Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności oraz założenia polityki pieniężno-kredytowej na 1988 r.
M.P.1988.2.7
Akt utracił mocUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 21 stycznia 1988 r.
w sprawie planu kredytowego, bilansu pieniężnych przychodów i wydatków ludności oraz założeń polityki pieniężno-kredytowej na 1988 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PLAN KREDYTOWY NA 1988 r.
PLAN KREDYTOWY NA 1988 r.
AKTYWA | Stan na koniec 1986 r. | Planowany przyrost w 1987 r. | Przewidywany przyrost w 1987 r. | Przewidywany stan w dniu 31. 12.1987 r. | Planowany przyrost w 1988 r. | Planowany stan w dniu 31.12.1988 r. | ||
w miliardach złotych | 31.12.1986 = 100 | w miliardach złotych | 31.12.1987 = 100 | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
I. Kredyty dla gospodarki uspołecznionej | 6.293,0 | 1.045,0 | 965,0 | 7.258,0 | 115,3 | 1.440,0 | 8.698,0 | 119,8 |
1) obrotowe | 3.198,4 | 450,0 | 350,0 | 3.548,4 | 110,9 | 600,0 | 4.148,4 | 116,9 |
2) inwestycyjne dla organizacji gospodarczych | 2.219,9 | 405,0 | 435,0 | 2.654,9 | 119,6 | 550,0 | 3.204,9 | 120,7 |
- na inwestycje centralne | 1.117,5 | 245,0 | 245,0 | 1.362,5 | 121,9 | 320,0 | 1.682,5 | 123,5 |
- na inwestycje przedsiębiorstw | 1.102,4 | 160,0 | 190,0 | 1.292,4 | 117,2 | 230,0 | 1.522,4 | 117,8 |
3) na inwestycje spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego | 874,7 | 190,0 | 180,0 | 1.054,7 | 120,6 | 290,01) | 1.344,7 | 127,5 |
II. Kredyty dla gospodarki nie uspołecznionej | 325,6 | 74,9 | 81,6 | 407,2 | 125,1 | 126,8 | 534,0 | 131,1 |
1) obrotowe dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 54,9 | 3,7 | 5,2 | 60,1 | 109,5 | 7,3 | 67,4 | 112,1 |
2) inwestycyjne dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 147,9 | 32,5 | 38,0 | 185,9 | 125,7 | 60,6 | 246,5 | 132,6 |
3) obrotowe i inwestycyjne dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 26,6 | 7,2 | 8,5 | 35,1 | 132,0 | 10,0 | 45,1 | 128,5 |
4) na budownictwo mieszkaniowe dla indywidualnych rolników i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 96,2 | 31,5 | 29,9 | 126,1 | 131,1 | 48,9 | 175,0 | 138,8 |
III. Kredyty dla gospodarstw domowych | 253,9 | 83,2 | 69,8 | 323,7 | 127,5 | 91,2 | 414,9 | 128,2 |
1) na zakupy ratalne towarów i usług | 110,5 | 32,2 | 20,5 | 131,0 | 118,6 | 12,0 | 143,0 | 109,2 |
2) na indywidualne budownictwo mieszkaniowe | 136,8 | 47,0 | 45,9 | 182,7 | 133,6 | 74,6 | 257,3 | 140,8 |
3) pożyczki gotówkowe | 6,6 | 4,0 | 3,4 | 10,0 | 151,5 | 4,6 | 14,6 | 146,0 |
IV. Razem kredyty | 6.872,5 | 1.203,1 | 1.116,4 | 7.988,9 | 116,2 | 1.658,0 | 9.646,9 | 120,8 |
V. Kredyty bankowe na finansowanie niedoboru budżetu państwa | 624,3 | 0,0 | 298,0 | 922,3 | 147,7 | 269,6 | 1.191,9 | 129,2 |
VI. Międzynarodowy Fundusz Walutowy | 144,9 | 0,0 | 76,0 | 220,9 | 152,4 | 190,0 | 410,9 | 186,0 |
VII. Inne aktywa | 1.249,6 | 69,9 | 2.198,6 | 3.448,2 | 275,9 | 100,0 | 3.548,2 | 102,9 |
VIII. Różnice kursowe | 4.085,9 | 0,0 | 1.541,0 | 5.626,9 | 137,7 | 0,0 | 5.626,9 | 100,0 |
