Rozdział 5 - Centralne Władze Towarzystwa. - Ogłoszenie stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaciół Żołnierza".

Monitor Polski

M.P.1947.51.361

Akt utracił moc
Wersja od: 19 kwietnia 1947 r.

V.

Centralne Władze Towarzystwa.

§  24.
Władze Centralne Towarzystwa stanowią:
a)
Walne Zgromadzenie,
b)
Zarząd Główny,
c)
Komisja Rewizyjna Towarzystwa,
d)
Główny Sąd Honorowy.

Walne Zgromadzenie Towarzystwa.

§  25.
W skład Walnego Zgromadzenia Towarzystwa wchodzą z głosem decydującym:
a)
Przewodniczący poszczególnych Zarządów Okręgów lub osoby ich zastępujące,
b)
po 1 przedstawicielu z każdego Okręgu, wybieranym na Walnym Zgromadzeniu Okręgu. Okręgi, na terenie których jest więcej niż 5 Oddziałów, delegują po 1 dodatkowym przedstawicielu na każdą rozpoczętą piątkę. Kołom lub Oddziałom z terenu miast wydzielonych, którym przyznane są prawa Okręgu, Zarząd Główny może przyznać prawo delegowania dodatkowego delegata w zależności od ilości członków Towarzystwa w tych Kołach lub Oddziałach,
c)
Członkowie Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,
d)
Członkowie Zarządu Głównego,
e)
Członkowie Głównego Sądu Honorowego.
§  26.
Członkowie Zarządu Głównego nie mogą brać udziału w głosowaniu na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa nad wnioskiem o udzielenie Zarządowi "absolutorium".
§  27.
Prezydium Walnego Zgromadzenia wybierane jest przez Zgromadzenie spośród osób, uprawnionych do głosu decydującego na Zgromadzeniu.
§  28.
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
a)
ustalenie ogólnych wytycznych dla działalności Towarzystwa,
b)
zmiana statutu Towarzystwa, zatwierdzenie uchwał Głównego Sądu Honorowego w przedmiocie postępowania przed Sądami Honorowymi,
c)
zatwierdzanie preliminarza budżetowego Towarzystwa na rok bieżący,
d)
zatwierdzanie bilansu Towarzystwa za rok ubiegły,
e)
wybór członków Zarządu Głównego,
f)
wybór członków Komisji Rewizyjnej,
g)
wybór Głównego Sądu Honorowego,
h)
rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Głównego,
i)
udzielanie Zarządowi "absolutorium" na wniosek Komisji Rewizyjnej,
f)
mianowanie honorowych Członków Towarzystwa,
k)
decyzja o rozwiązaniu Towarzystwa.
§  29.
Walne Zgromadzenia Towarzystwa są Zwyczajne i Nadzwyczajne.
§  30.
Walnie Zgromadzenie Towarzystwa Zwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Główny na początku każdego roku kalendarzowego, najdalej jednak do dnia 1-go maja.
§  31.
Walne Zgromadzenie Towarzystwa Nadzwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Główny na skutek uchwały Zarządu Głównego, na żądanie Komisji Rewizyjnej Towarzystwa lub najmniej 3 Okręgów.
§  32.
Zawiadomienia o Walnym Zgromadzeniu z podaniem porządku dziennego powinny być wysłane wszystkim zainteresowanym co najmniej na 2 tygodnie przed terminem zgromadzenia. Niezależnie od tego, o terminie Walnego Zgromadzenia należy ogłosić w prasie i przez radio.
§  33.
Walne Zgromadzenie, zwołane według przepisów § 32, jest ważne przy każdej ilości zebranych.
§  34.
Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają zwykłą większością głosów, jedynie w przypadku uchwał dotyczących zmiany Statutu lub rozwiązania Towarzystwa, wymagana jest większość 2/3 głosów członków obecnych na Walnym Zgromadzeniu, a mających głos decydujący, w obecności co najmniej połowy członków, uprawnionych w myśl § 25 do głosowania.

Zarząd Główny Towarzystwa.

§  35.
Zarząd Główny Towarzystwa wybierany przez Walne Zgromadzenie na okres 3 lat składa się z 15 członków i 6 zastępców. Zastępca wstępuje w prawa członka w razie wakującego miejsca w kolejności, ustalonej na Walnym Zgromadzeniu.
§  36.
Ze składu Zarządu co rok ustępuje jedna trzecia członków Zarządu i zastępców; w pierwszych 2 latach z losowania, następnie - na zasadzie starszeństwa wyboru. W wypadku jednak nieudzielenia przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie "absolutorium", ustępuje cały Zarząd.

