Rozdział 3 - Bezpieczeństwo i utrzymanie czystości pomieszczeń w hotelach robotniczych i ich terenów. - Normy powierzchni użytkowej i wyposażenia wewnętrznego oraz zasady i warunki użytkowania hoteli robotniczych dla zatrudnionych w przemyśle i budownictwie.
Monitor Polski
M.P.1951.A-52.688
Akt utracił moc Wersja od: 1 maja 1951 r.
III.
Bezpieczeństwo i utrzymanie czystości pomieszczeń w hotelach robotniczych i ich terenów.
Bezpieczeństwo i utrzymanie czystości pomieszczeń w hotelach robotniczych i ich terenów.
§ 18.
Przed wejściem do hotelu powinna znajdować się tablica zawierająca nazwę przedsiębiorstwa oraz napis: "Hotel Robotniczy".§ 18.
Przed wejściem do pomieszczeń mieszkalnych powinny być ustawione skrobaczki i wycieraczki.§ 20.
Na drzwiach pomieszczeń mieszkalnych od strony zewnętrznej należy umieścić aktualny wykaz robotników zajmujących dane pomieszczenie.§ 21.
Na korytarzach powinny znajdować się urządzenia przeciwpożarowe zgodnie z istniejącymi przepisami.§ 22.
Po wyjściu mieszkańców do pracy pomieszczenia mieszkalne i ich mienie powinny być odpowiednio zabezpieczone i dozorowane.§ 23.
Przebywanie na terenie hotelu robotniczego po godzinie 22 osób nie uprawnionych jest wzbronione.§ 24.
Kierownictwo zobowiązane jest utrzymywać nocnego dozorcę, który czuwałby nad bezpieczeństwem i porządkiem w hotelu.§ 25.
Tereny dziedzińców i pomieszczeń zewnętrznych (jak ustępy itp.). powinny być systematycznie sprzątane przez personel.§ 26.
Dla odpadków gospodarczych należy urządzić zbiorniki zgodnie z przepisami sanitarnymi.§ 27.
W przypadku braku kanalizacji należy zgodnie z przepisami sanitarnymi odprowadzać wody ściekowe z kuchni, pralni, umywalni do specjalnych dołów.§ 28.
Jeżeli w okręgu rozmieszczenia hoteli robotniczych istnieje kanalizacja, hotele powinny być do niej przyłączone.§ 29.
Wszystkie pomieszczenia w hotelach robotniczych, a w szczególności sypialnie, powinny być starannie wietrzone rano po wyjściu mieszkańców do pracy i wieczorem przed udaniem się na spoczynek. W przypadkach koniecznych należy okna zaopatrzyć w siatki.§ 30.
Wszystkie pomieszczenia w hotelu robotniczym powinny być codziennie starannie sprzątane przez specjalny personel sprzątaczek i utrzymywane w odpowiednio czystym stanie. Mycie podłóg powinno być dokonywane co najmniej 2 razy w tygodniu. W izolatce należy dokonywać codziennego mokrego sprzątania.§ 31.
1.
Co najmniej raz na miesiąc powinno być dokonywane generalne sprzątanie wszystkich pomieszczeń (omiatanie ścian i sufitów, mycie łóżek, podłóg, okien, stołów itp. oraz trzepanie i wietrzenie pościeli).2.
W przypadku zaszłej konieczności należy dokonywać dezynfekcji pomieszczeń.§ 32.
Wszystkie pomieszczenia powinny być nie mniej niż raz w roku bielone wapnem.§ 33.
Bielizna pościelowa, prana na koszt zakładu pracy, powinna być zmieniana raz na 2 tygodnie. Słoma w siennikach natomiast - zmieniana co najmniej raz na 3 miesiące.§ 34.
Ze względu na bezpieczeństwo osób wspólnie zamieszkałych każdy mieszkaniec hotelu robotniczego powinien być w okresie 3 dni od jego przybycia poddany oględzinom i badaniom lekarskim. Poza tym mieszkańcy powinni być poddawani okresowym, co najmniej raz w kwartale, oględzinom i badaniom lekarskim.§ 35.
U kierownika hotelu robotniczego powinna znajdować się apteczka, zaopatrzona w środki lecznicze, niezbędne dla udzielenia pierwszej pomocy, dostępna całą dobę, oraz książka kontroli sanitarnej.§ 36.
Kierownik obowiązany jest rano i wieczorem dokonać przeglądu wszystkich pomieszczeń sypialnych celem ustalenia chorych i zaopiekowania się nimi.§ 37.
Kierownictwo (zobowiązane jest raz w tygodniu do udostępnienia mieszkańcom kąpieli.§ 38.
Kierownictwo zobowiązane jest do codziennego dostarczania mieszkańcom gorącej wody do mycia w oznaczonych godzinach, w szczególności po pracy.§ 39.
Teren hotelu robotniczego powinien być ogrodzony, uporządkowany i utrzymywany w czystości. Należy założyć w miarę możności zieleńce, place do ćwiczeń fizycznych i gier sportowych.§ 40.
Dojścia do hotelu robotniczego oraz do ustępów, śmietników, studni, dołów zlewowych itp. powinny mieć utwardzoną nawierzchnię.§ 41.
W każdym hotelu robotniczym powinni być wyznaczeni społeczni inspektorzy sanitarni oraz wybrany samorząd robotniczy.§ 42.
Personel zatrudniony w hotelach robotniczych powinien posiadać świadectwa zdrowia odnawiane co 6 miesięcy.§ 43.
U kierownika hotelu robotniczego powinna znajdować się książka zażaleń i osobna dla kontroli ogólnych.§ 44.
Kierownictwo powinno opracować i wywiesić regulamin wewnętrzny, zapewniający mieszkańcom spokój, odpowiedni wypoczynek i właściwy porządek sanitarny.