Rozdział 4 - Zasady korygowania funduszu płac. - Planowanie, kontrola i korekta funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego, przedsiębiorstwach geologicznych, geodezyjnych i geodezyjno-kartograficznych.

Monitor Polski

M.P.1964.81.385

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 1967 r.

Rozdział  4

Zasady korygowania funduszu płac.

§  7.
1.
Bankowa korekta osobowego funduszu płac w górę dotyczy jedynie osobowego funduszu płac robotników. Rodzaje przedsiębiorstw budowlano-montażowych, rodzaj produkcji, robót lub usług, w zakresie których dopuszcza się korektę funduszu płac, oraz jej wysokość określają dla poszczególnych resortów odrębne decyzje Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
2.
Bankowa korekta osobowego funduszu płac w przedsiębiorstwach geodezyjnych i geodezyjno-kartograficznych dotyczy osobowego funduszu płac pracowników inżynieryjno-technicznych i robotników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji (§ 2 ust. 2 cz. C pkt 1 lit. a).
3.
Jeżeli w przedsiębiorstwach wymienionych w ust. 2 została wprowadzona asortymentowa kontrola płac za czynności produkcyjne pracowników inżynieryjno-technicznych i robotników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji, podstawę korekty stanowi wartość produkcji globalnej w tych asortymentach - etapach robót.
4.
Jeżeli decyzja Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przewiduje korektę funduszu płac tylko w odniesieniu do niektórych robót i usług, korekta dopuszczalna jest wyłącznie pod warunkiem stwierdzenia przez właściwy oddział banku finansującego, że zasady planowania zadań produkcyjnych i funduszu płac oraz ewidencja ich wykonania pozwalają na odrębne ich skontrolowanie.
5.
Jeżeli w rocznych planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw nie zostały wyodrębnione wartości robót i usług, dla których dopuszcza się bankową korektę funduszu płac (ust. 4), przedsiębiorstwa budowlano-montażowe ubiegające się o korektę funduszu płac powinny opracować i przedstawić oddziałom banków finansujących roczne plany funduszu płac obejmujące następujące dane:
1)
roczne wartości (z podziałem na kwartały) rodzajów robót i usług objętych bankową korektą funduszu płac,
2) 7
roczne wielkości (z podziałem na kwartały) funduszu płac,
3)
dokumenty z zakresu ewidencji wykonania wartości produkcji i usług, jakie powinny być przedstawione oddziałom banków finansujących dla celów korekty funduszu płac, określone przez Bank Inwestycyjny i Bank Rolny.
6. 8
Plan funduszu premiowego robotników nie podlega przeliczeniu w zależności od stopnia wykonania zadań.
7.
W przedsiębiorstwach, w których pracownicy są uprawnieni do przywilejów z Karty Górnika, Skalnika i Wiertnika, za przeliczony plan funduszu premiowego z tytułu tych kart przyjmuje się kwotę niezbędną do wypłacenia premii.
8.
Planowany fundusz płac robotników, pracowników umysłowych i pozostałych pracowników fizycznych wymienionych w § 2 ust. 2 cz. A I i II pkt 1 lit. c), d), e), cz. B pkt 1 lit. b), c), cz. C pkt 1 lit. b), c), d), e), f) nie podlega korekcie, z wyjątkiem funduszu płac pracowników umysłowych przedsiębiorstw wymienionych w załączniku do niniejszej instrukcji, w których planowane premie pracowników umysłowych należy przeliczyć zgodnie z zasadami regulaminów premiowania tych pracowników. Natomiast premie z tytułu Karty Górnika, Skalnika i Wiertnika należy przeliczyć w sposób analogiczny jak podany w ust. 7.
9.
W razie niewykonania planowanej produkcji przez przedsiębiorstwo planowana wysokość osobowego funduszu płac odpowiednich grup objętych wskaźnikiem dyrektywnym ulega zmniejszeniu stosowanie do stopnia wykonania planu produkcji z uwzględnieniem następujących współczynników:
1)
w przedsiębiorstwach posiadających uprawnienia do bankowej korekty - współczynnika korekty przyznanego przedsiębiorstwu,
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - współczynnika 0,75.
10.