OGÓŁEM | 12.977,2 | 1.273,0 | 5.230,0 | 18.207,2 | 140,3 | 2.217,6 | 20.424,8 | 112,2 |
PASYWA | Stan na koniec 1986 r. | Planowany przyrost w 1987 r. | Przewidywany przyrost w 1987 r. | Przewidywany stan w dniu 31. 12.1987 r. | Planowany przyrost w 1988 r. | Planowany stan w dniu 31.12.1988 r. | ||
w miliardach złotych | 31.12.1986 = 100 | w miliardach złotych | 31.12.1987 = 100 | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
I. Środki przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych | 1.426,2 | 290,0 | 615,0 | 2.041,2 | 143,1 | 800,0 | 2.841,2 | 139,2 |
1) rachunki środków funduszów specjalnych | 487,6 | 120,0 | 230,0 | 717,6 | 147,2 | 235,0 | 952,6 | 132,7 |
2) rachunki środków na inwestycje i kapitalne remonty | 200,1 | 55,0 | 45,0 | 245,1 | 122,5 | 65,0 | 310,1 | 126,5 |
3) rachunki rozliczeniowe i bieżące | 641,4 | 95,0 | 240,0 | 881,4 | 137,4 | 400,0 | 1.281,4 | 145.4 |
4) rachunki lokat terminowych | 97,1 | 20,0 | 100,0 | 197,1 | 203,0 | 100,0 | 297,1 | 150,7 |
II. Środki na rachunkach jednostek budżetowych | 753,5 | 300,0 | 207,0 | 960,5 | 127,5 | 269,6 | 1.230,1 | 128,1 |
w tym środki funduszów specjalnych | 600,1 | 210,0 | 157,0 | 757,1 | 126,2 | 212,0 | 969,1 | 128,0 |
III. Środki na rachunkach budżetu państwa | 173,3 | 0,0 | 0,0 | 173,3 | 100,0 | 0,0 | 173,3 | 100,0 |
IV. Środki instytucji finansowych | 431,7 | 58,0 | 0,0 | 431,7 | 100,0 | 90,0 | 521,7 | 120,8 |
1) lokaty Państwowego Zakładu Ubezpieczeń | 132,7 | 25,0 | -15,0 | 117,7 | 88,7 | 30,0 | 147,7 | 125,5 |
2) fundusze zasadnicze banków | 114,9 | 30,0 | 30,0 | 144,9 | 126,1 | 60,0 | 204,9 | 141,4 |
3) inne fundusze i środki banków | 184,1 | 3,0 | -15,0 | 169,1 | 91,9 | 0,0 | 169,1 | 100,0 |
V. Rachunki operacji zagranicznych | 1.905,6 | -105,0 | 2.007,0 | 3.912,6 | 205,3 | -252,0 | 3.660,6 | 93,6 |
z tego: | ||||||||
1) zmiany wynikające z salda bilansu płatniczego | 1.905,6 | -105,0 | -254,0 | 1.651,6 | 86,7 | -252,0 | 1.399,6 | 84,7 |
2) pozostałe rozrachunki | 0,0 | 0,0 | 2.261,0 | 2.261,0 | x | 0,0 | 2.261,0 | 100,0 |
VI. Rozrachunki międzybankowe i międzyoddziałowe | 487,4 | 50,0 | 200,0 | 687,4 | 141,0 | 250,0 | 937,4 | 136,4 |
VII. Wkłady oszczędnościowe i rachunki bieżące ludności | 2.148,4 | 320,0 | 315,0 | 2.463,4 | 114,7 | 430,0 | 2.893,4 | 117,5 |
VIII. Obieg pieniądza gotówkowego | 1.187,5 | 170,0 | 190,0 | 1.377,5 | 116,0 | 340,0 | 1.717,5 | 124,7 |
w tym zasoby gotówkowe ludności | 1.083,9 | 160,0 | 165,0 | 1.248,9 | 115,2 | 300,0 | 1.548,9 | 124,0 |
IX. Inne pasywa | 214,2 | 40,0 | 97,0 | 311,2 | 145,3 | 100,0 | 411,2 | 132,1 |
X. Lokata Międzynarodowego Funduszu Walutowego | 163,5 | 0,0 | 58,0 | 221,5 | 135,5 | 190,0 | 411,5 | 185,8 |
XI. Różnice kursowe z przeliczeń kursu walut obcych | 4.085,9 | 0,0 | 1.541,0 | 5.626,9 | 137,7 | 0,0 | 5.626,9 | 100,0 |
XII. Kwota nie zbilansowana | 0,0 | 150,0 | 0,0 | 0,0 | x | 0,0 | 0,0 | x |
OGÓŁEM | 12.977,2 | 1.273,0 | 5.230,0 | 18.207,2 | 140,3 | 2.217,6 | 20.424,8 | 112,2 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1988 r.
