Rozdział 6 - Transport i łączność. - Narodowy Plan Gospodarczy na 1963 r.

Monitor Polski

M.P.1962.89.415

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 grudnia 1962 r.

VI.

Transport i łączność.

1.
Przewozy ładunków transportem zorganizowanym (bez transportu morskiego) powinny osiągnąć 482,0 mln ton, co oznacza wzrost w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1962 r. o 4,8%, w tym przewozy ładunków podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco (w mln ton):
1963 plan% 1963
1962 p.w.
Transport kolejowy normalnotorowy308,0103,4
Transport samochodowy publiczny i branżowy157,8107,9
Transport wodny śródlądowy3,7123,3
2.
Przewozy ładunków kolejami normalnotorowymi powinny być wykonane według następującego podziału kwartalnego (w mln ton):

Ogółem w 1963 r. 308,0

z tego:

I kwartał 73,6

II kwartał 74,9

III kwartał 77,0

IV kwartał 82,5

Nadawcy ładunków powinni zapewnić warunki do zwiększonego wykorzystania zdolności przewozowej kolei w I półroczu 1963 r. oraz w niedziele i święta w okresie całego roku.

3.
Przewiduje się, że przewozy pasażerów transportem kolejowym i samochodowym (Polskie Koleje Państwowe, wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej, Krajowy Związek Spółdzielni Transportowych) osiągną 1.414,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 6,1% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1962 r., w tym przewozy pasażerów podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco (mln pasażerów):
1963 plan% 1963
1962 p.w.
Transport kolejowy normalnotorowy845,0102,1
Transport samochodowy (wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej) 529,1114,4
4.
W zakresie elektryfikacji kolei należy włączyć do wstępnej eksploatacji następujące odcinki:

Warszawa Odolany - Warszawa Praga 14 km

Skierniewice - Łowicz 22 km

Tarnów Zachodni - Rzeszów 84 km

Katowice Ligota - Bielsko 46 km

5.
Podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne na kolejach powinny kształtować się następująco:
1963 plan% 1963
1962 p.w.
Obrót wagonu towarowego w dobach4,698,9
Zużycie węgla obliczeniowego w kg na 1000 brutto tono-km:
w ruchu towarowym29,399,0
w ruchu pasażerskim61,197,9
6.
W 1963 r. w ramach planu centralnego należy zbudować około 132 km dróg, przebudować około 116 km dróg oraz zbudować około 4,0 tys. mb mostów i wiaduktów. W ramach planu terenowego przewiduje się budowę i przebudowę około 187 km dróg lokalnych o nawierzchni twardej oraz budowę około 1,5 tys. mb mostów. Prezydia rad narodowych powinny dążyć do jak najszybszego rozwoju dróg lokalnych w ramach społecznych czynów drogowych, których wartość powinna wynieść co najmniej 630 mln zł, przy czym na pomoc finansową Państwa w zakresie realizacji społecznych czynów drogowych należy przeznaczyć co najmniej połowę ogólnej kwoty dotacji Państwa na czyny społeczne, przewidzianej w budżecie na rok 1963 w wysokości 540 mln zł.
7.
Nakłady finansowe z budżetu Państwa na utrzymanie dróg państwowych powinny osiągnąć poziom 2,6 mld zł, a na utrzymanie dróg lokalnych 635,7 mln zł. Należy przeprowadzić kapitalne remonty 6.000 km dróg państwowych oraz 33 tys. mb mostów na drogach państwowych.
8.
Zakłada się, że całkowita praca przewozowa Polskich Linii Lotniczych "Lot" powinna osiągnąć w 1963 r. 21.004 tys. tono-km, co stanowi wzrost o 27,5% w stosunku do przewidywanego wykonania planu 1962 r.
9.
Stan własnej floty morskiej powinien zwiększyć się z 1.021,4 tys. DWT według przewidywanego wykonania na koniec 1962 r. do 1.172,9 tys. DWT na koniec 1963 r. Przewozy ładunków flotą własną powinny osiągnąć 9.555 tys. ton i 27.999 mln tono-mil.
10.
Przeładunki portów morskich w 1963 r. powinny wynieść 23,2 mln ton, co oznacza wzrost o 2,8% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1962 r.
11.
Wartość usług Ministerstwa Łączności ogółem według cen bieżących powinna osiągnąć poziom 4.921,8 mln zł, co oznacza wzrost o 9,2% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1962 r.
12.
W 1963 r. powinna nastąpić dalsza rozbudowa i osiągnięcie stanu: sieci miejscowej ogółem - 1.865,8 tys. km par (przyrost o 112,3 tys. km par), w tym kablowej 1.679,0 tys. km par (przyrost o 104,3 tys. km par), pojemności central miejscowych 869,2 tys. numerów (przyrost o 91,4 tys.), w tym automatycznych 646,1 tys. numerów (przyrost o 90,9 tys.), abonentów telefonicznych 696,6 tys. (przyrost o 61,5 tys.), łączy międzymiastowych i okręgowych 23.554 szt. łączy (przyrost o 1.308 szt. łączy, w tym na liniach radiowych 120), międzymiastowych linii kablowych 16,1 tys. km (przyrost o 500 km).

Należy oddać do eksploatacji kabel koncentryczny granica ZSRR - Rzeszów - Kraków - Katowice - granica CSRS, którego ułożenie zostanie zakończone w 1962 r.

13.
W 1963 r. powinny być uruchomione 2 nowe stacje telewizyjne, a mianowicie w Krakowie i Białymstoku. Ponadto powinna być zwiększona moc stacji telewizyjnej w Poznaniu z 0,5 kW do 10 kW. Długość łączy telewizyjnych na liniach radiowych powinna wzrosnąć o około 1.200 km i osiągnąć stan 3.920 km rączy na koniec 1963 r.