§ 5. - Ogłoszenie tekstu Statutu Organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji.

Monitor Polski

M.P.1945.3.11

Akt utracił moc
Wersja od: 5 maja 1945 r.
§  5.
Departament Ruchu Kolejowego składa ale z 4 wydziałów: Ogólno-Ruchowego, Pasażerskiego i Towarowego oraz Kolei Wąskotorowych i Tramwajów.
a)
Wydział Ogólno-Ruchowy załatwia sprawy:

Opracowywanie w porozumieniu z Dep. II przepisów i instrukcyj ogólno-ruchowych; opracowywanie przepisów i instrukcyj dla służby stacyjnej i konduktorskiej, przepisów o obsłudze urządzeń zabezpieczających ruch pociągów; zasadnicze sprawy ogólno-gospodarcze służby ruchu (opał, oświetlenie i materiały użytkowe), sprawy dotyczące inwentarza służby ruchu i uzgodnienie typów inwentarza; zasadnicze sprawy dotyczące pokojów noclegowych i koszar konduktorskich oraz ich urządzeń i użytkowania; sprawy wypadków i nadzwyczajnych wydarzeń; statystyka wypadków; badanie przelotności i przewozowej zdolności linij kolejowych, badanie pracy i rozwoju stacyj rozrządowych i węzłowych; badanie ze stanowiska ruchu warunków budowy nowych kolei państwowych i prywatnych; zezwolenie w porozumieniu z właściwymi Departamentami na otwieranie nowych lub zamykanie istniejących stacyj, przystanków i ładowni oraz na rozszerzenie lub zmniejszenie zakresu ich czynności; opracowywanie przepisów i zarządzeń dla służby telegraficznej i telefonicznej, otwieranie i zamykanie stacyj dla ruchu telegramów prywatnych; nadzór nad centralą telegraficzną M.K.; opracowywanie przepisów podstawowych o eksploatacji kolei prywatnych; opracowywanie wniosków do umów zawieranych z kolejami zagranicznymi, ze stanowiska ogólno-ruchowego.

b)
Wydział Pasażerski załatwia sprawy:

Opracowywanie w porozumieniu z Dep. VI przepisów o układaniu służbowych rozkładów jazdy i podręczników z nimi związanych oraz przepisów o układaniu ściennych rozkładów jazdy i o ich ogłaszaniu; kontrola biegu pociągów pasażerskich oraz wydawanie przepisów i zarządzeń w tym względzie; sprawy charakteru ogólnego, odnoszące się do organizacji i wykonywania ruchu pasażerskiego; wydawnictwo urzędowego rozkładu jazdy; sprawy organizacji ruchu pasażerskiego; sprawy rozkładów jazdy pociągów; sprawy rozkładów jazdy międzynarodowych pociągów pasażerskich i udział w międzynarodowych konferencjach w tych sprawach; sprawy gospodarki wagonami osobowymi; sprawy bezpośrednich wagonów w komunikacji wewnętrznej i międzynarodowej; udział w Europejskiej Konferencji Kursów Bezpośrednich; opracowywanie planu dostawy wagonów do kursów międzynarodowych (E.W.P.); sprawy Związku R.I.C, oraz sprawy związane z umową R.I.C.; nadzór nad obrachunkami z kolejami obcymi za używanie taboru osobowego; sprawy wagonów motorowych i autobusów szynowych, w porozumieniu z Departamentem VI; sprawy nadzwyczajnych pociągów pasażerskich; sprawy zorganizowanych przewozów pasażerskich; sprawy wagonów salonowych i służbowych; sprawy przewozu poczty i wagonów towarowych pociągami pasażerskimi.

c)
Wydział Towarowy załatwia sprawy:

Ustalenie ogólnych i ekspresowych planów przewozu towarów, czuwania nad ich wykonywaniem i odnośna statystyka; ogólna organizacja i kontrola ruchu towarowego, organizacja pociągów towarowych, dalekobieżnych, wewnętrznych i międzynarodowych w porozumieniu z Dep. III, organizacja przewozu drobnicy pod względem ruchowym, ustalenie kierunków przewozów, zarządzanie masowych przewozów gospodarczych i wojskowych oraz odnośna kontrola wykonania; czuwanie nad wyzyskaniem pociągów i ładowności wagonów zbiorowych (drobnica); opracowywanie odnośnych przepisów; normowanie, w porozumieniu z właściwymi Dep., czasu postoju wagonów pod naładunkiem i wyładunkiem środkami nadawców i odbiorców, oraz opłat postojowego, w zależności od warunków techniczno-ruchowych; opinie w sprawach zwrotu postojowego powstałego z przyczyn techniczno-ruchowych; opracowywanie przepisów o podstawianiu wagonów na szlaki i punkty nietaryfowe do ładowania i wyładowywania przesyłek, w porozumieniu z właściwymi Departamentami; sprawy przewozu przesyłek towarowych w pociągach pasażerskich pod względem techniczno-ruchowym; ustalanie warunków technicznych, eksploatacji i obsługiwania bocznic prywatnych normalnotorowych, oraz opracowywanie odnośnych umów ramowych, przepisów i instrukcyj; ustalenie w porozumieniu z Dep. VI zasad eksploatacji, technicznych warunków oraz zasad przejścia wagonów towarowych komunikacji wewnętrznej i zagranicznej; prowadzenie spraw wynikających ze statutu międzynarodowego Związku R.I.V. oraz zastosowanie umów R.I.V.; wynajmowanie w porozumieniu z Dep. VI, wagonów towarowych od prywatnych towarzystw najmu; rozporządzanie wagonami towarowymi i przyborami ładunkowymi; czynna kontrola gospodarki wagonowej we wszystkich urzędach P.K.P., spisy ilościowe i numeryczne wagonów oraz sprawy ich poszukiwania; sprawy zawierania umów o włączanie wagonów prywatnych specjalnych do parku P.K.P.; sprawy cystern kolejowych (P.K.P. i prywatnych); sprawy zapotrzebowania parowozów dla potrzeb ruchu, ze wskazaniem ich typów; wnioski w sprawach nabywania parowozów; sprawy wynajmu parowozów, w porozumieniu z Departamentem VI; statystyka ilostanu i pracy taboru oraz odnośne sprawozdanie okresowe i roczne; wyprowadzanie współczynników pracy taboru i kosztów eksploatacyjnych;

d)
Wydział Kolei Wąskotorowych i Tramwajów załatwia sprawy:

Kierownictwo ogólne i nadzór nad eksploatacją kolei wąskotorowych państwowych i prywatnych, pozostających w eksploatacji P.K.P., jakoteż ustalanie ogólnych norm o eksploatacji i zasad ruchu oraz innych przepisów i instrukcyj dla kolei wąskotorowych; opracowywanie przepisów podstawowych o eksploatacji kolei prywatnych wąskotorowych i tramwajów; statystyka pracy i ogólnych wyników eksploatacji kolei wąskotorowych; nadzór nad eksploatacją prywatnych kolei wąskotorowych oraz tramwajów; kontrola wypadków i wydarzeń na kolejach wąskotorowych; organizacja ruchu osobowego i towarowego oraz ustalanie rozkładów jazdy i planów przewozu na kolejach wąskotorowych; sprawy utrzymania toru, budowli i urządzeń kolejowych; sprawy organizacji służby trakcyjnej i warsztatowej oraz opracowywanie odnośnych przepisów; ustalanie potrzebnej ilości parowozów; gospodarka parowozowa; podział parowozów według typów między koleje wąskotorowe; ustalanie norm siły pociągowej i wydajności pracy parowozów; prowadzenie ksiąg inwentarzowych taboru wąskotorowego; sprawy budowy i przebudowy warsztatów, parowozowni, stacyj wodnych, składów węglowych itp., ustalanie zasad wykonywania napraw taboru; ustalanie ogólnego planu naprawy taboru i odnośna statystyka; rejestracja normaliów taboru, jego części oraz wszelkich urządzeń mechanicznych, trakcyjnych i warsztatowych.