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1988 r.
Wyszczególnienie | 1986 | 1987 | 1988 | 1987 | 1988 | |
wykonanie | przewidywane wykonanie | plan | przewidywane wykonanie | plan | ||
w miliardach złotych | rok poprzedzający = 100 | |||||
PRZYCHODY | 3.754 | 4.560 | 6.500 | 121,5 | 142,5 | |
1. Wynagrodzenia za pracę | ||||||
2. Świadczenia społeczne | 1.236 | 1.610 | 2.550 | 130,3 | 158,4 | |
3. Odszkodowania, odsetki od wkładów i inne transfery | 293 | 380 | 480 | 129,7 | 126,3 | |
4. Kredyty udzielone | 261 | 348 | 520 | 133,3 | 149,4 | |
5. Przychody ze sprzedaży produktów rolniczych | 1.137 | 1.370 | 2.010 | 120,5 | 146,7 | |
6. Przychody pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej i osób fizycznych | 650 | 1.000 | 1.900 | 153,8 | 190,0 | |
7. Pozostałe przychody | 390 | 528 | 730 | 135,4 | 138,3 | |
Ogółem | 7.721 | 9.796 | 14.690 | 126,9 | 150,0 | |
WYDATKI | 6.454a) | 8.390a) | 12.590 | 130,0 | 150,1 | |
1. Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług | ||||||
2. Podatki i opłaty | 379 | 530 | 800 | 139,8 | 150,9 | |
3. Kredyty spłacone | 145 | 195 | 300 | 134,5 | 153,8 | |
4. Pozostałe wydatki | 163 | 201 | 270 | 123,3 | 134,3 | |
Wydatki razem | 7.141 | 9.316 | 13.960 | 130,5 | 149,8 | |
Zmiany stanów zasobów pieniężnych | 580 | 480 | 730b) | |||
z tego: | ||||||
- wkładów oszczędnościowych | 439 | 315 | 430 | |||
- gotówki | 141 | 165 | 300 | |||
Ogółem | 7.721 | 9.796 | 14.690 | 126,9 | 150,0 | |
STOPIEŃ ZBILANSOWANIA RYNKU | 6.631 | 8.650 | 12.590 | 130,4 | 145,5 | |
1. Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług | ||||||
2. Podaż towarów i usług na zaopatrzenie ludności | 6.454 | 8.390 | 12.090 | 130,0 | 144,1 | |
a) towary | 5.638 | 7.325 | 10.360 | 129,9 | 141,4 | |
b) usługi | 816 | 1.065 | 1.730 | 130,5 | 162,4 | |
3. Niedobór (luka inflacyjna) | -177 | -260 | -500 | x | x | |
WSKAŹNIK TWORZENIA ZASOBÓW PIENIĘŻNYCH | 8,1/5,6c) | 5,3/2,4c) | 9,1/5,4c) | x | x |
b) zasoby ekonomicznie uzasadnione
c) wskaźniki tworzenia zasobów ekonomicznie uzasadnionych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ NA 1988 r.
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ NA 1988 r.
