§ 5. - Prowadzenie przez komunalne przedsiębiorstwa (zakłady) komunikacyjne transportu osób i bagażu autobusami na obszarze miast i osiedli.

Monitor Polski

M.P.1963.58.301

Akt utracił moc
Wersja od: 30 lipca 1963 r.
§  5.
1.
Komunalne przedsiębiorstwa (zakłady) komunikacyjne prowadzą transport w regularnej komunikacji autobusowej zgodnie z rozkładem jazdy.
2.
Rozkład jazdy, jak i jego zmiany, opracowuje komunalne przedsiębiorstwo (zakład) komunikacyjne na podstawie przeprowadzonych na poszczególnych liniach badań ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w godzinach szczytowego nasilenia ruchu, jak również w innym czasie z uwzględnieniem możliwości przepustowych tras i zdolności przewozowych linii. Rozkład jazdy powinien zapewnić dogodne połączenia pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta i połączenia tych dzielnic z ważniejszymi punktami miasta, np. z dworcami kolejowymi, portami lotniczymi, żeglugowymi, dworcami Państwowej Komunikacji Samochodowej, urzędami, wyższymi uczelniami, ważniejszymi zakładami pracy, ośrodkami sportowymi, kulturalnymi itp.
3.
Rozkłady jazdy powinny być opracowane oddzielnie dla okresów zimowego i letniego. Za okres zimowy należy w zasadzie uważać I i IV kwartał, a za okres letni II i III kwartał roku kalendarzowego.
4.
Rozkład jazdy, jak również jego zmiany mogą być wprowadzone w życie po zatwierdzeniu przez właściwy do spraw gospodarki komunalnej organ prezydium rady narodowej, które nadzoruje komunalne przedsiębiorstwo (zakład) komunikacyjne.
5.
W nowo uruchamianych komunalnych przedsiębiorstwach (zakładach) komunikacyjnych, jak również dla nowo uruchamianych linii autobusowych może być opracowany na podstawie założeń wymienionych w § 2 ust. 2 tymczasowy rozkład jazdy na okres najwyżej 3 miesięcy, bez potrzeby przeprowadzania badań, o jakich mowa w ust. 2, z tym że w okresie obowiązywania tymczasowego rozkładu jazdy badania te powinny być przeprowadzone.
6.
Zmiany ustalonego rozkładu jazdy dopuszczalne są wyłącznie przy jego okresowej zmianie, z wyjątkiem przypadków, gdy zmiana rozkładu jazdy jest konieczna ze względu:
1)
na poprawienie warunków przewozowych przez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów,
2)
na zamknięcie na dłuższy okres ruchu na ulicach, przez które przebiega linia autobusowa.
7.
W przypadku wymienionym w ust. 6 pkt 2, o ile zamknięcie ulic uniemożliwia komunikację na danej linii, komunalne przedsiębiorstwo (zakład) komunikacyjne zorganizuje transport autobusowy liniami zastępczymi.
8.
Wszelkie zmiany rozkładu jazdy powinny być przed wprowadzeniem ich w życie podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości; termin wprowadzenia w życie okresowych zmian rozkładów jazdy powinien być podany do publicznej wiadomości co najmniej na tydzień przed ich wprowadzeniem.