Ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.

Monitor Polski

M.P.1983.30.162

Akt utracił moc
Wersja od: 15 września 1983 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 23 sierpnia 1983 r.
w sprawie ramowych zasad i trybu wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.

Na podstawie § 8 pkt 1 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196) zarządza się, co następuje:
Wprowadza się ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54, Nr 44, poz. 288 i Nr 45, poz. 289), stanowiące załącznik do zarządzenia.
Przepisy zarządzenia dotyczą inwestycji przedsiębiorstw użyteczności publicznej nowo rozpoczynanych oraz kontynuowanych.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE ZASADY I TRYB WNIOSKOWANIA, PLANOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI PODEJMOWANYCH NA PODSTAWIE DECYZJI WŁAŚCIWEGO TERENOWEGO ORGANU ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

§  1.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może podejmować decyzje o inwestycjach realizowanych w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej, dla których jest organem założycielskim.
2.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej podejmuje decyzje o realizacji inwestycji, o której mowa w ust. 1, jeżeli ma być ona w części lub w całości sfinansowana ze środków budżetowych lub pozabudżetowych, będących w dyspozycji tego organu.
§  2.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego podejmuje w szczególności decyzje o realizacji inwestycji o znaczeniu wojewódzkim lub obejmujących swym zasięgiem kilka jednostek administracyjnych stopnia podstawowego, zwłaszcza w zakresie infrastruktury technicznej miast i osiedli mieszkaniowych oraz ochrony środowiska.
§  3.
1.
Zainteresowane przedsiębiorstwo użyteczności publicznej (przyszły użytkownik) lub w porozumieniu z nim inna jednostka upoważniona przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego występuje z wnioskiem o podjęcie decyzji o realizacji inwestycji do właściwego terenowego organu administracji państwowej.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać ogólną charakterystykę inwestycji, obejmującą niezbędny do podjęcia decyzji zakres informacji o jej realizacji, a w szczególności:
1)
omówienie celów i efektów inwestycji (w odniesieniu do inwestycji nowo rozpoczynanych),
2)
zakres rzeczowy inwestycji,
3)
wskazania lokalizacyjne (w odniesieniu do inwestycji nowo rozpoczynanych),
4)
przedstawienie możliwości zrealizowania inwestycji nowo rozpoczynanych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe lub w odniesieniu do inwestycji kontynuowanych podanie generalnego wykonawcy, a w odniesieniu do inwestycji polegających na zakupach gotowych dóbr inwestycyjnych - dostawcy,
5)
dotychczas zrealizowany finansowy i rzeczowy zakres robót (w odniesieniu do inwestycji kontynuowanych),
6)
koszt inwestycji wraz z uzasadnioną propozycją dotyczącą źródeł jego sfinansowania w całości i w poszczególnych latach realizacji; jeżeli finansowanie inwestycji jest przewidziane przy udziale:
a)
kredytu bankowego - wniosek wymaga zaopiniowania przez oddział banku finansujący przedsiębiorstwo,
b)
funduszu celowego - wniosek wymaga zaopiniowania przez dysponenta tego funduszu.
3.
Szczegółowy tryb przedstawiania wniosków określa terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  4.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej podejmuje decyzje o włączeniu inwestycji do projektu terytorialnego pięcioletniego planu społeczno-gospodarczego i projektu terytorialnego planu rocznego oraz o wielkości jej dotowania ze środków budżetowych lub pozabudżetowych będących w dyspozycji tego organu - z uwzględnieniem zasad określonych w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. Nr 7, poz. 51).
§  5.
Terytorialny pięcioletni plan społeczno-gospodarczy, a w uzasadnionych wypadkach, w szczególności w odniesieniu do inwestycji o dłuższych cyklach realizacji, także plan perspektywiczny rozwoju województwa, stanowią podstawę do podjęcia przez inwestora niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji procesu inwestycyjnego, a zwłaszcza do uzyskania lokalizacji, zlecenia opracowania dokumentacji projektowej i zawarcia wstępnych porozumień i umów z uczestnikami procesu inwestycyjnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  6.
1.
Koszty przygotowania inwestycji do realizacji w zakresie prac projektowych i organizacji procesu inwestycyjnego mogą być finansowane ze środków budżetowych i pozabudżetowych. Wysokość kosztów, przewidzianych do finansowania z tych środków, określa organ, który podjął decyzję o realizacji inwestycji.
2.
Koszty przygotowania inwestycji do realizacji, z której następnie zrezygnowano, zmniejszają fundusz, z którego zostały sfinansowane, z tym że przez ten fundusz rozumie się także równowartość środków budżetowych i pozabudżetowych, otrzymanych przez przedsiębiorstwo na finansowanie tych kosztów.
§  7.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji może nastąpić po uchwaleniu przez właściwą radę narodową planu rocznego, do którego inwestycja ta została włączona.
§  8.
Zmiana podstawowych parametrów inwestycji w toku jej realizacji, powodująca zmniejszenie planowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej oraz zwiększenie wartości kosztorysowej, powodujące wzrost zapotrzebowania na środki budżetowe lub pozabudżetowe a także opóźnienie terminu zakończenia inwestycji, może być dokonana na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.
§  9.
1.
Zasady rozliczania kosztów działalności inwestycyjnej określają odrębne przepisy.
2.
Rozliczenie kosztów inwestycji należy przekazać właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej. Jeżeli inwestycja finansowana była przy udziale:
1)
kredytu bankowego - rozliczenie należy przekazać również właściwemu oddziałowi banku,
2)
funduszu społecznego lub celowego - rozliczenie należy przekazać dysponentowi tego funduszu.