Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Przewóz przesyłek towarowych w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej.

Monitor Polski

M.P.1955.18.185

Akt utracił moc
Wersja od: 1 marca 1955 r.

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy niniejszego zarządzenia określają zasady wykonywania państwowego planu przewozów towarowych w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej oraz obowiązki i prawa przewoźników, jak również osób korzystających z tych przewozów.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu niniejszym jest mowa o kolei, należy rozumieć przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", a gdy jest mowa o żegludze należy rozumieć państwowe przedsiębiorstwo żeglugi śródlądowej.
§  3.
1.
Przez przewóz w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej należy rozumieć przewóz przesyłek towarowych przez dwóch przewoźników, to jest kolej i żeglugę, za jednym wspólnym listem przewozowym na całą drogę przewozu na warunkach ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
2.
Przewóz w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej może się odbywać z jednorazowym przeładowaniem (z taboru kolejowego na tabor rzeczny lub odwrotnie) lub z dwukrotnym przeładowaniem (z taboru kolejowego na tabor rzeczny i ponownie na tabor kolejowy lub odwrotnie).
§  4.
1.
Przewóz koleją lub wodą przesyłek przeznaczonych na składowanie, a po zakończeniu okresu składowania przewożonych dalej wodą lub koleją, odbywa się na podstawie oddzielnych listów przewozowych, stosowanych na kolei i w żegludze. Przewozów takich nie uważa się za przewozy w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej.
2.
Przy przewozach określonych w ust. 1 przewoźne oblicza się według zasad obowiązujących przepisów i taryf tego przewoźnika, który dokonuje przewozu.
§  5.
1.
Do komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej włączone są wszystkie stacje kolejowe otwarte do odprawy przesyłek wagonowych.
2.
Śródlądowe porty handlowe, w których dokonuje się przeładowania z taboru kolejowego na tabor rzeczny lub odwrotnie, podane są w taryfie towarowej dla przewozów w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej.
§  6.
Kolej i żegluga obowiązane są przydzielać w miejscowościach przeładowania dostateczną ilość taboru dla dalszego przewozu przesyłek.
§  7.
Przewóz przesyłek w komunikacji kombinowanej kolejowo-rzecznej odbywa się na odległościach powyżej 150 km, obliczonych według odległości kolejowej, przy czym przewóz koleją nie może być krótszy niż na odległość 30 km. W szczególnych przypadkach uzasadnionych gospodarczo przewozy w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej mogą być dokonywane na odległościach krótszych za zgodą Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  8.
W komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej kolej może po porozumieniu się z żeglugą i nadawcami organizować przewozy marszrutowe przesyłek, żegluga zaś po porozumieniu z koleją i nadawcami - przewozy wahadłowe, to jest taborem wydzielonym specjalnie do przewozu na danej trasie dla danego ładunku i odbiorcy.
§  9.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się na odcinku przewozu koleją - przepisy obowiązujące na kolei, na odcinku przewozu wodą - przepisy obowiązujące w żegludze.