Podstawowe kierunki prywatyzacji w 1993 r.
M.P.1993.9.64
Akt nienormatywnyUCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 12 lutego 1993 r.
w sprawie podstawowych kierunków prywatyzacji w 1993 r.
I.
Cele i uwarunkowania
Cele i uwarunkowania
Rok 1993 powinien być okresem przekraczania masy krytycznej zmian własnościowych dzięki kontynuacji i usprawnieniu dotychczasowych metod oraz wdrożeniu programu prywatyzacji powszechnej, reprywatyzacji, prywatyzacji państwowych zasobów rolnych oraz restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków. Również działania wynikające z przygotowywanego paktu o przedsiębiorstwie państwowym powinny zmierzać do przekształceń własnościowych przyczyniających się do przekroczenia masy krytycznej na drodze do gospodarki rynkowej.
Rok 1993 będzie również wykorzystany przez Rząd dla wypracowania strategicznych kierunków prywatyzacji na najbliższe lata.
Aby ten cel zrealizować, Rząd poprawi koordynację działań prywatyzacyjnych organów założycielskich do czasu uchwalenia ustawy o Skarbie Państwa, uprości i zestandaryzuje procedury (szczególnie w zakresie prywatyzacji kapitałowej), doprowadzi do wydania zaległych rozporządzeń wykonawczych, przygotuje projekty zmian prawnych zmierzających do uprzywilejowania pracowników poprzez przekazanie im 10% akcji bezpłatnie i 10% po preferencyjnej cenie, wprowadzenia zachęt podatkowych do wykupu akcji i udziałów prywatyzowanych przedsiębiorstw, utrzymania dotychczasowych przywilejów dla inwestorów zagranicznych i wprowadzenia takich samych przywilejów dla inwestorów krajowych.
Rząd zorganizuje system bieżącej informacji publicznej o przekształceniach własnościowych i wprowadzi popularne programy edukacji ekonomicznej oraz rozpocznie w drugim kwartale 1993 r. wydawanie ogólnopolskiego monitora rządowego zawierającego ogłoszenia i informacje związane ze sprzedażą majątku narodowego.
Rząd przygotuje raport o prywatyzacji, spełniający kryteria zawarte w uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 czerwca 1992 r. w sprawie podstawowych kierunków prywatyzacji w 1992 r., do końca sierpnia 1993 r.
II.
Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych i nadzór nad jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa
Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych i nadzór nad jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa
Do końca marca br. Rząd wniesie do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o oprocentowaniu kapitału oraz o podatku od ponadnormatywnych wynagrodzeń w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa.
Rząd wniesie do Sejmu projekt ustawy o partycypacji pracowników w zarządzaniu spółkami, które powstały w wyniku prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
Ministerstwo Przekształceń Własnościowych będzie sprawowało aktywny nadzór nad jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa poprzez:
Doświadczenia płynące z realizacji funkcji właścicielskiej zostaną wykorzystane we wspólnej pracy z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Przemysłu i Handlu oraz innymi resortami nad przebudową systemu zarządzania sektorem państwowym oraz ustawą o Skarbie Państwa. Rząd przedstawi tę ustawę Parlamentowi w pierwszym kwartale 1993 r.
III.
Metody prywatyzacji
Metody prywatyzacji
1.
Prywatyzacja kapitałowa
Prywatyzacja kapitałowa
Prywatyzacja przedsiębiorstw realizowana będzie z uwzględnieniem polityki przemysłowej państwa i wykorzystaniem analiz sektorowych. Prowadzona będzie również sprzedaż akcji/udziałów spółek prywatyzowanych indywidualnie.
W ramach prywatyzacji kapitałowej w 1993 r. zakłada się sprzedaż akcji/udziałów spółek zgrupowanych w następujących sektorach:
Przewiduje się również sprzedaż akcji/udziałów spółek takich sektorów przetwórstwa produktów rolnych, jak przetwórstwo ziemniaków oraz przetwórstwo owocowo-warzywne. Podejmując decyzje o sprzedaży tych przedsiębiorstw, należy uwzględnić ich powiązania kooperacyjne oraz interes producentów-rolników.
