Rozdział 2 - Organizacja biur (samodzielnych pracowni) projektów. - Organizacja projektowania w budownictwie państwowym.

Monitor Polski

M.P.1958.41.233

Akt utracił moc
Wersja od: 24 maja 1958 r.

Rozdział  II.

Organizacja biur (samodzielnych pracowni) projektów.

§  11.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną w biurze projektów jest pracownia projektów.
2.
Pracownia może być o jednej lub wielu specjalnościach fachowych.
3.
Pracownia projektów powinna w zasadzie działać na podstawie wewnętrznego ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
§  12.
Kierownika pracowni powołuje dyrektor biura projektów.
§  13.
1.
Kierownik pracowni jest odpowiedzialny za całość prac projektowych wykonywanych przez pracownię.
2.
Przyjęcie odpowiedzialności za projekty i kosztorysy oraz inne opracowania z zakresu usług projektowych wykonywanych przez pracownię kierownik pracowni stwierdza swoim podpisem.
3.
Projektant podpisuje prace projektowe przez siebie opracowane i jest za nie odpowiedzialny wraz z kierownikiem pracowni.
§  14.
1.
Obsada stanowisk w pracowni następuje na wniosek kierownika pracowni.
2.
Biuro (samodzielna pracownia) projektów nie może zatrudniać pracownika, który już pracuje w innej jednostce projektowania. W wyjątkowych przypadkach kierownik jednostki nadrzędnej może wyrazić zgodę na częściowe zatrudnienie wybitnych specjalistów w innej jednostce projektowania.
§  15.
1.
W razie wykonywania pracy projektowej wspólnie przez kilka pracowni odpowiedzialność za całość tej pracy ponosi kierownik pracowni kierującej, niezależnie od odpowiedzialności kierowników poszczególnych pracowni za prace wykonane w podległych im pracowniach.
2.
Pracownię kierującą wyznacza dyrektor biura.
§  16.
Kierownik pracowni, a w przypadkach określonych w § 15 kierownik pracowni kierującej, podpisuje łącznie z dyrektorem biura umowy o wykonanie przydzielonych pracowni prac projektowych. W tym celu kierownicy pracowni ustanowieni zostaną pełnomocnikami przedsiębiorstwa w trybie prawem przepisanym.
§  17.
1.
Do wykonywania czynności administracyjnych i usługowych dyrektor biura powołuje odpowiednie komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska pracy.
2.
Dyrektor biura projektów ustala zakres czynności administracyjnych wykonywanych przez pracowników administracyjnych przydzielonych do pracowni.
§  18.
1.
Dyrektor biura projektów kieruje samodzielnie działalnością biura w ramach określonych szczególnymi przepisami i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Do zakresu działania dyrektora biura należy w szczególności:
1)
koordynowanie całości prac biura,
2)
rozdział zleceń między pracownie,
3)
ustalanie organizacji wewnętrznej biura,
4)
zapewnienie prawidłowego działania wszystkich komórek organizacyjnych biura i bieżącej kontroli ich działalności,
5)
decyzje w sprawach osobowych,
6)
ustalanie płac pracowników oraz akceptowanie rozdziału premii pomiędzy pracowników projektowania,
7)
przyznawanie nagród pracownikom biura.
3.
Dyrektor reprezentuje przedsiębiorstwo na zewnątrz.
§  19.
1.
Dyrektor biura projektów wyznacza spośród pracowników biura osoby zastępujące go w razie jego nieobecności.
2.
W dużych biurach projektów może być utworzone za zgodą jednostki nadrzędnej stanowisko zastępcy dyrektora. Powołanie zastępcy dyrektora następuje w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§  20.
W każdym biurze projektów działa rada techniczno-ekonomiczna, będąca organem doradczym i opiniodawczym dyrektora biura projektów, zwana dalej "radą".
§  21.
1.
Do zadań rady należy wydawanie opinii w sprawach:
1)
organizacji biura i jego kierunków rozwojowych,
2)
polityki zatrudnienia i płac,
3)
przyjmowania zleceń i ich rozdziału między pracownie,
4)
rozwiązań technicznych, plastycznych i ekonomicznych ważniejszych projektów opracowywanych przez biuro,
5)
finansowania udziału pracowni tego biura w konkursach, wystawach i innych podobnych imprezach,
6)
innych sprawach przedstawionych radzie przez dyrektora biura projektów.
2.
Radzie przewodniczy dyrektor biura projektów lub jego zastępca.
3.
Stałymi członkami rady są kierownicy wszystkich pracowni oraz inni specjaliści powołani przez dyrektora spośród pracowników biura.
4.
Członków niestałych rady powołuje dyrektor biura projektów spośród pracowników biura projektów lub specjalistów spoza pracowników biura.
5.
Członkowie niestali rady biorą udział w posiedzeniach rady zależnie od tematyki obrad.
6.
Szczegółową organizację oraz zakres i tryb działania rady ustala regulamin zatwierdzony przez dyrektora biura.
§  22.
1.
Kierownik samodzielnej pracowni projektów łączy w sobie funkcje przewidziane w §§ 13, 16, 17 ust. 1 oraz §§ 18 i 19 ust. 1 dla kierownika pracowni i dyrektora biura projektów.
2.
Kierownik samodzielnej pracowni projektów ustala wewnętrzną organizację przedsiębiorstwa oraz zakres zadań poszczególnych osób.
3.
W samodzielnej pracowni projektów działa rada techniczno-ekonomiczna, której skład ustala kierownik pracowni.