Przewozy pracowników do pracy własnym taborem zakładu pracy na terenie całego kraju z wyjątkiem m.st. Warszawy.

Monitor Polski

M.P.1950.A-17.176

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lutego 1950 r.

OKÓLNIK NR 3
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1950 r.
w sprawie przewozów pracowników do pracy własnym taborem zakładu pracy na terenie całego kraju z wyjątkiem m.st. Warszawy.

Sprawa dowożenia pracowników do miejsca pracy i odwożenia ich do domu własnym taborem zakładu pracy istnieje na terenie całego kraju. Dla m.st. Warszawy została ona już uregulowana okólnikiem Nr 17 w sprawie likwidacji przewozów pracowników własnym taborem z dnia 3 sierpnia 1949 r. Pozostaje więc do unormowania dowóz pracowników na pozostałym obszarze.
Dowozów własnym taborem nie można kategorycznie zakazać, ponieważ w wielu przypadkach jest to jedyny dostępny środek transportowy. Niemniej jednak należy dążyć do tego, aby stosowany był on tam, gdzie jest to niezbędnie konieczne.

Mając na względzie zarówno dobro świata pracy, jak też interes Skarbu Państwa, zarządzam, co następuje:

1.
Wykonywanie dowozów pracowników do miejsca pracy i odwożenie ich do domu własnym taborem zakładów pracy jest po dniu 31 marca 1950 r. bez zezwolenia Ministerstwa Komunikacji zabronione.
2.
Istotnym warunkiem dla uzyskania zezwolenia na odwożenie pracowników do miejsca pracy własnym taborem zakładu pracy jest autorytatywne stwierdzenie:
1)
że zachodzi brak dogodnych połączeń środków komunikacji publicznej lub niemożność dostosowania godzin pracy do rozkładu jazdy tych środków;
2)
że zachodzi niemożność uruchomienia stałych lub doraźnych kursów samochodów P.K.S., względnie wynajmowania tych samochodów do tej pracy za opłatą od kilometra.
3.
Wniosek zakładu pracy o zezwolenie na odwożenie pracowników powinien być złożony do miejscowego wojewody (w m. Łodzi do Prezydenta Miasta), który po zaopiniowaniu prześle go wraz z zaświadczeniem właściwego oddziału P.K.S. do Ministerstwa Komunikacji.
4.
Ministerstwo Komunikacji może upoważnić wojewodów do udzielania omawianych zezwoleń według wskazówek ustalonych przez to Ministerstwo.
5.
Zezwolenia będą wydawane z klauzulą ich ważności aż do odwołania.
6.
Wojewódzkie władze administracji ogólnej czuwać będą nad prawidłowością wykonywania przewozów oraz likwidować będą powstałe niedociągnięcia.
7.
Pracownicy korzystający z omawianych przewozów powinni posiadać zaświadczenia stwierdzające opłacenie miesięcznej należności za przejazd.
8.
Opłatę za przejazd oblicza się w wysokości równej opłacie kolejowej za bilet pracowniczy miesięczny na daną odległość.
9.
Ministerstwo Komunikacji jest upoważnione do wydawania szczególnych zarządzeń, mających na celu usprawnianie przewozów pracowników własnym taborem zakładów pracy.