Rozdział 3 - Zwolnienia i ulgi podatkowe. - Podatek obrotowy od przedsiębiorstw podległych i nadzorowanych przez Komitet Drobnej Wytwórczości oraz spółdzielni i ich związków.

Monitor Polski

M.P.1969.4.39

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1970 r.

3.

Zwolnienia i ulgi podatkowe.

§  7.
1.
Obroty przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni mogą korzystać tylko z jednej z ulg podatkowych przewidzianych w zarządzeniu. Nie dotyczy to wypadków łączenia ulg dla spółdzielni inwalidów z innymi ulgami przewidzianymi w zarządzeniu.
2.
Do obrotów korzystających z ulg podatkowych stosuje się ulgę, która pociąga za sobą najniższe opodatkowanie.
3.
Jeżeli podatek obrotowy, obliczony przy zastosowaniu zasad wynikających z §§ 4 i 5 bądź przy zastosowaniu ulgi podatkowej przewidzianej w zarządzeniu, byłby wyższy od podatku obliczonego przez zastosowanie stawki wynikającej z tabeli, stosuje się stawkę wynikającą z tabeli.
4.
Zasady opodatkowania określone w §§ 4, 5 i 11 ust. 2 nie są ulgami podatkowymi w rozumieniu ust. 1.
5.
Jeżeli przy zastosowaniu ulgowego opodatkowania podatek obrotowy stanowiłby nie więcej niż 2% obrotu, podatku się nie pobiera.
§  8.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży artykułów zaopatrzeniowych.
2.
Za artykuły zaopatrzeniowe uważa się artykuły, dla których ustalono ceny zaopatrzeniowe w rozumieniu § 2 uchwały nr 26 Rady Ministrów z dnia 3 lutego 1967 r. w sprawie różnic budżetowych oraz zasad stosowania niektórych cen (Monitor Polski Nr 13, poz. 65).
3.
Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do obrotów osiągniętych ze sprzedaży:
1)
spirytusu;
2)
skór twardych i miękkich;
3)
błamów i kołnierzy futrzanych, przeznaczonych do wyrobu konfekcji;
4)
tkanin, z wyjątkiem tkanin technicznych;
5)
opakowań szklanych oraz
6)
opakowań drewnianych.
4.
Produkty wymienione w ust. 3 pkt 2-6, w razie zużytkowania ich w zakładzie produkcyjnym (przemysłowym i usługowym) należącym do przedsiębiorstwa państwowego lub spółdzielni, które produkty te wytworzyły - podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawek przewidzianych w tabeli stawek stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia.
5.
Jeżeli produkt zostaje zużyty przez jego producenta we własnym zakładzie do celów produkcyjnych, przepis ust. 4 stosuje się wówczas, gdy produkt jest całkowicie wykończony. Za tkaniny całkowicie wykończone w rozumieniu powyższego przepisu uważać należy również tkaniny przeznaczone do laminowania, ręcznego malowania oraz do produkcji ortalionu.
6.
Spirytus - w razie zużytkowania go w zakładzie, w którym został wytworzony - podlega opodatkowaniu w wysokości 50% różnicy między ustaloną w obowiązującym trybie ceną, po której zalicza się go do dalszej produkcji (przerobu), a ceną fabryczną zatwierdzoną dla tego rodzaju spirytusu produkowanego przez jednostki gospodarcze zgrupowane w Zjednoczeniu Przemysłu Owocowo-Warzywnego.
7.
Za datę powstania obrotu w wypadkach określonych w ust. 4 uważa się dzień, w którym osiągnięto obrót ze sprzedaży gotowego produktu lub świadczonej usługi, do których użyto produktów wymienionych w ust. 3, pod warunkiem że przedsiębiorstwo państwowe lub spółdzielnia w księgowości kosztów wyodrębnia podatek obrotowy jako oddzielną pozycję kalkulacyjną (z podziałem na poszczególne rodzaje produktów). W razie niedopełnienia powyższego warunku, jak również w razie zużytkowania spirytusu własnej produkcji (ust. 6) za datę powstania obrotu uważa się dzień zaliczenia produktu do dalszego przerobu.
