§ 11. - Postępowanie w razie wypadków lotniczych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-25.402

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 1950 r.
§  11.
1.
W celu osiągnięcia zadań określonych w § 10 Komisja Badania Wypadków Lotniczych;
1)
może przeprowadzać badania wypadków drogą oględzin, przesłuchiwania świadków, zbierania dokumentów i innych materiałów mogących przyczynić się do wyświetlenia przyczyn wypadku, może powoływać rzeczoznawców, przedstawiać wnioski o przeprowadzenie badania lekarskiego członków załogi, badania techniczne materiałów i tp., jeżeli uzna to za konieczne;
2)
może udać się na miejsce wypadku w komplecie lub delegować jednego albo kilku swych członków dla przeprowadzenia badań i utrwalenia ich w protokóle; może jednak poprzestać na badaniu tego wypadku przez rzeczoznawcę okręgu K.C.S.P., jeżeli przewodniczący Komisji uzna to za wystarczające, biorąc pod uwagę okoliczności wypadku;
3)
zawiadamia o wypadku właściciela lub użytkownika statku powietrznego, jeżeli posiadają oni siedzibę poza terytorium Państwa; jeżeli Państwo przynależności statku powietrznego wyrazi prośbę o dopuszczenie do udziału w prowadzonym dochodzeniu. Komisja po uzgodnieniu z Ministerstwem Spraw Zagranicznych dopuści przedstawicieli tego Państwa do roli obserwatora.
2.
Całość dochodzeń i badań winna zmierzać do zebrania możliwie najobfitszego i najbardziej rzeczowego materiału, któryby mógł stanowić dostatecznie silną podstawę do wysnucia potrzebnych wniosków.
3.
Szczegółowy sposób prowadzenia dochodzeń przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych oraz warunki podejmowania przez nią decyzji ustala regulamin zatwierdzony przez Ministra Komunikacji.
4.
Jeżeli Komisja Badania Wypadków Lotniczych wydaje opinię o winie, obowiązana jest uprzednio wysłuchać wyjaśnień osoby, której opinia ma dotyczyć. Obowiązuje przy tym zbadanie szczególnie staranne, czy wina była wynikiem złej woli, niedbalstwa, lekkomyślności, pijaństwa, nieprzestrzegania względnie nieznajomości obowiązujących przepisów lub instrukcji, ze stwierdzeniem przy tym, czy nieznajomość pochodzi z niechęci obwinionego do przyswojenia ich sobie, czy też niepodania tych przepisów do wiadomości przez przełożonych. Należy również stwierdzić, czy na zachowanie się winnego nie miało wpływu przemęczenie, lub inne podobne okoliczności.
5.
Komisja Badania Wypadków Lotniczych sporządza protokół końcowy z badania wypadku w ciągu miesiąca od dnia wypadku z tym zastrzeżeniem, że jeżeli w wyniku wniosków Komisji ma się wykonać dodatkowe próby i badania techniczne, ostateczny wynik badania wypadku lotniczego może być uzupełniony niezwłocznie po zakończeniu tych prób dodatkowych.
6.
Komisja Badania Wypadków Lotniczych prowadzi statystykę wypadków lotniczych. Zestawienia statystyczne wykonane za ubiegły rok kalendarzowy przedstawia się Ministrowi Komunikacji do 1 marca każdego roku.