Rozdział 2 - Organizacja kontroli. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Żeglugi oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Żeglugi.

Monitor Polski

M.P.1949.A-50.703

Akt utracił moc
Wersja od: 8 sierpnia 1949 r.

II.

Organizacja kontroli.

§  4.
Tworzy się następujące organa kontroli:
a)
w Ministerstwie Żeglugi - Departament Kontroli,
b)
na Wybrzeżu, w Gdańsku - Delegatura Departamentu,
c)
na Wybrzeżu, w Szczecinie - Delegatura Departamentu,
d)
dla Zjednoczonych Stoczni Polskich w Gdańsku (ZSP) - Inspektorat Kontroli.

Minister Żeglugi, po uzyskaniu opinii Prezydium Rady Ministrów (Biura Organizacji i Spraw Osobowych), oraz po uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, ustala etaty służbowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej.

§  5.
Całokształtem kontroli w Ministerstwie Żeglugi w zakresie organizacji, wyszkolenia, planowania i wykonywania kontroli oraz sprawozdawczości, kieruje Dyrektor Departamentu Kontroli w Ministerstwie Żeglugi odpowiedzialny przed Ministrem.
§  6.
Do szczególnych obowiązków i uprawnień dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Żeglugi z tytułu kierownictwa kontroli należą:
a)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach organizacji kontroli oraz w sprawach obsady personalnej na stanowiskach kontrolerskich (§ 40),
b)
współpraca i bezpośrednie uzgadnianie w sprawach kontroli, a szczególnie w sprawie planu i sprawozdawczości kontroli z Najwyższą Izbą Kontroli,
c)
wydawanie ogólnych instrukcji, wytycznych i t. p. w przedmiocie planowania kontroli (§ 21) w szczególności, celem uniknięcia zbieżności kontrolowania przez organa różnych stopni kontroli co do czasu i przedmiotu kontroli oraz wytycznych, podręczników fachowych, wzorów i t. p. w sprawie wykonywania kontroli, metodyki kontroli i sprawozdawczości, z uwzględnieniem przepisów specjalnej instrukcji, wydanej przez Ministra Żeglugi w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli (p. 8 uchwały Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 1948 r.),
d)
sprawowanie ogólnego fachowego nadzoru nad wykonywaniem kontroli przez organa kontrolne wszystkich stopni,
e)
prawo żądania od wszystkich organów kontroli podległych Ministerstwu Żeglugi wykonania określonych czynności kontrolnych,
f)
programowe szkolenie inspektorów kontroli, prowadzenie odpraw, instruktaży, egzaminów.
§  7.
Departament Kontroli Ministerstwa Żeglugi prowadzi centralną ewidencję planów kontroli oraz kontroli wykonanych na podstawie otrzymanych sprawozdań okresowych.
§  7-a.
Władze administracji zespolonej na szczeblu I i II instancji nie posiadają odrębnych organów kontroli. Kontrolę tę wykonywa wydział (referat) kontroli przy wojewodzie (staroście).