Program prywatyzacji kapitałowej w 1993 r. zakłada jako minimum przygotowanie 8-10 ofert publicznych. Przewiduje się, że w tym trybie zostaną sprzedane akcje takich spółek, jak:
Do końca czerwca 1993 r. Rząd określi branże i przedsiębiorstwa nie podlegające prywatyzacji, a w branżach takich jak przemysł spirytusowy i tytoniowy wprowadzi monopol państwowy.
Rząd będzie konsultował z właściwą merytorycznie komisją sejmową zamierzenia dotyczące prywatyzacji kapitałowej przed uruchomieniem poszczególnych projektów prywatyzacyjnych.
W projekcie budżetu na 1994 r. Rząd przedłoży propozycje zapewnienia środków na restrukturyzację wybranych gałęzi gospodarki w kwocie nie niższej niż kwota dochodów z prywatyzacji kapitałowej.
2.
Prywatyzacja likwidacyjna
Prywatyzacja likwidacyjna
2.1.
W roku 1993 prywatyzacja likwidacyjna w trybie art. 37 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych obejmie co najmniej 400 przedsiębiorstw małej i średniej wielkości, tj. o zatrudnieniu od ok. 50 do ok. 1.000 osób.
W roku 1993 prywatyzacja likwidacyjna w trybie art. 37 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych obejmie co najmniej 400 przedsiębiorstw małej i średniej wielkości, tj. o zatrudnieniu od ok. 50 do ok. 1.000 osób.
Sprzedaże, w tym tzw. "szybkie sprzedaże", obejmą ponad 40 przedsiębiorstw, zarówno tych znajdujących się w dobrym stanie finansowym, jak i zadłużonych.
2.2.
W roku 1993 zakres likwidacji w trybie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444, Nr 107, poz. 464) powinien ulec zmniejszeniu w porównaniu do 1992 r.
W roku 1993 zakres likwidacji w trybie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444, Nr 107, poz. 464) powinien ulec zmniejszeniu w porównaniu do 1992 r.
2.3.
Równolegle do stosowanych już form prywatyzacji likwidacyjnej wprowadzona zostanie sprzedaż małych i średnich przedsiębiorstw po cenie rynkowej uzyskanej w oparciu o mechanizm otwartych przetargów i kredyt hipoteczny. Zasady realizacji tej metody prywatyzacji zostaną przedstawione właściwej komisji sejmowej.
Równolegle do stosowanych już form prywatyzacji likwidacyjnej wprowadzona zostanie sprzedaż małych i średnich przedsiębiorstw po cenie rynkowej uzyskanej w oparciu o mechanizm otwartych przetargów i kredyt hipoteczny. Zasady realizacji tej metody prywatyzacji zostaną przedstawione właściwej komisji sejmowej.
IV.
Program powszechnej prywatyzacji i reprywatyzacji
Program powszechnej prywatyzacji i reprywatyzacji
V.
Inne pola prywatyzacji
Inne pola prywatyzacji
1.
Prywatyzacja banków i instytucji ubezpieczeniowych
Prywatyzacja banków i instytucji ubezpieczeniowych
Rząd rozpocznie wdrażanie tej koncepcji w 1993 r. po wcześniejszym poinformowaniu właściwych komisji sejmowych.
2.
Prywatyzacja sektor handlu zagranicznego
Prywatyzacja sektor handlu zagranicznego
W ramach projektów prywatyzacji sektora handlu zagranicznego dopuszcza się w wyjątkowych przypadkach udział inwestorów zagranicznych z zastrzeżeniem dominującego udziału Skarbu Państwa.
3.
Prywatyzacja nieruchomości rolnych Skarbu Państwa
Prywatyzacja nieruchomości rolnych Skarbu Państwa
Działania Agencji, mając na uwadze ochronę miejsc pracy pracowników byłych państwowych gospodarstw rolnych, będą służyły między innymi rozwojowi, powiększaniu i tworzeniu nowych gospodarstw rodzinnych.
4.
Prywatyzacja mienia komunalnego
Prywatyzacja mienia komunalnego