W razie niewykonania zadań produkcyjnych przedsiębiorstw w rozmiarach do 1% (99-99,9%) osobowy fundusz płac nie podlega korygowaniu w dół.
11.
W razie niewykonania zadań produkcyjnych w rozmiarach przekraczających 1% (poniżej 99%) osobowy fundusz płac podlega korekcie w dół do poziomu niewykonania zadań z uwzględnieniem przepisu ust. 9.
12.
W przedsiębiorstwach nie upoważnionych do korekty funduszu płac w górę przekroczenie osobowego funduszu płac w granicach do 0,5% przy równoczesnym wykonaniu planowanych zadań produkcyjnych w 100% lub wyżej uznaje się za usprawiedliwione.
§  8.
1.
Oszczędności lub przekroczenia osobowego funduszu płac w skali przedsiębiorstwa ustala się jako różnicę (saldo) oszczędności i przekroczeń w poszczególnych grupach zatrudnienia.
2.
Przy ustalaniu oszczędności lub przekroczenia w skali przedsiębiorstwa budowlano-montażowego, samodzielnego oddziału wykonawstwa inwestycyjnego i przedsiębiorstwa geologicznego przekroczenia funduszu płac pracowników umysłowych nie mogą być pokrywane z oszczędności funduszu płac pozostałych grup pracowników. Oszczędności funduszu płac pracowników umysłowych mogą być zużyte na pokrycie ewentualnych przekroczeń funduszu płac pozostałych pracowników. W przedsiębiorstwach geodezyjnych i geodezyjno-kartograficznych zasada ta dotyczy pracowników umysłowych nie zatrudnionych bezpośrednio w produkcji.
3. 9
Oszczędności na funduszu premiowym robotników nie mają wpływu na rozliczenie osobowego funduszu płac przedsiębiorstwa.
4.
Oszczędności funduszu płac uczniów w skali zjednoczenia mogą być zużyte na pokrycie przekroczeń funduszu płac uczniów w przedsiębiorstwach zgrupowanych w zjednoczeniu, a oszczędności w skali resortu - na pokrycie przekroczeń w zjednoczeniach tego resortu.
5.
Obliczony według zasad podanych w ust. 1 wynik gospodarki osobowym funduszem płac obciąża się przekroczeniami limitów na wypłatę zasiłków chorobowych.
6.
Obliczenie przekroczenia lub oszczędności osobowego funduszu płac zatwierdza dyrektor przedsiębiorstwa.
7.
W razie stwierdzenia, że przedsiębiorstwo nieprawidłowo obliczyło oszczędność lub przekroczenie funduszu płac, jednostka nadrzędna z własnej inicjatywy lub na wniosek banku finansującego zarządzi dokonanie odpowiednich poprawek.
§  9. 10
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa uprawniony jest do przekroczenia funduszu płac i ewentualnie procentowego udziału tego funduszu w wartości produkcji w razie:
1)
podjęcia w uzasadnionych wypadkach poligonowej produkcji elementów budowlanych bądź eksploatacji miejscowych surowców mineralnych na potrzeby budowy, nie uwzględnionych w planie rocznym produkcji podstawowej - jeżeli powoduje to obniżkę kosztorysowych cen sprzedażnych produkcji budowlano-montażowej;
2)
wykonania robót zleconych w trybie nagłym, związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych, o ile spowodowało to zwiększenie udziału funduszu płac w wartości produkcji w porównaniu z przeciętnym udziałem wynikającym z wycinka produkcji planu techniczno-ekonomicznego na dany kwartał;
3)
wykonywania szczególnie uzasadnionych, nie przewidzianych w planie prac załadunkowych i wyładunkowych w niedziele i święta i w godzinach nadliczbowych płatnych z osobowego i bezosobowego funduszu płac;
4)
wykonywania zleconych przedsiębiorstwu przez zamawiającego napraw oraz przeróbek konstrukcji maszyn i urządzeń importowanych, wynikających z wad produkcyjnych zawinionych przez dostawcę zagranicznego;
5)
wypłaty dodatków do robót wykonywanych w warunkach zimowych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe ponad kwoty przewidziane w odpowiednim wycinku planu techniczno-ekonomicznego z uwzględnieniem przepisów obowiązujących w tym zakresie.
2.
Dyrektor jednostki nadrzędnej może uznać przekroczenie funduszu płac przedsiębiorstwa za usprawiedliwione, jeżeli jest ono spowodowane:
1)
wprowadzeniem zmian w technologii wierceń, wynikających z dokonanego w trakcie wierceń rozeznania struktury geologicznej lub przeprowadzenia dodatkowych badań (hydrologicznych, geofizycznych, gazowości itp.,), powodujących naruszenie ustalonej w planie rocznym proporcji pomiędzy wartością produkcji a funduszem płac - za uprzednim zezwoleniem jednostki nadrzędnej;
