Rozdział 1 - Przewóz konwojentów i drużyn roboczych. - Przewóz osób samochodami ciężarowymi.

Monitor Polski

M.P.1970.20.170

Akt utracił moc
Wersja od: 5 października 1971 r.

Rozdział  1

Przewóz konwojentów i drużyn roboczych.

§  1.
1.
Przewóz konwojentów i członków drużyn roboczych samochodem ciężarowym dozwolony jest tylko w kabinie kierowcy, z tym że liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc przewidzianych w konstrukcji kabiny.
2.
Jeżeli z braku miejsca w kabinie kierowcy lub z innych ważnych powodów konwojenci i członkowie drużyn roboczych nie mogą być przewożeni w kabinie kierowcy, przewóz tych osób samochodem ciężarowym oraz ciężarowym pojazdem członowym może się odbywać poza kabiną kierowcy, jednak przy zachowaniu przepisów § 4 pkt 1, 3 i 4 lit b), c), e) oraz następujących warunków:
1)
liczba przewożonych konwojentów i członków drużyn roboczych nie może przekraczać 8; samochodami ciężarowymi z nadwoziem specjalnym, w których konstrukcji przewidziane są także miejsca dla przewozu osób, dopuszcza się przewóz tylu osób, ile miejsc przewidziano w konstrukcji pojazdu;
2)
osobom przewożonym na powierzchni ładunkowej należy zapewnić w miarę możliwości miejsca siedzące, a co najmniej uchwyty zabezpieczające przed wypadnięciem;
3)
nie wolno przewozić osób obok ładunków lub na ładunkach:
a)
zawierających materiały niebezpieczne,
b)
cuchnących lub pylących,
c)
niedostatecznie umocowanych,
d)
zawierających artykuły żywnościowe bez opakowania;
4)
nie wolno przewozić:
a)
osób na powierzchni ładunkowej między ładunkiem a kabiną kierowcy,
b)
osób w skrzyni ładunkowej samochodów samowyładowczych (wywrotek) i izotermicznych.
3.
Liczba przewożonych konwojentów i członków drużyn roboczych powinna być wpisana w karcie drogowej (w rubryce "uwagi" na pierwszej stronie).
4. 1
W zakresie potrzeb przewozowych rolnictwa, leśnictwa, budownictwa i przemysłu spożywczego dopuszcza się, poza granicami administracyjnymi miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty miejskie, przewóz konwojentów i członków drużyn roboczych na przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy, pod warunkiem że przewóz odbywa się na odległość nie większą niż 15 km i ciągnik ciągnie tylko jedną przyczepę, oraz przy zachowaniu przepisów ust. 2 pkt 2-4, ust. 3, § 3 pkt 1, 4, 7-9 i § 4 pkt 1-3, 4 lit. a)-e), 6 i 7.
5.
W razie stałego używania przyczepy do przewozu drużyn roboczych przyczepę należy wyposażyć w odpowiednią kabinę, która umożliwiałaby bezpieczny przewóz członków drużyny roboczej; kabina powinna mieć miejsca siedzące, odpowiadające warunkom określonym w § 4 ust. 5-7.
6.
Przepis ust. 4 ma odpowiednie zastosowanie do przewozu w przyczepach mieszkalnych dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych, z tym że przewóz taki może się odbywać również w granicach administracyjnych miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty miejskie.
1 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 3 czerwca 1971 r. (M.P.71.32.206) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 czerwca 1971 r.