Realizacja ustawy budżetowej na rok 1991.

Monitor Polski

M.P.1991.13.84

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 kwietnia 1991 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 23 lutego 1991 r.
w sprawie realizacji ustawy budżetowej na rok 1991.

1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza, że wobec niepewności zewnętrznych i wewnętrznych czynników kształtujących sytuację gospodarczą, założenia, na których została oparta ustawa budżetowa, mogą być obarczone dużym błędem. W szczególności wątpliwości budzą założenia dotyczące:
-
przewidywanego wzrostu cen towarów i usług,
-
rachunku wpływów do budżetu państwa,
-
skalkulowania wydatków wielu dziedzin budżetowych, których poziom może nie zagwarantować zaspokojenia najniezbędniejszych potrzeb,
-
wydatkowania relatywnie niskich środków na realizację rzeczowych zamierzeń budownictwa mieszkaniowego.
2.
Sejm zaleca Rządowi:
-
przeprowadzenie ponownej wnikliwej analizy założeń, które legły u podstaw konstrukcji ustawy budżetowej, i przedstawienie wynikających stąd wniosków. Sejm widzi pilną potrzebę poszukiwania możliwości zarówno zwiększenia dochodów budżetu państwa, jak i zwiększenia wydatków. Szczególnie wnikliwej oceny wymaga równomierność obciążenia różnych grup społeczno-zawodowych na rzecz budżetu. Należy sprawdzić, czy dochody od banków i instytucji ubezpieczeniowych oraz od prywatnego sektora pozarolniczego nie zostały skalkulowane na zbyt niskim poziomie. Zwiększenie wydatków powinno objąć oświatę i kulturę. Szczególnej ochrony ze strony państwa wymaga oświata przedszkolna. Konieczne jest także poszukiwanie środków na dotacje do mleka i przetworów mlecznych oraz do podręczników szkolnych;
-
przygotowanie programu udostępnienia na rzecz finansowania rozwoju kraju części środków zgromadzonych w postaci rezerw dewizowych. Aktywizacja tych środków umożliwić powinna zwiększenie nakładów na rozwój infrastruktury technicznej i społecznej, w tym jako najwyższy priorytet - na budowę szpitali onkologicznych w Bydgoszczy, Gliwicach i Kielcach, a także na wsparcie procesu restrukturyzacji przedsiębiorstw produkcyjnych i gospodarstw rolnych;
-
ponowne przeanalizowanie poprawności określenia subwencji dla gmin i zbadanie sytuacji gmin, które znajdują się w najtrudniejszych warunkach finansowych,
-
rozważenie możliwości zwiększenia środków, które służyć powinny przeciwdziałaniu rysującej się groźbie dalszego poważnego obniżenia rozmiarów budownictwa mieszkaniowego. Niezbędne jest pilne wznowienie kredytowania budownictwa, również budów nowo rozpoczynanych;
-
zwiększenie ze środków rezerwowych wydatków wojewodów na rolnictwo o kwotę 200 mld zł,
-
wydzielenie w ramach środków na ochronę zdrowia środków niezbędnych na finansowanie działalności sanatoriów, po ich weryfikacji przez zespół rządowo-związkowy,
-
ponowne przeanalizowanie możliwości i warunków wprowadzenia minimalnych cen skupu na dwa podstawowe produkty rolne - mleko i zboże chlebowe.
3.
Sejm oczekuje od Rządu zaprzestania sprzedaży obligacji podlegających zamianie na akcje prywatyzowanych przedsiębiorstw. Kontynuacja sprzedaży tych obligacji w obecnej sytuacji stwarza niczym nie uzasadnione przywileje, przede wszystkim dla zamożniejszych grup obywateli.
4.
Sejm zwraca uwagę Rządowi, że utworzenie Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. nastąpiło mimo zdecydowanie negatywnej opinii właściwej komisji sejmowej. Sejm zaleca dokonanie zasadniczych zmian w funkcjonowaniu Agencji.
5.
Sejm zwraca się do Rządu o natychmiastowe wprowadzenie barier celnych na importowane produkty żywnościowe, których mamy dostatek rodzimej produkcji.
6.
Sejm zaleca Ministrowi Edukacji Narodowej wydzielenie odpowiednich kwot na stypendia dla studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ekwiwalentnych do uczelni państwowych.
7.
Sejm nie aprobuje tendencji do zwiększania liczby stanowisk w administracji rządowej i zobowiązuje Rząd do przedstawienia docelowej struktury zarządzania Państwem. Weryfikacja istniejącego stanu powinna obejmować w szczególności stanowiska kierownicze w urzędach centralnych, terenowych pełnomocników rządu, doradców itp.
8.
Sejm oczekuje od Rządu wykonania zaleceń wynikających z niniejszej uchwały w terminie do końca kwietnia br.
9.
Sejm apeluje do Kancelarii: Sejmu, Senatu i Prezydenta o ponowne przeanalizowanie wydatków na bieżący rok i przekazanie ewentualnych oszczędności na cele społecznie użyteczne.