Część 5 - ZASADY NIEZALEŻNOŚCI ORGANÓW KONTROLI. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych oraz jej współpraca z kontrolą państwową i społeczną.

Monitor Polski

M.P.1948.51.292

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1948 r.

CZĘŚĆ  V.

ZASADY NIEZALEŻNOŚCI ORGANÓW KONTROLI.

21.
Powoływanie, odwoływanie i przeniesienia wszystkich kierowników organów kontroli wewnętrznej, a w urzędach także wszystkich inspektorów kontroli następuje przez właściwego ministra.

Powoływanie, odwoływanie i przeniesienia inspektorów kontroli wszystkich organów kontroli wewnętrznej przedsiębiorstw, następuje przez kierownika naczelnego, centralnego przedsiębiorstwa.

22.
Inspektorzy kontroli niezależnie od funkcji jakie sprawują we wszystkich organach kontroli nie mogą równolegle z obowiązkami kontrolnymi i w ciągu 2 lat po ustaniu stosunku służbowego z organem kontrolnym zajmować jakiegokolwiek stanowiska administracyjnego w jednostkach, które podlegały ich kontroli.

Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach w skład których wchodzą.

O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa (pkt. 25).

23.
Uposażenia inspektorów kontroli wszystkich stanowisk i we wszystkich stopniach zostaną uregulowane według jednolitych zasad odrębną uchwałą Rady Ministrów, a w odniesieniu do inspektorów kontroli Biura Kontroli odrębną uchwałą Rady Państwa na odpowiednio wysokim poziomie. Uposażenia i świadczenia inspektorów kontroli, zgodnie z układem zbiorowym pracy i obowiązującymi odrębnymi przepisami dla danej grupy inspektorów kontroli, nie mogą być przez władze administracyjne ani uzupełnione żadnymi dodatkowymi dopłatami i świadczeniami, ani też uszczuplone w drodze jakichkolwiek potrąceń.
24.
O zaliczeniu pracownika urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa państwowego do kategorii kierowników organu kontroli oraz inspektorów kontroli i o przyznaniu mu odpowiedniego uposażenia, związanego z pełnioną przez niego funkcją w aparacie kontrolnym, decyduje Komisja Kwalifikacyjna (pkt. 25) na wniosek właściwego ministra.
25.
Powołuje się przy Radzie Państwa Komisję Kwalifikacyjną dla kierowników organów kontroli, inspektorów kontroli, do której zakresu działania należy wykonywanie czynności określonych w pkt. 23 i 24.

Do Komisji Kwalifikacyjnej wchodzą:

przedstawiciel Rady Państwa - jako przewodniczący

przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów - jako zastępca przewodniczącego

oraz jako członkowie: - przedstawiciel Biura Kontroli przy Radzie Państwa

przedstawiciel Ministra Przemysłu i Handlu

- przedstawiciel Ministra Skarbu

przedstawiciel Ministra Administracji Publicznej

przedstawiciel Ministra Ziem Odzyskanych.

Przy omawianiu spraw dotyczących poszczególnych ministerstw w posiedzeniu Komisji Kwalifikacyjnej bierze udział przedstawiciel zainteresowanego Ministra z głosem decydującym.