§  9.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży na rzecz Sił Zbrojnych produktów wytwarzanych według specjalnej dokumentacji określonej przez odbiorcę.
2.
Zwolnienie powyższe stosuje się tylko do obrotów, które osiągnięte zostały ze sprzedaży niekatalogowych artykułów po cenach, w których nie uwzględniono podatku obrotowego.
§  10.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie ze sprzedaży produktów wytworzonych z runa leśnego, z wyjątkiem win i moszczów.
2.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do obrotów osiągniętych w okresie do końca półrocza następującego po półroczu, w którym uruchomiono produkcję z danego rodzaju surowca.
§  11.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie ze sprzedaży produktów przez nie naprawionych bądź odnowionych, które w tym celu zostały nabyte przez powyższe jednostki.
2.
Obroty osiągnięte ze sprzedaży naprawionego lub odnowionego ogumienia, które w tym celu zostało nabyte przez powyższe jednostki, podlegają podatkowi obrotowemu przy zastosowaniu do pełnego obrotu stawki podatkowej w wysokości 3%.
§  12.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie ze sprzedaży produktów wytworzonych przy użyciu wyłącznie:
1)
odpadów zamiast pełnowartościowego surowca podstawowego;
2)
surowców wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia.
2.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy:
1)
wypadków, w których dla wytworzenia danego produktu jest ustalona lub powszechnie stosowana określona technologia produkcji, uwzględniająca odpadowy wsad surowcowy;
2)
błamów wytworzonych z odpadów skór; obrót osiągnięty ze sprzedaży powyższych błamów podlega opodatkowaniu w wysokości 50% podatku przypadającego od obrotu ze sprzedaży błamów wytworzonych z surowca pełnowartościowego;
3)
wypadku ustalenia w tabeli specjalnej stawki dla produktu wytworzonego z odpadów.
§  13.
1.
Podatek obrotowy, przypadający od obrotów osiągniętych ze sprzedaży produktów wytworzonych częściowo przy użyciu odpadów zamiast pełnowartościowego surowca podstawowego, obniża się o 50% w stosunku do stawek określonych w tabeli stawek, o ile co najmniej 50% surowca pełnowartościowego, mierzonego jego wartością wyrażoną w cenie nabycia, zastąpiono odpadami.
2.
Podatek obrotowy, przypadający od obrotów osiągniętych ze sprzedaży produktów wytworzonych częściowo przy użyciu surowców wymienionych w załączniku nr 3, obniża się o 50% w stosunku do stawek określonych w tabeli stawek, o ile co najmniej 50% surowca podstawowego, mierzonego jego wartością wyrażoną w cenie nabycia, zastąpiono surowcami wymienionymi w powyższym załączniku.
3.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w wypadkach, o których mowa w § 12 ust. 2.
4.
Zwolnienia określone w § 12 oraz ulgi, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się pod warunkiem, że:
1)
dostawca w fakturze zaznaczy, iż dostarczony surowiec jest odpadem;
2)
w razie zużytkowania własnego surowca odpadowego okoliczność powyższa powinna być stwierdzona uprzednim zaewidencjonowaniem, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpadów z własnej produkcji w ewidencji materiałowej;
3)
koszty i wpływy ze sprzedaży wyrobów wytwarzanych z odpadów lub surowców, wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia, będą w księgowości oddzielone od kosztów i wpływów ze sprzedaży pozostałej produkcji;
4)
w ewidencji ilościowej zostaną wyodrębnione wyroby gotowe z odpadów lub surowców, o których mowa w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§  14.
1.
Obroty osiągnięte przez przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie ze sprzedaży produktów wytworzonych przez osoby wykonujące pracę nakładczą z powierzonego im surowca oraz ze świadczenia usług przez te osoby podlegają opodatkowaniu w wysokości 60% podatku obliczonego przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli.
2.
