Rozdział 7 - Transport i łączność. - Narodowy plan gospodarczy na 1970 r.

Monitor Polski

M.P.1969.53.420

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 grudnia 1969 r.

VII.

Transport i łączność.

1.
Podstawowym zadaniem w transporcie jest zaspokojenie w możliwie szerokim zakresie zapotrzebowania gospodarki narodowej na przewozy. We wszystkich jednostkach gospodarki narodowej szczególna uwaga powinna być zwrócona na dalsze usprawnienie przewozów, zwłaszcza przez poprawę organizacji pracy w poszczególnych gałęziach transportu oraz odpowiednią racjonalizację i koordynację przewozów, zapewniającą lepsze wykorzystanie potencjału przewozowego i usługowego.

Niezbędne jest zwłaszcza usprawnienie przewozów na terenie Śląska ze szczególnym uwzględnieniem wywozu węgla kamiennego.

Należy zwrócić uwagę na odpowiednie wzmocnienie zaplecza techniczno-remontowego dla zapewnienia niezbędnych napraw taboru kolejowego i samochodowego.

W zakresie łączności należy położyć nacisk na rozszerzenie i usprawnienie usług pocztowych i telekomunikacyjnych oraz na rozwój nowoczesnych urządzeń w zakresie telekomunikacji, radia i telewizji oraz polepszenie stopnia ich wykorzystania.

2.
Przewozy ładunków transportem publicznym i branżowym (bez transportu morskiego) powinny osiągnąć w 1970 r. około 783 mln ton, co oznacza wzrost w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1969 r. o 6,7%, w tym przewozy ładunków transportem kolejowym normalnotorowym 375,0 mln ton, co oznacza wzrost o 2,7% w porównaniu do 1969 r., transportem samochodowym publicznym i branżowym około 372 mln ton, co oznacza wzrost o 10,9%, a transportem wodnym śródlądowym 8,5 mln ton, co oznacza wzrost o 19,7%.
3.
Szacuje się, że przewozy pasażerów transportem publicznym osiągną w 1970 r. około 2.453 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 5,7% w porównaniu do 1969 r.

Przewiduje się, że przewozy pasażerów transportem kolejowym normalnotorowym wyniosą 1.037 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu do 1969 r., a transportem samochodowym (wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej) około 1.370 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 9,7% w stosunku do 1969 r.

4.
Należy kontynuować zapoczątkowany w 1969 r. program modernizacji i rozbudowy stacji i węzłów kolejowych, mający na celu zwiększenie zdolności eksploatacyjnej stacji oraz koncentrację pracy manewrowej na sieci PKP.

W zakresie modernizacji trakcji zakłada się dalszy wzrost elektryfikacji. W 1970 r. należy włączyć do eksploatacji następujące ważniejsze odcinki:

- Skierniewice-Pilawa, 100 km

- Łazy-Katowice Muchowiec-Chorzów Batory 41 km

- Bielsko-Żywiec, 21 km

- Kraków Płaszów-Spytkowice, 43 km

- Oborniki Śląskie-Rawicz-Kościan, 116 km.

5.
W 1970 r. w ramach planu centralnego należy zbudować i przebudować około 190 km dróg oraz zbudować około 1.600 mb mostów i wiaduktów. W ramach planu terenowego przewiduje się budowę i przebudowę ok. 67 km dróg lokalnych oraz budowę około 1.120 mb mostów.
6.
Stan floty morskiej ogółem powinien zwiększyć się z około 1,7 mln DWT na koniec 1969 r. do około 1,9 mln DWT na koniec 1970 r. Przewozy ładunków flotą ogółem powinny w 1970 r. osiągnąć około 18,3 mln ton i około 61,3 mld tonomil.
7.
Przewiduje się, że przeładunki portów morskich wyniosą w 1970 r. około 32 mln ton, co stanowi wzrost o około 2% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1969 r.
8.
Wartość usług łączności ogółem według cen bieżących powinna osiągnąć w 1970 r. poziom około 8,5 mld zł, co oznacza wzrost o 7,4% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1969 r.

W 1970 r. powinna nastąpić dalsza rozbudowa następujących urządzeń łączności:

- przyrost telefonicznej sieci miejscowej o około 112 tys. km par, to jest osiągnąć stan około 2,7 mln km par;

- przyrost pojemności central miejscowych o około 66 tys. numerów, to jest osiągnąć stan około 1,3 mln numerów;

- przyrost abonentów telefonicznych o około 50 tys. abonentów,, to jest osiągnąć stan około 1,1 mln abonentów.

9.
W 1970 r. należy zapewnić uruchomienie 6 nadajników telewizyjnych oraz 15 nadajników radiofonicznych, w tym 7 nadajników ultrakrótkofalowych.