Ustępujący członek Zarządu ma prawo ponownego wyboru.

§  37.
Do kompetencji Zarządu Głównego Towarzystwa należy:
a)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
b)
kierowanie działalnością Towarzystwa na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej, w myśl wytycznych, ustalonych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa i w związku z tym - wydawanie wszelkiego rodzaju zarządzeń, obowiązujących Okręgi, Oddziały, Koła i poszczególnych członków Towarzystwa,
c)
zarządzanie majątkiem ruchomym i nieruchomym Towarzystwa,
d)
sporządzanie bilansu i preliminarzy rocznych,
e)
ustalenie składek członkowskich oraz norm wpłat, obowiązujących Koła, Oddziały i Okręgi w stosunku do wyższych instancji Towarzystwa,
f)
ustalenie etatów i norm płac pracowników Towarzystwa oraz wynagrodzeń dla członków Zarządu, wysokości diet dla członków Zarządu, Komisji Rewizyjnych, Sądów Honorowych itp.;
g)
unieważnienie wyborów do Zarządu, Komisji Rewizyjnych i Sądów Honorowych niższych instancji względnie ich rozwiązywanie oraz uchylanie wszelkiego rodzaju uchwał, powziętych na Walnych Zgromadzeniach i Zarządach Okręgów, Oddziałów i Kół,
h)
rozpatrywanie wszelkiego rodzaju odwoływań od uchwał, powziętych na Walnym Zgromadzeniu i Zarządach instancji niższych,
i)
nabywanie i zbywanie nieruchomości i praw hipotecznych, zaciąganie zobowiązań oraz zawieranie wszelkiego rodzaju aktów prawnych, a także udzielanie w tym celu niezbędnych pełnomocnictw,
j)
opracowanie i zatwierdzenie regulaminu pracy Zarządu i Sekcji,
k)
zatwierdzanie uchwał Walnego Zgromadzenia Okręgu lub Oddziału w sprawie likwidacji odnośnego Okręgu lub Oddziału.
§  38.
Posiedzenia Zarządu Głównego powinny odbywać się co najmniej 1 raz na dwa miesiące.
§  39.
Posiedzenie Zarządu Głównego winno być zwołane na żądanie Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 3 członków Zarządu.
§  40.
Posiedzenia Zarządu Głównego są ważne przy każdej ilości obecnych członków Zarządu, o ile pozostałym członkom zostały wysłane zawiadomienia o terminie posiedzenia, co najmniej na 10 dni przed posiedzeniem.
§  41.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie Prezydium w składzie: przewodniczącego, 3-ch Wiceprzewodniczących, Sekretarza i Skarbnika.
§  42.
Podział funkcji pomiędzy członkami Prezydium i ich uprawnienia określa regulamin pracy Zarządu.
§  43.
Wszelkie pisma w imieniu Towarzystwa podpisuje Prezes lub jeden z Wiceprezesów i Sekretarz.

Wszelkie zobowiązania i oświadczenia, skutkiem których następuje zmiana w majątku Towarzystwa, podpisuje Prezes lub jeden z Wiceprezesów i Skarbnik. Dotyczy to również pełnomocnictw prawnych i pełnomocnictw do zawierania aktów odnośnie spraw majątkowych.

Komisja Rewizyjna Towarzystwa.

§  44.
Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków, wybieranych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa na okres jednego roku oraz z 3-ch zastępców, którzy wstępują w prawa członka w przypadku zdekompletowania się składu Komisji Rewizyjnej.
§  45.
Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
§  46.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przynajmniej 2 razy do roku. Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Komisji na skutek uchwały Zarządu Głównego lub pisemnego żądania najmniej 2-ch członków Komisji.
§  47.
Zawiadomienia o posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Towarzystwa powinny być wysyłane członkom Komisji co najmilej na 10 dni przed terminem posiedzenia.
§  48.
Posiedzenie Komisji jest ważne w obecności co najmniej 3-ch członków.
§  49.
Komisja przeprowadza rewizję rachunkowości i ksiąg oraz inwentarza Towarzystwa.
§  50.
Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia w razie potrzeby rzeczoznawców.
§  51.
Z dokonanych rewizji Komisja sporządza protokóły, odpisy których doręcza Zarządowi oraz składa sprawozdanie z rewizji na Walnych Zgromadzeniach Towarzystwa, występując z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie Zarządowi "absolutorium".
§  52.
Za czynności swoje członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać diety według norm ustalonych stosownie do § 37 pkt. f.