Ulgi, o których mowa w ust. 1, nie mają zastosowania do obrotów osiągniętych przez przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie ze sprzedaży produktów wykonanych lub usług świadczonych chociażby tylko częściowo we własnych zakładach oraz do obrotów osiągniętych ze świadczenia usług wykonywanych w imieniu i na rachunek tych przedsiębiorstw bądź spółdzielni poza zakładami tych jednostek, ale przez ich pracowników.
§  15.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez:
1)
jednostki gospodarcze podległe Centrali Surowców Wtórnych;
2)
spółdzielnie noszące nazwę "Spółdzielnia Wyrobu Materiałów Budowlanych i Drobnych Usług Budowlanych" z działalności przewidzianej statutem;
3)
warsztaty szkolne przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych;
4)
przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie prowadzące zakłady zmechanizowanej rachunkowości - ze świadczenia usług, polegających na dokonywaniu, na zlecenie jednostek przynależnych do tej samej organizacji gospodarczej, odpowiednich księgowań w urządzeniach księgowych;
5)
oddziały zaopatrzenia robotniczego ze sprzedaży produktów oraz świadczenia usług stołówce przyzakładowej i pracownikom przedsiębiorstwa państwowego, przy którym działa oddział zaopatrzenia robotniczego.
§  16.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze świadczenia usług przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni wymienionych w załączniku nr 4.
§  17.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez przedsiębiorstwa państwowe oraz przez spółdzielnie ze świadczenia usług polegających na:
1)
wytwarzaniu produktu z surowca powierzonego przez przedsiębiorstwo handlu zagranicznego, pod warunkiem że wytworzony produkt jest przeznaczony do wywozu za granicę;
2)
przetwarzaniu, wykończeniu, naprawie (remoncie) i montażu produktów i tym podobnych czynnościach, mających na celu przygotowanie produktu do wywozu za granicę, jeżeli czynności te dokonywane są na zamówienie przedsiębiorstw handlu zagranicznego, a produkt poddany tym czynnościom przeznaczony jest do wywozu za granicę.
§  18.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni, mających swą siedzibę w miejscowościach wiejskich, osiągnięte ze świadczenia na rzecz wsi usług:
1)
polegających na naprawach (przeróbkach):
a)
maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych oraz rolniczego sprzętu gospodarskiego,
b)
urządzeń wodociągowych, instalacji elektrycznych i innych,
c)
sprzętu gospodarstwa domowego;
2)
polegających na wytwarzaniu z materiałów powierzonych artykułów pomocniczych dla rolnictwa i ogrodnictwa;
3)
ślusarskich, powroźniczych, gręplarskich, zduńskich, czapniczych, szewskich i zegarmistrzowskich.
2.
Zwolnieniu (ust. 1) podlegają również obroty przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni mających swą siedzibę w mieście, jeżeli osiągnięte zostały z tytułu świadczenia usług, o których mowa w ust. 1:
1)
przez stałe punkty usługowe na wsi;
2)
przez pracowników okresowo obsługujących określony teren wiejski bądź targi i jarmarki urządzane w miejscowościach miejskich i wiejskich,
3)
wykonywanych na zamówienie, przyjęte przez punkty przyjęć zorganizowane na wsi przez pracowników, o których mowa w pkt 2;
4)
jeśli idzie o świadczenia usług, wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit. a) i c) oraz pkt 2 - jeżeli jednostka świadcząca usługę ma swoją siedzibę w miejscowości liczącej do 10.000 mieszkańców.
3.
Przepis ust. 1 nie dotyczy usług na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  19.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez:
1)
bazy (zakłady) remontowe (remontowo-naprawcze i remontowo-budowlane) - świadczone na rzecz państwowego przemysłu terenowego i spółdzielni,
2)
bazy transportowe państwowego przemysłu terenowego - świadczone na rzecz przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego;
3)
spółdzielni ze świadczenia usług przewozowych, spedycyjnych i montażowych, wykonywanych na rzecz spółdzielni należących do tej samej organizacji spółdzielczej, co spółdzielnie świadczące usługi

- pod warunkiem że rentowność tych usług jest niższa od 10% kosztu własnego tych usług.

