przepisach uchwały lub innych przepisach prawa.
§  11.
1.
Komisja Prawnicza rozpatruje i ocenia projekt normatywnego aktu prawnego pod względem jego zgodności z obowiązującym systemem prawa, prawidłowości i wewnętrznej spójności jego przepisów oraz potrzeby uchylenia lub utrzymania w mocy przepisów dotychczasowych, a także pod względem jego zgodności z zasadami techniki prawodawczej i poprawności językowej.
2.
W wyniku prac Komisja Prawnicza ustala tekst projektu normatywnego aktu prawnego pod względem prawnym i formalnym.
§  12.
1.
W skład Komisji Prawniczej wchodzą zaproszeni przedstawiciele komórek obsługi prawnej ministerstw i urzędów centralnych, a także prawnicy przedstawiciele innych organów oraz instytucji, zaproszeni do udziału w posiedzeniu Komisji.
2.
Szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji Prawniczej określa Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów.
1 § 5 ust. 4:

- zmieniony przez § 7 uchwały nr 3 Rady Ministrów z dnia 21 stycznia 1992 r. w sprawie powołania Komitetu Społeczno-Ekonomicznego Rady Ministrów (M.P.92.7.47) z dniem 21 stycznia 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 31 lipca 1992 r. (M.P.92.25.180) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1992 r.

2 § 7 ust. 2:

- zmieniony przez § 7 uchwały nr 3 Rady Ministrów z dnia 21 stycznia 1992 r. w sprawie powołania Komitetu Społeczno-Ekonomicznego Rady Ministrów (M.P.92.7.47) z dniem 21 stycznia 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 31 lipca 1992 r. (M.P.92.25.180) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1992 r.

3 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 31 lipca 1992 r. (M.P.92.25.180) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 31 lipca 1992 r.