2)
wypłatę wynagrodzeń w okresie wstrzymania robót wodno-melioracyjnych, zarządzonego w porozumieniu z inwestorem na skutek niekorzystnych warunków atmosferycznych, jak np. wysokiego stanu wód, długotrwałych opadów, powodzi itd., z uwzględnieniem obowiązujących przepisów o zasadach wynagradzania w okresie przestojów spowodowanych warunkami atmosferycznymi.
3.
Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) w gospodarczo uzasadnionych wypadkach po zasięgnięciu opinii dyrektora właściwego oddziału banku upoważniony jest do usprawiedliwiania przekroczeń funduszu płac przedsiębiorstwa pod warunkiem nieprzekroczenia funduszu płac w skali zjednoczenia lub w wypadku, gdy przekroczenie to znajduje pokrycie w nie rozdysponowanej wolnej rezerwie funduszu płac w zjednoczeniu. Usprawiedliwienie przekroczeń funduszu płac w ciągu roku w ciężar wolnej rezerwy funduszu płac może być dokonywane tylko do wysokości takiej części rezerwy na koniec danego okresu, jaka wynika z procentowego zaawansowania za dany okres rocznych zadań zjednoczenia.
4.
Oddział banku finansującego przedsiębiorstwo jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli słuszności podejmowanych przez dyrektora przedsiębiorstwa i dyrektora jednostki nadrzędnej decyzji w wypadkach, o których mowa w ust. 1, 2 i 3.
5.
Jeżeli bank zakwestionował słuszność decyzji uznającej za usprawiedliwione przekroczenie funduszu płac, a dyrektor jednostki nadrzędnej jest zgodny ze stanowiskiem banku, zakwestionowane kwoty podlegają potrącenia w rozliczeniu funduszu płac przyszłych kwartałów roku bieżącego lub następnego, z uwzględnieniem potrąceń z funduszu premiowego pracowników umysłowych zgodnie z przepisami § 14 ust. 2. W razie niezgodności stanowisk jednostek, o których mowa wyżej, decyzje podejmuje właściwy minister po zasięgnięciu opinii naczelnego dyrektora banku, a w odniesieniu do przedsiębiorstw gospodarki terenowej - przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej po zasięgnięciu opinii dyrektora oddziału wojewódzkiego właściwego banku. Nie należy potrącać przekroczeń funduszu płac, wstępnie uznanych przez dyrektora przedsiębiorstwa za usprawiedliwione, a następnie w toku sprawdzenia uznanych za podlegające obowiązkowi likwidacji - jeżeli w następnym kwartale (miesiącu) przedsiębiorstwo wykaże oszczędności (lub wynik zerowy) - w narastającym rozliczeniu funduszu płac.
6.
Właściwy minister (poza wypadkami wymienionymi w ust. 1, 2 i 3) po zasięgnięciu opinii naczelnego dyrektora banku, a w stosunku do przedsiębiorstw gospodarki terenowej przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej po zasięgnięciu opinii dyrektora oddziału wojewódzkiego właściwego banku - mogą w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach uznać przekroczenie funduszu płac za nie podlegające obowiązkowi likwidacji.
7.
Kwoty przekroczenia funduszu płac, ustalone ??? każdym kwartale, a uznane za usprawiedliwione, nie powodują sankcji, o których mowa w §§ 10 i 11. oraz nie są przedmiotem potrąceń, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1 lit. c).
7 § 7 ust. 5 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 instrukcji z dnia 10 czerwca 1967 r. (M.P.67.33.157) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 27 czerwca 1967 r.
8 § 7 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 7 instrukcji z dnia 10 czerwca 1967 r. (M.P.67.33.157) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 27 czerwca 1967 r.
9 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 instrukcji z dnia 10 czerwca 1967 r. (M.P.67.33.157) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 27 czerwca 1967 r.
10 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 9 instrukcji z dnia 10 czerwca 1967 r. (M.P.67.33.157) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 27 czerwca 1967 r.