§  20.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez spółdzielnie ze świadczenia usług nie będących rzemiosłem, a polegających na wykonywaniu przez członków spółdzielni (kandydatów) pracy fizycznej bądź pracy za pomocą przyrządów poruszanych siłą fizyczną, jeżeli celem usługi nie jest wytworzenie, przetworzenie (przerób), wykończenie, naprawa lub odnowienie produktu.
§  21.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe prowadzone przez organizacje spółdzielcze ze świadczenia usług polegających na organizowaniu wypoczynku dla pracowników spółdzielni i ich dzieci oraz na zapewnieniu wyżywienia i zakwaterowania uczestnikom akcji szkoleniowych i wypoczynkowych, zarówno na rzecz własnych, jak i obcych spółdzielni, jednostek państwowych oraz organizacji społecznych i zawodowych - pod warunkiem świadczenia powyższych usług po cenie kosztu własnego.
§  22.
1.
Spółdzielnie nowo powstałe w okresie 3 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym osiągnęły po raz pierwszy obrót podlegający opodatkowaniu, uiszczają, od obrotów nie korzystających ze zwolnienia od podatku, podatek obrotowy od obrotów towarowych w wysokości 80% podatku, obliczonego przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli stawek.
2.
Spółdzielnie nowo powstałe, z wyjątkiem spółdzielni utworzonych w miejscowościach wiejskich, w okresie 1 roku licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym osiągnęły obrót podlegający opodatkowaniu, uiszczają od obrotów nie korzystających ze zwolnienia od podatku podatek obrotowy od obrotów nietowarowych w wysokości 25% podatku obliczonego przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli stawek.
3.
Nowo założone spółdzielnie, położone w miejscowościach wiejskich, zwalnia się od podatku obrotowego od obrotów nietowarowych w okresie 1 roku, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym spółdzielnia po raz pierwszy osiągnęła obrót podlegający opodatkowaniu.
4.
Zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 3, stosuje się również do obrotów osiągniętych przez nowo założone zakłady usługowe w miejscowościach wiejskich.
5.
Ulgi, o których mowa w ust. 1-4, stosuje się do spółdzielni bądź zakładów usługowych nie korzystających z ulg w podatku obrotowym od obrotów nietowarowych, przewidzianych w:
1)
§ 6 ust. 1 pkt 1-3 uchwały nr 256 Rady Ministrów z dnia 19 lipca 1963 r. w sprawie usług dla rolnictwa (Monitor Polski z 1963 r. Nr 63, poz. 317 i z 1966 r. Nr 4, poz. 35);
2)
§§ 1 i 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 1965 r. w sprawie ulg podatkowych dla przedsiębiorstw państwowych podległych radom narodowym oraz dla spółdzielni i ich związków (Monitor Polski z 1966 r. Nr 2, poz. 17).

Ulgi podatkowe dla spółdzielni inwalidów.

§  23.
1.
Za inwalidów w rozumieniu niniejszych przepisów uważa się osoby:
1)
będące inwalidami wojennymi lub wojskowymi;
2)
zaliczone przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia (KIZ) do jednej z grup inwalidów bądź legitymujące się zaświadczeniem poradni specjalistycznej stwierdzającym, że dana osoba powinna pracować w zakładzie pracy chronionej.
2.
Na równi z inwalidami (ust. 1) traktuje się osoby, które:
1)
otrzymują zaopatrzenie starcze;
2)
osiągnęły wiek: mężczyźni 65 lat, kobiety 55 lat;
3)
są emerytami (emerytkami) otrzymującymi zaopatrzenie emerytalne;
4)
są wdowami po wojskowych poległych w służbie, a mają na swym utrzymaniu dzieci w wieku przedszkolnym lub uczęszczające do szkoły.
§  24.
1.
