§ 9. - Postępowanie w razie wypadków lotniczych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-25.402

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 1950 r.
§  9.
1.
Placówka okręgowa K.C.S.P., na której terenie zdarzył się wypadek, ma obowiązek opracowania całości sprawozdania z wypadku i w tym celu:
1)
zabezpiecza na miejscu wypadku zarówno statek powietrzny jak i dowody rzeczowe, dokumenty statku i załogi oraz wykonuje zdjęcia fotograficzne i szkice sytuacyjne;
2)
zawiadamia natychmiast centralę K.C.S.P., Komisję Badania Wypadków Lotniczych i Główną Inspekcję Komunikacji, a także właściciela lub użytkownika, jeżeli statek powietrzny oddany był w ich użytkowanie i jeżeli mają oni siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
rzeczoznawca placówki okręgowej K.C.S.P. przystępuje niezwłocznie do badania załogi, świadków, ewentualnie instruktora w/g przepisów ustalonych w specjalnej instrukcji K.C.S.P. oraz zapoznaje się z wszelkimi okolicznościami, które mogłyby mieć wpływ na przebieg wypadku;
4)
dla każdego wypadku lotniczego rzeczoznawca placówki okręgowej K.C.S.P. sporządza szczegółowy protokół na przepisanych formularzach (w/g zał. Nr 2 i 3) oraz wystawia świadectwo oględzin statku powietrznego (zał. 4 i 5), z podaniem stopnia uszkodzenia oraz wniosku co do naprawy lub kasacji;
5)
pełny protokół badania wypadku wraz z załączonym świadectwem oględzin rzeczoznawca placówki okręgowej K.C.S.P. przesyła natychmiast do Centrali K.C.S.P. i Komisji Badania Wypadków Lotniczych przy Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji, a w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3, także władzom wojskowym (Dowódca Wojsk Lotniczych), zatrzymując odpis u siebie; ponadto świadectwo oględzin przesyła również do Departamentu Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji dla rejestru statków powietrznych, przy czym w tym świadectwie należy określić wypadek, wskazując datę i miejsce wypadku oraz nazwisko pilota;
6)
do czasu wyjaśnienia sprawy w wypadkach, które według przeświadczenia rzeczoznawcy placówki okręgowej KC.S.P. zaszły z winy pilota lub instruktora, rzeczoznawca K.C.S.P. odbiera pilotowi względnie instruktorowi licencję, przesyłając ją do Ministerstwa Komunikacji (Departament Lotnictwa Cywilnego);
7)
rzeczoznawca placówki okręgowej K.C.S.P. wydaje dyspozycję co do zmiany miejsca położenia uszkodzonego statku powietrznego;
8)
dla celów statystycznych rzeczoznawcy placówek okręgów K.C.S.P. prowadzą bieżąco ewidencję wypadków lotniczych, niezależnie od tego ogólną ewidencję prowadzi centrala KC.S.P.
2.
Osoba, która według przypuszczenia rzeczoznawcy placówki okręgowej K.C.S.P. ponosi odpowiedzialność za wypadek, winna być w miarę możności obecna przy przeprowadzaniu dochodzenia.