Rozdział 2 - Organizacja służby inwestycyjnej dla inwestycji przedsiębiorstw i zakładów produkcyjnych. - Organizacja i uprawnienia służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1958.57.327

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1960 r.

II.

Organizacja służby inwestycyjnej dla inwestycji przedsiębiorstw i zakładów produkcyjnych.

§  3.
Służbę inwestycyjną dla inwestycji przedsiębiorstw i zakładów produkcyjnych wykonują:
1)
przedsiębiorstwo w budowie - dla inwestycji produkcyjnych, których eksploatacja przewidziana jest w formie odrębnych przedsiębiorstw państwowych,
2)
a) właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne przedsiębiorstwa - dla inwestycji czynnych przedsiębiorstw przemysłowych i nieprzemysłowych,
b)
komórki ruchowe w budowie (zakłady, wydziały, oddziały w budowie) - dla inwestycji czynnych przedsiębiorstw ulegających znacznej rozbudowie,
3)
nadrzędne jednostki organizacyjne (zjednoczenie, zarząd, centralny zarząd, wydział prezydium rady narodowej, ministerstwo) - dla inwestycji przeznaczonych dla mających powstać przedsiębiorstw nieprzemysłowych lub dla przedsiębiorstw przemysłowych, jeżeli utworzenie przedsiębiorstwa w budowie jest gospodarczo nieuzasadnione.
a)
Przedsiębiorstwo w budowie.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwo w budowie tworzy się na podstawie przepisów o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych. Nazwa przedsiębiorstwa powinna określać przedmiot działalności, z dodaniem wyrazów "w budowie". Siedziba przedsiębiorstwa w budowie powinna znajdować się w miejscu budowanego obiektu.
2.
Do przedsiębiorstw w budowie mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  5.
Utworzenie przedsiębiorstwa w budowie może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu projektu wstępnego inwestycji i włączeniu jej do planu inwestycyjnego. Do czasu utworzenia przedsiębiorstwa w budowie funkcję inwestora wykonuje jednostka nadrzędna lub jednostka przez nią upoważniona.
§  6.
1.
Do zakresu działania przedsiębiorstwa w budowie należy wykonywanie zadań związanych z planowaniem, realizacją rzeczową i finansową inwestycji, przygotowaniem obiektu do eksploatacji oraz jego uruchomieniem.
2.
Do zadań przedsiębiorstwa w budowie należy w szczególności:

-

załatwianie spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji prawnej inwestycji,

-

zawarcie umowy z jednostką projektującą o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dalszych stadiów, o ile umowa taka nie została już zawarta poprzednio,

-

rozpatrywanie, zatwierdzanie oraz przyjmowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i konstrukcyjnej w ramach posiadanych uprawnień,

-

podejmowanie decyzji w sprawie realizacji inwestycji na podstawie zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz podejmowanie decyzji lub stawianie wniosków co do zmian w dostarczonej dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

-

prowadzenie prac planistycznych i sprawozdawczych dotyczących realizacji rzeczowej i finansowej inwestycji,

-

wybór wykonawcy, zawarcie z nim umowy oraz uzgodnienie harmonogramu robót budowlano-montażowych,

-

podejmowanie decyzji o ewentualnym wykonaniu części robót systemem gospodarczym i organizowanie tych robót,

-

zaopatrywanie w urządzenia, a także w materiały, których uzyskanie nie należy do wykonawcy,

-

sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlano-montażowymi oraz obiektami pochodzącymi z zakupu, budowanymi na specjalne zamówienie inwestora, na podstawie założeń i warunków technicznych ustalonych przez niego w umowie o dostawę,

-

prowadzenie rachunkowości oraz dokonywanie rozliczeń związanych z realizacją inwestycji,

-

dokonywanie odbioru robót od wykonawcy i przygotowanie oddania inwestycji do użytku.

3.
W zakresie przygotowania obiektu do eksploatacji przedsiębiorstwo w budowie wykonuje wszystkie zadania z tym związane, a w szczególności:

-

sprawdza montaż urządzeń dla celów eksploatacji,

-

przystosowuje teren zakładu do podjęcia eksploatacji,

-

opracowuje dokumentację techniczno-organizacyjną i konstrukcyjną procesu produkcyjnego,

-

organizuje zaplecze pomocniczo-produkcyjne zakładu,

-

opracowuje schemat organizacyjny i regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa oraz przygotowuje jego obsadę,

-

organizuje przysposobienie pracowników do pracy w zakładzie i w razie potrzeby przeprowadza ich przeszkolenie,

-

przeprowadza próby w zakresie uruchomienia, regulacji i zsynchronizowania oraz ruchu próbnego maszyn, urządzeń i obiektów,

-

przygotowuje uruchomienie obiektów,

-

opracowuje plan techniczno-ekonomiczny uruchomionej części przedsiębiorstwa, a w razie potrzeby również plan eksploatacji wstępnej.