Spółdzielnie inwalidów, zatrudniające inwalidów w liczbie nie mniejszej niż 75% ogółu zatrudnionych w spółdzielni, uiszczają podatek obrotowy:
1)
od obrotów towarowych - według stawek pomniejszonych:
a)
w dziale I tabeli stawek stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia - o 3 jednostki procentowe,
b)
w działach II, V, VIII i X powyższej tabeli - o 4 jednostki procentowe,
c)
w działach III, IV, VI, VII i IX powyższej tabeli - o 5 jednostek procentowych;
2)
od obrotów nietowarowych - według stawek pomniejszonych o 6 jednostek procentowych.
2.
Spółdzielnie inwalidów zatrudniające inwalidów w liczbie mniejszej niż 75%, jednak nie mniejszej niż 70% ogółu zatrudnionych w spółdzielni, korzystają z ulg podatkowych przewidzianych w ust. 1, pomniejszonych o 50%.
§  25.
1.
Spółdzielnie inwalidów, zatrudniające w liczbie nie mniejszej niż 50% ogółu zatrudnionych w spółdzielni:
1)
chorych na gruźlicę, ozdrowieńców i inwalidów z powodu gruźlicy;
2)
psychicznie chorych;
3)
głęboko upośledzonych umysłowo;
4)
niewidomych;
5)
głuchych z dodatkowym kalectwem;
6)
osoby z ciężkim uszkodzeniem narządów ruchu (ubytki, niedowłady, porażenia, zniekształcenia i zesztywnienia z powodu choroby gośćcowej, paraplegii itp.):
a)
zwalnia się od podatku obrotowego, jeżeli wszystkie wymienione wyżej osoby zatrudnione w spółdzielni należą do I lub II grupy inwalidów,
b)
w pozostałych wypadkach uiszczają podatek obrotowy przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli stawek, pomniejszonych o 15 jednostek procentowych.
2.
Spółdzielnie inwalidów prowadzące wyłącznie działalność w zakresie dziewiarstwa i tkactwa, a zatrudniające niewidomych i ociemniałych, korzystają z ulg podatkowych przewidzianych w ust. 1 w zakresie obrotów osiągniętych ze sprzedaży artykułów dziewiarskich i tkackich, jeżeli liczba tych osób stanowi nie mniej niż 40% ogółu zatrudnionych.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do wyodrębnionych zakładów (wydziałów) spółdzielni bez względu na dopełnienie przez spółdzielnie jako całości warunków wymaganych do uzyskania ulgi podatkowej.
4.
Ulgi przewidziane w ust. 3 stosuje się pod warunkiem księgowego wydzielenia ilości, rodzaju i wartości wytworzonych w zakładzie (wydziale) produktów.
§  26.
1.
Obroty osiągnięte przez spółdzielnie inwalidów ze sprzedaży produktów lub świadczenia usług, przy których wytworzeniu lub świadczeniu koszt robocizny wykonanej w specjalnych warunkach przekracza 50% ogólnego kosztu robocizny danego produktu lub danej usługi, wykonywanych w warunkach normalnych - są wolne od podatku obrotowego.
2.
Spółdzielnie inwalidów, zamierzające korzystać z ulgowego opodatkowania przewidzianego w ust. 1, obowiązane są do:
1)
wydzielenia w księgowości wartości wyrobów wykonanych w specjalnych warunkach z podziałem na:
a)
nakłady na robociznę bezpośrednią,
b)
sprzedaż wyrobów gotowych;
2)
wyodrębnienia w ewidencji ilościowej wyrobów gotowych wykonanych w specjalnych warunkach.
3.
Za robociznę wykonaną w specjalnych warunkach uważa się:
1)
pracę nakładczą osób, skierowanych do pracy przez wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów rad narodowych;
2)
pracę osób przebywających w zakładach opieki społecznej, internatach dla inwalidów oraz w innych zakładach opiekuńczo-wychowawczych dla inwalidów;
3)
pracę osób przebywających w szpitalach i sanatoriach oraz innych zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej.
§  27.
Przepisów §§ 24-26 nie stosuje się do tych obrotów spółdzielni inwalidów, które osiągnięte zostały ze sprzedaży produktów bądź usług, dla których w tabeli stawek przewidziano dla spółdzielni inwalidów specjalną stawkę.
