Rozdział 4 - Nadzór i kontrola nad rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków. - Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.

Monitor Polski

M.P.1980.29.162

Akt utracił moc
Wersja od: 5 kwietnia 1989 r.

Rozdział  4

Nadzór i kontrola nad rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków.

§  27.
Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują organy określone w art. 258 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  28.
1.
Nadzór nad rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków w przedsiębiorstwach państwowych sprawuje kierownik jednostki nadrzędnej.
2.
Kierownik jednostki nadrzędnej może powierzyć swojemu zastępcy sprawowanie nadzoru bieżącego nad rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków.
§  29.
1.
Organy sprawujące nadzór są obowiązane zapewnić systematyczną kontrolę prawidłowego i terminowego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez nadzorowane organy i jednostki organizacyjne.
2.
Organy sprawujące nadzór dokonują co najmniej raz w roku okresowych analiz oraz ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez nadzorowane organy i jednostki organizacyjne, a w szczególności:
1) 3
ministrowie, po przeprowadzeniu analiz przez kolegia ministerstw, dokonują ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez ministerstwa, nadzorowane organy, przedsiębiorstwa, instytucje i inne państwowe jednostki organizacyjne oraz podejmują środki zmierzające do likwidacji przyczyn powstawania skarg i do usprawnienia pracy,
2) 4
właściwi rzeczowo ministrowie we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw administracji dokonują ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
3) 5
terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej przeprowadzają analizy oraz dokonują ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez nadzorowane jednostki organizacyjne,
4)
terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, oprócz wykonywania zadań określonych w pkt. 3, analizują oraz oceniają przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego, a także przez inne organy administracji państwowej, organy innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych, działających na ich terenie,
5) 6
instytucje i inne państwowe jednostki organizacyjne przeprowadzają analizy oraz dokonują ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez te jednostki oraz przez nadzorowane przedsiębiorstwa i inne jednostki,
6)
organy nadzorcze organizacji społecznych przeprowadzają analizy oraz dokonują ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez organy organizacji społecznych.
§  30.
1.
Analizy i oceny, o których mowa w § 29, powinny być poprzedzone kontrolą w organach i innych jednostkach organizacyjnych, których analiza i ocena dotyczy, oraz powinny ustalać przyczyny skarg i wskazywać środki zmierzjące do likwidacji tych przyczyn.
2.
Terenowe organy administracji państwowej współdziałają w zakresie dokonywania kontroli, analiz oraz ocen z właściwymi komisjami rad narodowych i komitetami kontroli społecznej, jak również informują je bieżąco o podejmowanych działaniach zmierzających do likwidacji przyczyn powstawania skarg i usuwania nieprawidłowości oraz o wprowadzanych usprawnieniach.
§  31.
W toku przeprowadzania okresowych analiz i doonywania ocen przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków powinny być również badane postulaty i problemy, wniesione w trybie skarg i wniosków przez posłów na Sejm i radnych rad narodowych.
§  32.
Terenowe organy administracji państwowej powinny przedkładać okresowo na sesje rad narodowych sprawozdania i wnioski wynikające z przeprowadzenia analiz i ocen, o których mowa w § 29.
§  33.
1.
W wyniku przeprowadzonych analiz i ocen właściwe organy są obowiązane podejmować środki zmierzające do likwidacji przyczyn skarg, do usprawnienia pracy i realizacji słusznych wniosków ludności, we własnym zakresie, jak też w drodze przedstawiania odpowiednich wniosków innym organom.
2.
W razie stwierdzenia powtarzania się skarg i wniosków, dotyczących pewnego rodzaju spraw lub osób albo określonego terenu, właściwy organ powinien niezwłocznie zbadać sprawę i przedsięwziąć niezbędne środki w celu jej rozstrzygnięcia.
3 § 29 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 49 z dnia 17 marca 1989 r. (M.P.89.7.66) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 kwietnia 1989 r.
4 § 29 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 49 z dnia 17 marca 1989 r. (M.P.89.7.66) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 kwietnia 1989 r.
5 § 29 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) uchwały nr 49 z dnia 17 marca 1989 r. (M.P.89.7.66) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 kwietnia 1989 r.
6 § 29 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. d) uchwały nr 49 z dnia 17 marca 1989 r. (M.P.89.7.66) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 kwietnia 1989 r.