Rozdział 13 - Kierunki działania w rozwoju gospodarczym i kulturalnym województw. - Narodowy plan gospodarczy na 1970 r.
M.P.1969.53.420
Akt nienormatywnyXIII.
Kierunki działania w rozwoju gospodarczym i kulturalnym województw.
Kierunki działania w rozwoju gospodarczym i kulturalnym województw.
Uzyskanie określonych w planie efektów gospodarczych w wyniku działalności inwestycyjnej może zapewnić tylko wspólny i skoordynowany wysiłek wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego.
Istotnym zadaniem w zakresie zwiększenia efektywności inwestowania powinno być przeprowadzenie przez wszystkie jednostki planujące - zarówno w ramach planu centralnego, jak i terenowego - maksymalnej koncentracji nakładów inwestycyjnych w celu osiągnięcia wydatnego zwężenia i ustabilizowania frontu budownictwa inwestycyjnego oraz przyśpieszenia terminów oddania do użytku realizowanych zadań.
Rezultaty te powinny być osiągnięte przede wszystkim przez przeznaczanie przyznanych środków na zapewnienie prawidłowej i rytmicznej realizacji inwestycji kontynuowanych ujętych w planie oraz przez odpowiednie ograniczenie ilości zadań nowo rozpoczynanych. Nie powinna być rozpoczynana w 1970 r. realizacja zadań w zakresie budownictwa administracyjnego. Należy czasowo ograniczyć realizację obiektów administracyjnych już rozpoczętych.
Ministrowie i prezydia rad narodowych powinni spowodować, aby w nadzorowanych jednostkach planujących ustalenie szczegółowych zadań włączanych do planu poprzedzone było rzetelną analizą zmierzającą do uzyskania potanienia kosztów tych inwestycji oraz pełną weryfikacją ich kosztorysów.
Konieczne jest zapewnienie pełnego przestrzegania dyscypliny inwestycyjnej i niedopuszczanie do podejmowania działalności inwestycyjno-budowlanej poza ustalonymi zadaniami planowymi.
- dalszej rekonstrukcji i unowocześniania przemysłu poprzez selektywny rozwój preferowanych branż i wyrobów;
- usprawnienia organizacji pracy i produkcji oraz wykorzystania środków trwałych w celu realizacji produkcji wysokiej jakości dostosowanej do potrzeb eksportu i rynku krajowego;
- obniżenia materiałochłonności produkcji i podjęcia dalszych kroków dla maksymalnego wykorzystania posiadanych zasobów surowcowych;
- pogłębienia systemu koordynacji branżowej i terenowo-branżowej, zwłaszcza w rozwijaniu ekonomicznie uzasadnionej kooperacji z uwzględnieniem prawidłowości powiązań w układzie terytorialnym.
Istotne znaczenie dla zapewnienia intensywnego rozwoju przemysłu powinno mieć prowadzenie bieżącej analizy i kontroli wykonania planowanych założeń celem zapewnienia właściwych relacji ekonomicznych między zadaniami i środkami przeznaczonymi dla ich realizacji.
Przedsiębiorstwom i zakładom specjalizującym się w produkcji eksportowej należy zagwarantować wszechstronną pomoc i opiekę, zwłaszcza w zaopatrzeniu materiałowym i technicznym, zatrudnieniu i wykonawstwie inwestycyjnym.
W zakresie produkcji wyrobów przeznaczonych na zaopatrzenie rynku wewnętrznego należy dążyć do optymalnego dostosowania ilościowego i jakościowego produkcji do potrzeb odbiorców. W szczególności zadaniem przemysłu jest stałe podnoszenie jakości i estetyki wyrobów, unowocześnianie i wzbogacanie produkowanych wzorów i modeli, jak również dostarczanie wyrobów w rozmiarach i typach niezbędnych do pełnego pokrycia zapotrzebowania rynku.
