Rozdział 3 - Uzgadnianie i zatwierdzanie planów realizacyjnych. - Plany realizacyjne.

Monitor Polski

M.P.1969.48.373

Akt utracił moc
Wersja od: 10 listopada 1969 r.

III.

Uzgadnianie i zatwierdzanie planów realizacyjnych.

§  21.
Przed przedłożeniem planu realizacyjnego do zatwierdzenia inwestor obowiązany jest uzgodnić go w zakresie określonym stosownie do przepisu § 8 ust. 3, wynikającym z przepisów szczególnych (jak np. z przepisów o inspekcji pracy, inspekcji sanitarnej, o ochronie powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem, prawa górniczego, wodnego, lotniczego, o ochronie przeciwpożarowej, o ochronie dóbr kultury, o ochronie przyrody, o ochronie użytków rolnych, o kolejach, o drogach publicznych, z zakresu obronności itp.); uzgodnienia należy przeprowadzać we wstępnej fazie prac nad sporządzaniem planu realizacyjnego.
§  22.
1.
Uzgodniony plan realizacyjny inwestor przedkłada właściwemu organowi do zatwierdzenia w dwóch egzemplarzach, a w wypadkach określonych w § 25 w trzech egzemplarzach.
2.
Plany realizacyjne inwestycji podejmowanych przez osoby fizyczne przedkładane są do zatwierdzenia łącznie z projektami obiektów budowlanych; organ zatwierdzający może z urzędu lub na wniosek strony zastrzec wcześniejsze przedłożenie planu realizacyjnego do zatwierdzenia.
§  23.
1.
Dla inwestycji podejmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, dla których opracowuje się założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji, zatwierdzeniu podlega tylko ogólny plan zagospodarowania terenu inwestycji; plan ten powinien być przedłożony do zatwierdzenia przed zatwierdzeniem założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji przez organ inwestora.
2.
Szczegółowe plany zagospodarowania terenu inwestycji lub odpowiednie ich części (§ 2 ust. 2 pkt 2) podlegają jedynie zbadaniu co do zgodności przyjętych w nich rozwiązań z zatwierdzonym ogólnym planem zagospodarowania terenu inwestycji, stosownie do przepisów o państwowym nadzorze budowlanym.
3.
W razie zastosowania uproszczonego trybu przygotowania inwestycji do realizacji zatwierdzeniu podlegają plany realizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3.
4.
Jeżeli z uzasadnionych powodów w projekcie planu realizacyjnego opracowywanego w fazie założeń techniczno-ekonomicznych nie ma możliwości rozwiązania elementów urbanistyczno-architektonicznych obiektów budowlanych projektowanych indywidualnie, organ zatwierdzający plan realizacyjny może wyrazić zgodę na przedstawienie tych rozwiązań do zatwierdzenia w późniejszym terminie.
§  24.
1.
W sprawach zatwierdzania planów realizacyjnych i udzielania informacji o terenie właściwe są:
1)
wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów wojewódzkich (miejskich miast wyłączonych z województw) rad narodowych w odniesieniu do inwestycji:
a)
które mają być wykonane na obszarze dwóch lub więcej powiatów,
b)
których lokalizację ustala Rada Ministrów lub Komisja Planowania przy Radzie Ministrów,
c)
kościołów i związków religijnych,
2)
wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych (miejskich miast stanowiących powiaty) rad narodowych w odniesieniu do inwestycji nie wymienionych w ust. 1.
2.
Wydziały budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów dzielnicowych rad narodowych miast wyłączonych z województw zatwierdzają plany realizacyjne stosownie do przekazanych tym wydziałom uprawnień przez prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw. Przekazaniu nie podlegają uprawnienia do zatwierdzania planów realizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1. Sprawy planów realizacyjnych nie przekazane wydziałom budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów dzielnicowych rad narodowych należą do wydziałów budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  25.
1.