4.
Przepisy niniejszego paragrafu mają odpowiednie zastosowanie do innych form obsługi zadań inwestora, przewidzianych w niniejszym zarządzeniu.
§  7.
1.
W ciągu miesiąca od powołania przedsiębiorstwa w budowie przedsiębiorstwo to powinno opracować plan swojej działalności.
2.
W części finansowej planu powinny być wyodrębnione wydatki rzeczowe inwestycji, w tym również wydatki związane z uruchomieniem zakładu oraz wydatki ogólno-administracyjne.
3.
Przed uruchomieniem zakładu przedsiębiorstwo w budowie w razie potrzeby opracowuje plan eksploatacji wstępnej zakładu.
4.
Plan działalności przedsiębiorstwa w budowie, jak również plan eksploatacji wstępnej wymaga zatwierdzenia przez jednostkę nadrzędną przedsiębiorstwa w budowie.
§  8.
Organizację wewnętrzną przedsiębiorstwa w budowie ustala kierownictwo przedsiębiorstwa zgodnie z potrzebami i warunkami działalności przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem etapów realizacji budowy, kierując się względami oszczędnej gospodarki i sprawnej organizacji pracy. W miarę oddawania poszczególnych obiektów do eksploatacji organizacja przedsiębiorstwa powinna być dostosowywana do zasad obowiązujących w czynnych przedsiębiorstwach.
§  9.
1.
Dla dużych inwestycji o złożonym procesie produkcyjnym, wymagających specjalnych prac technologiczno-konstrukcyjnych lub projektowo-konstrukcyjnych, przedsiębiorstwo w budowie może utworzyć biuro technologiczno-konstrukcyjne. Zadaniem tego biura jest przygotowanie dokumentacji dla przyszłej produkcji, opracowanie konstrukcji nietypowych urządzeń technicznych oraz prowadzenie prac badawczych dla przyszłej produkcji.
2.
Biuro technologiczno-konstrukcyjne może również wykonywać prace w zakresie szczegółowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej realizacji inwestycji, a w szczególności prace związane z uzupełnieniem dokumentacji w trakcie realizacji budowy oraz z opracowaniem lub dostosowaniem projektów techniczno-roboczych do konkretnych materiałowo-technicznych warunków prowadzenia robót na danej budowie.
3.
W razie konieczności powołania własnej jednostki organizacyjnej do opracowywania dokumentacji budowlano-montażowej należy ją tworzyć jako pracownię, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  10.
1.
Finansowanie działalności inwestycyjnej, w tym również wydatków ogólno-administracyjnych przedsiębiorstwa w budowie, następuje ze środków inwestycyjnych w ramach środków określonych w dokumentacji (zbiorcze zestawienie kosztów budowy).
2.
Dla ustalenia wysokości kwoty wydatków ogólno-administracyjnych na dany rok budowy przedsiębiorstwo w budowie załącza do projektu planu finansowego preliminarz wydatków. Wysokość wydatków ogólno-administracyjnych wraz z planem finansowym podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną.
3.
Wydatki ogólno-administracyjne przedsiębiorstwa w budowie powinny być planowane i rozliczane na poszczególne rodzaje działalności (inwestycyjną i eksploatacyjną). Część tych kosztów, obciążająca eksploatację, refundowana jest ze środków obrotowych na podstawie miesięcznych rozliczeń. Jeżeli wydatki na eksploatację przedsiębiorstwa stanowią znaczną część ogólnych jego wydatków, koszty inwestycyjne obciążające eksploatację przedsiębiorstwa mogą być pokrywane ze środków obrotowych, a następnie refundowane ze środków inwestycyjnych, na podstawie miesięcznych rozliczeń.
§  11.
Właściwy minister lub prezydium właściwej rady narodowej, które powołało przedsiębiorstwo w budowie, przekształca je z chwilą podjęcia działalności eksploatacyjnej w odpowiednich rozmiarach w czynne przedsiębiorstwo eksploatacyjne. Przekształcenie następuje przez dokonanie odpowiednich zmian w zarządzeniu o utworzeniu przedsiębiorstwa i innych postanowieniach dotyczących przedsiębiorstwa (w statucie, regulaminie itp.).
b)
Służba inwestycyjna czynnych przedsiębiorstw produkcyjnych.
§  12.
1.
W czynnych przedsiębiorstwach, w których inwestycje polegają na rozbudowie czynnych komórek organizacyjnych lub uzupełnieniu ich wyposażenia technicznego, służbę inwestycyjną wykonują właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne.
2.
Koszty związane z wykonywaniem służby inwestycyjnej przez właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne przedsiębiorstwa pokrywane są ze środków obrotowych.
§  13.
1.
W czynnych przedsiębiorstwach, w których budowane są nowe zakłady lub wydziały produkcyjne albo pomocniczo-produkcyjne bądź oddziały eksploatacyjne, stanowiące zasadnicze rozszerzenie działalności przedsiębiorstw, może być utworzony zakład (wydział, oddział) w budowie. Zakład (wydział, oddział) w budowie tworzy kierownictwo przedsiębiorstwa.
2.
Koszty utrzymania zakładu (wydziału, oddziału) w budowie obciążają środki inwestycyjne, przy czym przepisy § 10 ust. 3 mają odpowiednie zastosowanie.
§  14.
Szczegółowy zakres działania zakładu (wydziału, oddziału) w budowie ustala kierownictwo przedsiębiorstwa stosownie do potrzeb i warunków pracy przedsiębiorstwa.
§  15.
1.
Jednostki produkcyjne (przedsiębiorstwa w budowie, zakłady, wydziały, oddziały w budowie i czynne przedsiębiorstwa) mogą powierzać czynności służby inwestycyjnej w zakresie inwestycji nieprodukcyjnych jednostkom uprawnionym do przyjmowania takich zleceń.
2.
W tych przypadkach koszty zlecania tych czynności obciążają środki inwestycyjne zlecającego.