Polityka lokalizacyjna powinna zmierzać do stopniowego wyrównywania dysproporcji w rozmieszczeniu zakładów i pawilonów usługowych. Należy ponadto zapewnić:
- poprawę wykorzystania parku maszynowego w istniejących placówkach usługowych;
- polepszenie wskaźników zmianowości i wydajności pracy;
- potanienie kosztów świadczonych usług;
- stałe podnoszenie poziomu obsługi, skracanie terminów wykonania i poprawę jakości.
Potencjał wytwórczo-usługowy rzemiosła w 1970 r. w większym stopniu powinien być wykorzystany dla zaspokojenia potrzeb ludności wiejskiej w dziedzinie różnorodnych wyrobów i usług rzemieślniczych. W szczególności należy popierać i udzielać niezbędnej pomocy rzemieślnikom zamierzającym organizować warsztaty na wsi, w małych miastach i osiedlach, wykonujące poszukiwane usługi.
- prowadzenie analiz właściwego wykorzystania surowców i materiałów zgodnie z ustalonymi normami zużycia;
- dokonywanie systematycznych kontroli gospodarki materiałowej, a zwłaszcza stanu zapasów, celem doprowadzenia do likwidacji zapasów zbędnych i nadmiernych;
- zastępowanie w produkcji deficytowych surowców podstawowych surowcami zastępczymi;
- intensyfikacja wykorzystania w produkcji surowców miejscowych, wtórnych i odpadowych.
- poprawy rytmiczności i jakości przekazywanych do użytku budynków mieszkalnych oraz towarzyszących urządzeń osiedlowych;
- podjęcia energicznego działania zmierzającego do zahamowania wzrostu kosztów inwestorskich budownictwa mieszkaniowego, w celu umożliwienia osiągania większych efektów rzeczowych;
- przygotowania odpowiedniej ilości stanów surowych budynków mieszkalnych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb mieszkaniowych zakładów pracy;
- wprowadzenia dalszego usprawnienia działalności remontowej w celu poprawy stanu technicznego budynków mieszkalnych i podniesienia poziomu bieżącej eksploatacji zasobów mieszkaniowych.
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej i prezydia wojewódzkich rad narodowych w planie na 1970 r. powinny ponadto:
- zwrócić uwagę na racjonalną gospodarkę terenami miejskimi;
- skoordynować rozwój urządzeń komunalnych z zamierzeniami rozwojowymi jednostek gospodarczych planu centralnego, zwłaszcza przemysłu;
- zapewnić szybszy rozwój usług świadczonych na rzecz ludności przez zakłady komunalne, a szczególnie w zakresie usług komunikacji miejskiej oraz zaopatrzenia w wodę.
Dostosowując plany kształcenia zawodowego do potrzeb gospodarki narodowej, należy wiązać je z potrzebami branż i zakładów rozwojowych, a także z potrzebami budownictwa i rolnictwa.
Dalszych wysiłków wymaga również rozszerzenie i usprawnienie opieki, w szczególności nad ludźmi zniedołężniałymi i chorymi w domu.
Należy przyśpieszyć likwidację występujących dysproporcji w rozmieszczeniu kadr medycznych, przede wszystkim w drodze zapewnienia odpowiednich mieszkań młodym lekarzom podejmującym pracę w małych miastach i na wsi.
Dążyć należy także do ściślejszego wiązania działalności lecznictwa zamkniętego z otwartym, co pozwala na lepsze wykorzystanie kadry, aparatury i sprzętu medycznego.
W dalszym ciągu należy poprawiać opiekę lekarską nad ludnością wiejską poprzez dalszy rozwój działalności profilaktycznej oraz rozszerzanie sieci ośrodków zdrowia.
Nowa rola rad narodowych w planowaniu gospodarczym zwiększa ich odpowiedzialność za prawidłowe kształtowanie rozwoju całej gospodarki województwa i sprawną realizację ważniejszych zadań gospodarczych. Przy realizacji tej nowej funkcji rady narodowe powinny w większym stopniu współpracować z miejscowym aktywem społeczno-gospodarczym, nawiązać częstsze i bezpośrednie kontakty z jednostkami planu centralnego oraz częściej analizować i kontrolować przebieg realizacji ważniejszych zadań planowych - by nie dopuścić do powstawania zakłóceń w prawidłowej realizacji planu.