W wypadkach określonych w § 24 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) wydział budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium wojewódzkiej rady narodowej zatwierdza plan realizacyjny po zasięgnięciu opinii wydziału budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium powiatowej (miejskiej - miasta stanowiącego powiat) rady narodowej.
2.
W razie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, którego opracowanie należy do organu stopnia wojewódzkiego, lub w razie przystąpienia przez ten organ do aktualizacji planu, wydział budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium powiatowej (miejskiej - miasta stanowiącego powiat) rady narodowej przed zatwierdzeniem planu realizacyjnego powinien uzyskać akceptację decyzji przez wydział budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Wydział budownictwa, urbanistyki i architektury prezydium wojewódzkiej (miejskiej miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej może zastrzec do swej akceptacji lub decyzji imiennie określone plany realizacyjne ważnych ze względów urbanistyczno-architektonicznych inwestycji.
§  26.
1.
Zatwierdzenie planu realizacyjnego zawiera stwierdzenie zgodności tego planu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a ponadto rozstrzyga w zakresie urbanistyczno-architektonicznym:
1)
o położeniu, wielkości i granicach terenu inwestycji łącznie ze strefą ochronną w wypadkach wymagających ustalenia tej strefy,
2)
o intensywności wykorzystania terenu oraz innych wskaźnikach normatywnych dotyczących wykorzystania i zagospodarowania terenu,
3)
o układzie urbanistycznym istniejących i projektowanych obiektów budowlanych naziemnych i podziemnych oraz związanych z nimi urządzeń budowlanych, w nawiązaniu do zagospodarowania otoczenia terenu inwestycji, a szczególnie do publicznych urządzeń liniowych (sieciowych), z uwzględnieniem właściwości fizjograficznych i bioklimatycznych oraz stanu bezpieczeństwa zabudowy terenu,
4)
o doborze projektów typowych i powtarzalnych oraz prawidłowości rozwiązań architektonicznych obiektów projektowanych indywidualnie, powiązaniu ich z warunkami naturalnymi terenu inwestycji i zagospodarowaniem otoczenia.
2.
Zatwierdzenie planu realizacyjnego obejmuje również warunki ustalone w wyniku uzgodnień tego planu stosownie do przepisów § 21.
3.
W decyzji o zatwierdzeniu planu realizacyjnego inwestycji budowlanej o charakterze czasowym lub o czasowej zmianie sposobu wykorzystania terenu w okresie poprzedzającym planowe jego zagospodarowanie ustala się ponadto:
1)
termin, do którego będą mogły istnieć obiekty czasowe lub czasowa zmiana sposobu wykorzystania terenu,
2)
warunki likwidacji przejściowego zagospodarowania terenu.
4.
Gdyby inwestor z uzasadnionych powodów nie mógł spełnić warunków ustalonych w toku uzgadniania planu realizacyjnego lub ustalonych przez organ właściwy do zatwierdzenia tego planu, powinien wystąpić o zmianę tych warunków do organu, który je ustalił; po uzyskaniu zgody tego organu powinien złożyć we właściwym organie zamienny projekt planu realizacyjnego do zatwierdzenia.
§  27.
1.
Decyzja o zatwierdzeniu planu realizacyjnego traci ważność:
1)
w razie nieprzystąpienia do budowy bądź zmiany sposobu wykorzystania terenu w ciągu trzech lat od daty wydania decyzji, jeżeli inwestor nie przedłoży dowodu, że przystąpi do budowy lub zmiany sposobu wykorzystania terenu w ciągu najbliższych dwóch lat,
2)
jeżeli inwestor nie uzyska praw do terenu lub jeżeli inwestor utraci prawo do terenu na skutek niedotrzymania warunków umowy, na jakich otrzymał teren w użytkowanie lub wieczyste użytkowanie,
3)
jeżeli decyzja o lokalizacji wydana dla inwestycji objętej planem realizacyjnym utraci ważność.
2.
Jeżeli zajdą okoliczności wymienione w ust. 1 pkt 2 lub 3, inwestor obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym organ, który zatwierdził plan realizacyjny.