Rozdział 3 - Bezpieczeństwo i utrzymanie czystości pomieszczeń w hotelach robotniczych i ich terenów. - Normy powierzchni użytkowej i wyposażenia wewnętrznego oraz zasady i warunki użytkowania hoteli robotniczych dla zatrudnionych w przemyśle i budownictwie.

Monitor Polski

M.P.1951.A-52.688

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 1951 r.

III.

Bezpieczeństwo i utrzymanie czystości pomieszczeń w hotelach robotniczych i ich terenów.

§  18.
Przed wejściem do hotelu powinna znajdować się tablica zawierająca nazwę przedsiębiorstwa oraz napis: "Hotel Robotniczy".
§  18.
Przed wejściem do pomieszczeń mieszkalnych powinny być ustawione skrobaczki i wycieraczki.
§  20.
Na drzwiach pomieszczeń mieszkalnych od strony zewnętrznej należy umieścić aktualny wykaz robotników zajmujących dane pomieszczenie.
§  21.
Na korytarzach powinny znajdować się urządzenia przeciwpożarowe zgodnie z istniejącymi przepisami.
§  22.
Po wyjściu mieszkańców do pracy pomieszczenia mieszkalne i ich mienie powinny być odpowiednio zabezpieczone i dozorowane.
§  23.
Przebywanie na terenie hotelu robotniczego po godzinie 22 osób nie uprawnionych jest wzbronione.
§  24.
Kierownictwo zobowiązane jest utrzymywać nocnego dozorcę, który czuwałby nad bezpieczeństwem i porządkiem w hotelu.
§  25.
Tereny dziedzińców i pomieszczeń zewnętrznych (jak ustępy itp.). powinny być systematycznie sprzątane przez personel.
§  26.
Dla odpadków gospodarczych należy urządzić zbiorniki zgodnie z przepisami sanitarnymi.
§  27.
W przypadku braku kanalizacji należy zgodnie z przepisami sanitarnymi odprowadzać wody ściekowe z kuchni, pralni, umywalni do specjalnych dołów.
§  28.
Jeżeli w okręgu rozmieszczenia hoteli robotniczych istnieje kanalizacja, hotele powinny być do niej przyłączone.
§  29.
Wszystkie pomieszczenia w hotelach robotniczych, a w szczególności sypialnie, powinny być starannie wietrzone rano po wyjściu mieszkańców do pracy i wieczorem przed udaniem się na spoczynek. W przypadkach koniecznych należy okna zaopatrzyć w siatki.
§  30.
Wszystkie pomieszczenia w hotelu robotniczym powinny być codziennie starannie sprzątane przez specjalny personel sprzątaczek i utrzymywane w odpowiednio czystym stanie. Mycie podłóg powinno być dokonywane co najmniej 2 razy w tygodniu. W izolatce należy dokonywać codziennego mokrego sprzątania.
§  31.
1.
Co najmniej raz na miesiąc powinno być dokonywane generalne sprzątanie wszystkich pomieszczeń (omiatanie ścian i sufitów, mycie łóżek, podłóg, okien, stołów itp. oraz trzepanie i wietrzenie pościeli).
2.
W przypadku zaszłej konieczności należy dokonywać dezynfekcji pomieszczeń.
§  32.
Wszystkie pomieszczenia powinny być nie mniej niż raz w roku bielone wapnem.
§  33.
Bielizna pościelowa, prana na koszt zakładu pracy, powinna być zmieniana raz na 2 tygodnie. Słoma w siennikach natomiast - zmieniana co najmniej raz na 3 miesiące.
§  34.
Ze względu na bezpieczeństwo osób wspólnie zamieszkałych każdy mieszkaniec hotelu robotniczego powinien być w okresie 3 dni od jego przybycia poddany oględzinom i badaniom lekarskim. Poza tym mieszkańcy powinni być poddawani okresowym, co najmniej raz w kwartale, oględzinom i badaniom lekarskim.
§  35.
U kierownika hotelu robotniczego powinna znajdować się apteczka, zaopatrzona w środki lecznicze, niezbędne dla udzielenia pierwszej pomocy, dostępna całą dobę, oraz książka kontroli sanitarnej.
§  36.
Kierownik obowiązany jest rano i wieczorem dokonać przeglądu wszystkich pomieszczeń sypialnych celem ustalenia chorych i zaopiekowania się nimi.
§  37.
Kierownictwo (zobowiązane jest raz w tygodniu do udostępnienia mieszkańcom kąpieli.
§  38.
Kierownictwo zobowiązane jest do codziennego dostarczania mieszkańcom gorącej wody do mycia w oznaczonych godzinach, w szczególności po pracy.
§  39.
Teren hotelu robotniczego powinien być ogrodzony, uporządkowany i utrzymywany w czystości. Należy założyć w miarę możności zieleńce, place do ćwiczeń fizycznych i gier sportowych.
§  40.
Dojścia do hotelu robotniczego oraz do ustępów, śmietników, studni, dołów zlewowych itp. powinny mieć utwardzoną nawierzchnię.
§  41.
W każdym hotelu robotniczym powinni być wyznaczeni społeczni inspektorzy sanitarni oraz wybrany samorząd robotniczy.
§  42.
Personel zatrudniony w hotelach robotniczych powinien posiadać świadectwa zdrowia odnawiane co 6 miesięcy.
§  43.
U kierownika hotelu robotniczego powinna znajdować się książka zażaleń i osobna dla kontroli ogólnych.
§  44.
Kierownictwo powinno opracować i wywiesić regulamin wewnętrzny, zapewniający mieszkańcom spokój, odpowiedni wypoczynek i właściwy porządek sanitarny.