§  28.
1.
Spółdzielnie inwalidów korzystają z ulg podatkowych przewidzianych w §§ 24 i 25 od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w którym stan zatrudnienia doprowadzą do wymagań w tych przepisach przewidzianych, a tracą prawo do korzystania z tych ulg z pierwszym dniem kwartału następującego po kwartale, w którym stan zatrudnienia spadł poniżej minimalnego procentu, określonego w powołanych wyżej przepisach.
2.
Jeżeli osoby, o których mowa w § 23 ust. 1 pkt 2, mają przyznane inwalidztwo czasowe, przy ponownym zaś badaniu przez komisje do spraw inwalidztwa i zatrudnienia nie zostaną uznane za inwalidów, spółdzielnia inwalidów może je nadal wliczać do stanu zatrudnienia jako inwalidów w okresie 3 miesięcy po miesiącu, w którym uprawomocniły się decyzje komisji, pod warunkiem że decyzja została wydana przed upływem 3 miesięcy licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wygasło zaświadczenie o inwalidztwie czasowym. W razie wydania decyzji po upływie powyższego terminu, spółdzielnia może wliczać danego pracownika do stanu zatrudnienia jedynie przez okres 3 miesięcy licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wygasło zaświadczenie o inwalidztwie czasowym.
3.
Jeżeli pracownik posiadający zaświadczenie o inwalidztwie czasowym otrzyma nowe zaświadczenie o inwalidztwie na podstawie badania przeprowadzonego po upływie 3 miesięcy licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wygasło inwalidztwo czasowe, należy go uznać za inwalidę od daty badania przez komisję do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, chyba że w nowym zaświadczeniu uznano danego pracownika za inwalidę z mocą wsteczną od dnia wygaśnięcia poprzedniego zaświadczenia.
4.
Nowo powstałe spółdzielnie inwalidów w okresie 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym po raz pierwszy osiągnęły obrót podlegający opodatkowaniu, jeżeli zatrudniają inwalidów w liczbie nie mniejszej od połowy stanu przewidzianego w §§ 24 i 25, uiszczają podatek obrotowy w wysokości połowy podatku przypadającego przy zastosowaniu ulg przewidzianych w §§ 24 i 25.
5.
Spółdzielnie inwalidów korzystające już z ulg podatkowych, przewidzianych w §§ 24 i 25, nie tracą prawa do tych ulg, jeżeli stan zatrudnienia, obniżony przejściowo poniżej wymaganego minimum na skutek przejęcia istniejących zakładów pracy bądź uruchomienia nowych zakładów, doprowadzą do wymaganego minimum nie później niż w okresie 3 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpiło przejęcie istniejącego bądź uruchomienie nowego zakładu.
6.
Spółdzielnie inwalidów, które uzyskały zgodę Związku Spółdzielni Inwalidów, akceptowaną przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, na czasowe zatrudnienie osób nie będących inwalidami w liczbie przekraczającej 30% ogółu zatrudnionych, korzystają z ulg przewidzianych w § 24 ust. 2 pod warunkiem, że stan zatrudnienia inwalidów nie będzie niższy od 51% ogólnego stanu zatrudnienia.
7.
Do stanu zatrudnienia ogółem nie wlicza się robotników sezonowych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas ograniczony i na podstawie zezwolenia Związku Spółdzielni Inwalidów. Liczba osób nie będących inwalidami w związku z zatrudnieniem pracowników sezonowych nie może jednak przekraczać 49% ogółu zatrudnionych. Wydane przez Związek Spółdzielni Inwalidów zezwolenie jest ważne jednorazowo na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
8.
W spółdzielniach inwalidów do stanu zatrudnienia ogółem nie wlicza się następujących pracowników służby lekarsko-rehabilitacyjnej, sprawujących opiekę na inwalidami zatrudnionymi w tych zakładach:
1)
lekarzy;
2)
pielęgniarek;
3)
psychologów;
4)
asystentek socjalnych;
5)
lektorów;
6)
instruktorów gimnastyki.