Rozdział 2 - Zadania pracowników nadzorujących czynności kontrolne - Postępowanie kontrolne.

Monitor Polski

M.P.1995.17.211

Akt utracił moc
Wersja od: 6 kwietnia 1995 r.

Rozdział  2

Zadania pracowników nadzorujących czynności kontrolne

§  3.
Dyrektor jednostki organizacyjnej NIK w postępowaniu kontrolnym w szczególności:
1)
organizuje pracę jednostki i kieruje jej działalnością,
2)
reprezentuje Najwyższą Izbę Kontroli wobec innych organów i instytucji w sprawach objętych działaniami kontrolnymi i w granicach upoważnień udzielonych przez Prezesa NIK,
3)
podejmuje czynności zapewniające prawidłowy i terminowy przebieg postępowania kontrolnego,
4)
wyznacza podległych pracowników do wykonania określonych czynności kontrolnych,
5)
sprawuje nadzór nad wykonywaniem przez pracowników powierzonych im zadań, zwłaszcza nad przygotowaniem się do przeprowadzenia kontroli i nad przestrzeganiem obowiązujących zasad i trybu przeprowadzania kontroli,
6)
w razie potrzeby przeprowadza kontrolę lub uczestniczy w poszczególnych czynnościach kontrolnych oraz w naradach pokontrolnych,
7)
zapewnia rzetelne przedstawianie w wystąpieniach pokontrolnych oceny kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości także uwag i wniosków w sprawie ich usunięcia,
8)
wykonuje czynności w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń,
9)
kieruje opracowywaniem informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli,
10)
podejmuje działania zmierzające do wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych.
§  4.
Wicedyrektor jednostki organizacyjnej NIK wykonuje zadania określone w § 3 w zakresie, w jakim zostały mu powierzone przez dyrektora.
§  5.
Doradca Prezesa NIK realizuje w postępowaniu kontrolnym zadania wyznaczone przez Prezesa NIK.
§  6.
Doradca ekonomiczny i doradca techniczny:
1)
prowadzi badania analityczne określonych problemów i opracowuje ich wyniki, stanowiące podstawę proponowanych tematów kontroli,
2)
opracowuje projekty i zgłasza uwagi do projektów programów kontroli,
3)
pełni funkcje koordynatora kontroli,
4)
przygotowuje lub pomaga w przygotowaniu narad związanych z procesem kontroli i udziela pomocy w toku czynności kontrolnych,
5)
sprawuje w zakresie wyznaczonym przez dyrektora bieżący nadzór nad przebiegiem postępowania kontrolnego,
6)
przeprowadza w razie potrzeby kontrolę lub uczestniczy w czynnościach kontrolnych,
7)
w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli analizuje i ocenia protokół oraz zebrane dowody z punktu widzenia zachowania zasad i trybu postępowania kontrolnego,
8)
bierze udział w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń,
9)
uczestniczy w naradach pokontrolnych,
10)
analizuje projekty wystąpień pokontrolnych, dokonuje ich oceny i niezbędnej korekty,
11)
przygotowuje projekty informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli i projekty innych opracowań pokontrolnych,
12)
dokonuje oceny odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne i przedstawia ją dyrektorowi,
13)
wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez dyrektora.
§  7.
Doradca prawny:
1)
informuje dyrektora jednostki organizacyjnej NIK o zmianach stanu prawnego w zakresie działania jednostki,
2)
uczestniczy w opracowaniu i opiniowaniu projektów programów kontroli, w szczególności dokonuje analiz prawnych i sporządza wykaz aktów prawnych dotyczących przedmiotu kontroli; w razie potrzeby opracowuje projekty programów kontroli,
3)
udziela pomocy prawnej pracownikom uczestniczącym w postępowaniu kontrolnym,
4)
w razie potrzeby pełni funkcję koordynatora kontroli, a także przeprowadza kontrolę lub uczestniczy w czynnościach kontrolnych,
5)
bierze udział w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń,
6)
ocenia pod względem prawnym projekty wystąpień pokontrolnych, w szczególności dotyczące kwestii odpowiedzialności osób winnych ujawnionych w toku kontroli nieprawidłowości oraz zawierające uwagi co do potrzeby zmiany obowiązującego prawa, dokonuje ich oceny i niezbędnej korekty,
7)
opracowuje analizy prawne, a w razie potrzeby formułuje w projektach informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli uwagi co do zmiany obowiązującego prawa; może także przygotowywać projekty informacji,
8)
opracowuje projekty i prowadzi ewidencję zawiadomień do organów ścigania i innych właściwych organów oraz instytucji,
9)
wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez dyrektora.