- przywracania ogólnej równowagi ekonomicznej i zwiększania roli pieniądza,
- wspierania zmian strukturalnych w gospodarce,
- stymulowania poprawy efektywności gospodarowania,
- rozwijania przedsiębiorczości we wszystkich sektorach gospodarki.
Zadania te realizowane będą poprzez odpowiednie kształtowanie podaży pieniądza oraz aktywną politykę depozytową i kredytową.
I.
Przywracanie ogólnej równowagi ekonomicznej
Przywracanie ogólnej równowagi ekonomicznej
W celu przywracania równowagi i ograniczenia nawisu inflacyjnego dynamika podaży pieniądza w systemie bankowym będzie niższa od tempa wzrostu dochodu narodowego podzielonego w cenach bieżących.
2. Banki będą stosowały jednolite zasady polityki kredytowej w odniesieniu do wszystkich sektorów gospodarki, kierując się kryterium najefektywniejszego wykorzystania środków kredytowych stawianych do dyspozycji poszczególnym jednostkom gospodarczym.
3. Pierwszeństwo w dostępie do kredytu na realizację inwestycji będzie zapewnione przedsiębiorstwom gwarantującym osiągnięcie w krótkim czasie efektów oraz - poprzez wysoki poziom efektywności - szybki zwrot kredytu.
4. Wysokość udzielanego kredytu oraz jego oprocentowanie będzie różnicowane w zależności od rodzaju i stopnia opłacalności przedsięwzięcia oraz stopnia ryzyka bankowego.
5. Banki podejmą działania w kierunku urealnienia oprocentowania lokat i kredytów.
Wysokość podstawowej stopy procentowej - określanej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego - powinna być kształtowana, z uwzględnieniem wzrostu cen, tak aby zapewniać realność depozytów terminowych oraz kredytów.
6. W celu dostosowania relacji między budżetem państwa a bankami do zreformowanych zasad funkcjonowania gospodarki przebudowany zostanie system przejściowego kredytowania niedoborów, tak aby wyeliminowany został mechanizm automatycznego kredytowania deficytu budżetowego.
II.
Wspieranie zmian strukturalnych w gospodarce
Wspieranie zmian strukturalnych w gospodarce
- zwiększania zdolności eksportowej gospodarki,
- wdrażania osiągnięć postępu naukowo-technicznego,
- obniżenia materiało- i energochłonności produkcji,
- rozwoju produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego,
- ochrony środowiska oraz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
8. Banki będą udzielały jednostkom gospodarczym kredytów na realizację przedsięwzięć, o których mowa w ust. 7, stosując oprocentowanie w wysokości stanowiącej 75 lub 50% stopy podstawowej.
Prezes Narodowego Banku Polskiego będzie udzielał kredytów refinansowych, stosując obniżoną stopę procentową w wysokości 75 lub 50% stopy podstawowej.
III.
Stymulowanie poprawy efektywności gospodarowania
Stymulowanie poprawy efektywności gospodarowania
10. Przedsiębiorstwom posiadającym trwałą zdolność kredytową, znajdującą oparcie w wysokiej efektywności gospodarowania, wykazującym jednocześnie odpowiednią troskę o osiągnięcie i utrzymanie wysokiego stopnia samofinansowania, a także o zapewnienie warunków do rozwoju, banki oferować będą dogodne warunki dostępu do kredytów.
11. Przedsiębiorstwom nie posiadającym trwałej zdolności kredytowej banki mogą udzielać kredytu tylko do wysokości uwzględniającej zaangażowanie w finansowaniu działalności eksploatacyjnej okresowo wolnych środków funduszy celowych i przewidywanych stanów prawidłowych zobowiązań.
12. Przedsiębiorstwa, które nie wywiązują się terminowo ze swych zobowiązań pieniężnych wobec wierzycieli, będą traktowane jako nie posiadające trwałej zdolności kredytowej.
Banki nie będą udzielały kredytu na uzupełnienie środków finansowych zamrożonych w przeterminowanych należnościach.
13. Przedsiębiorstwa nie mające zdolności kredytowej mogą korzystać z kredytu wyłącznie na warunkach i w trybie przewidzianych w ustawie o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości.
