§ 5. - Prowadzenie rachunkowości przez spółki wodne.

Monitor Polski

M.P.1966.59.287

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 1966 r.
§  5.
1.
Za prawidłowy uważa się dowód księgowy:
1)
stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem;
2)
zawierający co najmniej:
a)
nazwę (imię i nazwisko) i adres wystawiającego dowód,
b)
wskazanie stron uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
c)
datę sporządzenia dowodu,
d)
przedmiot, datę i adres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
e)
wartościowe i - jeśli jest to możliwe - również ilościowe określenie operacji gospodarczej,
f)
podpisy osób odpowiedzialnych za dokonanie operacji i jej udokumentowanie;
3)
sprawdzony pod względem merytorycznym oraz formalnym i rachunkowym przez osoby do tego powołane;
4)
zadekretowany, tzn. zawierający określenie, na jakich pozycjach (kontach) ma być zaksięgowany, oraz podpis osoby dekretującej;
5)
zaopatrzony w kolejny numer, nadany przez osobę dekretującą.
2.
Za dowody księgowe uznaje się również prawidłowo sporządzone zestawienia dowodów i polecenia księgowania.
3.
Za prawidłowo sporządzone zestawienia dowodów uważa się zestawienia umożliwiające powiązanie sum podlegających księgowaniu z odpowiednimi dowodami.
4.
Polecenie księgowania wystawia się w razie:
1)
wystornowania błędnego zapisu,
2)
księgowania zbiorczym zapisem grupy dowodów,
3)
księgowania sum wynikających z zestawień dowodów.
5.
Polecenie księgowania powinno zawierać co najmniej:
1)
nazwę spółki wodnej,
2)
datę wystawienia,
3)
treść i kwoty, które mają być księgowane,
4)
określenie dowodów, na których podstawie zostało wystawione,
5)
dekretację, tzn. określenie, na jakich pozycjach (kontach) ma być dokonane księgowanie,
6)
podpisy osób: polecającej i zatwierdzającej dokonanie księgowania.