Oddział B - Do kompetencji Służby Hydrograficznej Ministerstwa Żeglugi należy: - Podział kompetencyj pomiędzy instytucjami hydrograficznymi podległymi Ministerstwu Obrony Narodowej i Ministerstwu Żeglugi.

Monitor Polski

M.P.1948.A-86.960

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1948 r.

B.

Do kompetencji Służby Hydrograficznej Ministerstwa Żeglugi należy:

1. przeprowadzanie pomiarów geodezyjnych na terenie całego Wybrzeża ze specjalnym uwzględnieniem terenów portowych dla celów:
a)
żeglugowych,
b)
administracji Wybrzeża,
c)
rozbudowy portów,
d)
prac czerpalnych i innych;

2. przeprowadzanie pomiarów hydrograficznych (głębokościowych) tylko w obrębie wodnych terenów portowych (z wyłączeniem basenów Marynarki Wojennej) oraz na obszarach wodnych - dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi;

3. przeprowadzanie prac trałowych hydrograficznych w obrębie wód wewnętrznych a w szczególności na wewnętrznych torach wodnych tudzież przeprowadzanie tych prac na otwartych obszarach wodnych - w celu ujawnienia podwodnych przeszkód nawigacyjnych i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi;

4. sporządzanie i wydawanie planów pomiarowych (w dowolnych skalach) na podstawie wyników prac wyszczególnionych w punktach 1 i 2;

5. przeprowadzanie oznakowania nawigacyjnego, tak na Wybrzeżu jak i na przyległych doń obszarach morskich otwartych i zamkniętych;

6. opracowywanie sposobów i metod udoskonalania istniejącego systemu oznakowania nawigacyjnego, w ścisłym porozumieniu z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej;

7. przeprowadzanie stałej kontroli stanu oznakowania nawigacyjnego i wykonywanie wszelkich prac zapobiegawczych, niezbędnych do utrzymania systemu oznakowania nawigacyjnego w porządku;

8. administrowanie i obsługa wielkich latarń i radio-latarń morskich oraz całego systemu oznakowania stałego i pływającego, jak również sygnalizacji nawigacyjnej na całym Wybrzeżu, z wyjątkiem znaków nawigacyjnych, przeznaczonych dla celów wojskowych i znajdujących się już w administracji Marynarki Wojennej;

9. organizacja służby informacyjnej w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi przez:

a)
wydawanie tylko w języku polskim własnych biuletynów z zakresu wykonanych prac hydrograficznych oraz zauważonych usterek w systemie oznakowania nawigacyjnego, podlegającego Służbie Hydrograficznej Urzędów Morskich - do wiadomości i wykorzystania w pierwszym rządzie przez Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej i wszystkie zainteresowane w tym względzie instytucje i osoby, z wyjątkiem instytucyj zagranicznych,
b)
bezpośrednie informowanie Szefa Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej o wynikach kontroli oznakowania nawigacyjnego i wydanych zarządzeniach,
c)
podawanie Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej pilnych informacyj, dotyczących bezpieczeństwa żeglugi - celem dalszego przekazania ich w ostrzeżeniach nawigacyjnych;

10. wzajemna wymiana wyników własnych prac hydrograficznych z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej;

11. udział w delegacjach Polski na międzynarodowe konferencje hydrograficzne;

12. planowanie i urządzanie wszelkiego rodzaju sygnalizacji, stałych znaków nawigacyjnych na lądzie, sporządzanie oraz wydawanie planów pomiarowych (w dowolnych skalach) wymaga uprzedniego porozumienia się i uzgodnienia ze Sztabem Głównym Marynarki Wojennej;

13.
Szef Służby Hydrograficznej Ministerstwa Żeglugi jest podawany w Międzynarodowym Roczniku Hydrograficznym jako Szef Bezpieczeństwa Nawigacyjnego (Chef du Balisage) z ramienia Ministerstwa Żeglugi, ściśle współpracujący z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej.

Instrukcja niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.