14. W stosunkach z przedsiębiorstwami rozwijać należy inspiratorskie i organizatorskie funkcje banków w celu efektywniejszego wykorzystywania czynników wytwórczych.
IV.
Polityka kredytowo-depozytowa
Polityka kredytowo-depozytowa
16. Wprowadzone będą następujące, podstawowe zasady oprocentowania depozytów terminowych:
- trzyletnich na poziomie równoważącym w tym okresie skutki inflacji oraz zapewniającym przyrost realnej wartości depozytów,
- dwuletnich na poziomie równoważącym w tym okresie skutki inflacji.
W razie wycofania wkładów przed zadeklarowanym terminem oprocentowanie będzie odpowiednio obniżone.
17. Banki dokonają przeglądu form gromadzenia oszczędności i na tej podstawie określą te formy oszczędzania, których rozwój będzie preferowany, oraz te, które będą ulegały likwidacji.
Banki podejmą działania ukierunkowane na przyspieszenie rozwoju obrotu bezgotówkowego w formie rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
18. Polityka kredytowa banków w dziedzinie finansowania budownictwa mieszkaniowego powinna zmierzać w kierunku zwiększenia udziału środków własnych ludności oraz przeciwdziałać nieuzasadnionemu zwiększaniu kosztów.
Zaleca się bankom zapewnienie udziału kredytów przeznaczonych na mieszkania spółdzielcze przydzielane na warunkach własnościowego prawa do lokalu w wysokości co najmniej 20% środków kredytowych kierowanych na spółdzielcze budownictwo wielorodzinne, realizowane według nowych zasad kredytowania.
19. Rozszerzając zakres kredytowania jednorodzinnego budownictwa mieszkaniowego banki będą udzielać w pierwszej kolejności kredytu na energo- i materiałooszczędne budynki.
20. Banki będą udzielać kredytów dla indywidualnych gospodarstw rolnych na finansowanie nakładów zapewniających osiągnięcie wzrostu produkcji towarowej, uzależniając odpowiednio skalę kredytowania od wielkości angażowania środków własnych przez rolników.
21. W odniesieniu do jednostek pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej banki prowadzić będą politykę kredytową wspierającą rozwój ich działalności, ukierunkowany przede wszystkim na opłacalną produkcję eksportową oraz poprawę zaopatrzenia rynku.
22. Banki - w celu umożliwienia ludności nabywania określonych towarów, których podaż przewyższa popyt - będą udzielać kredytów na te zakupy. Kontynuowane będzie udzielanie kredytów dla młodych małżeństw.
23. Banki w szerszym zakresie będą udzielały ludności krótko- i średnioterminowych kredytów gotówkowych.
V.
Polityka kursowa i walutowo-dewizowa
Polityka kursowa i walutowo-dewizowa
Utrzymana będzie zasada ustalania wysokości kursu podstawowego oraz system bieżącego dostosowywania kursu złotego do walut obcych, uwzględniający kształtowanie się relacji cen wewnętrznych do cen na rynkach zagranicznych.
25. Rozwijany będzie system przetargów walutowych, umożliwiający przedsiębiorstwom nabywanie walut w celu sfinansowania importu zaopatrzeniowo-technicznego niezbędnego do produkcji eksportowej.
26. Zostaną uproszczone zasady kredytowania dewizowego oraz wyeliminowane te rozwiązania, które utrudniają lub ograniczają jego rozwój.
27. Banki prowadzić będą aktywną politykę walutową, zwłaszcza w kierunku rozwoju akwizycji środków walutowych ludności.
VI.
Zadania Narodowego Banku Polskiego i narzędzia ich realizacji
Zadania Narodowego Banku Polskiego i narzędzia ich realizacji
29. W celu zapewnienia jednolitości polityki pieniężno-kredytowej Prezes Narodowego Banku Polskiego będzie oddziaływał na banki, między innymi poprzez stopę procentową od kredytów refinansowych i ich wielkość, rezerwy obowiązkowe oraz - w zależności od przebiegu realizacji planu kredytowego - pułapy kredytowe.